• Eima

Tjockt islager i kylskåpet!

Vi flyttade in i våran lägenhet i slutet av juli. Efter någon vecka såg jag att det var ett (relativt) tunt lager frost i kylskåpet (kombiskåp), så i mitten av augusti frostade jag av kylen, nåt jag aldrig behövt göra förut, och nog har jag säkert haft äldre skåp förut.
    Men redan dagen efter såg man att det började byggas upp frost igen. Igår fick jag nog och vi frostade av igen. Då hade det, efter en dryg månad, blivit ett 3 cm tjockt frost-/islager på bakre väggen. Det är bara ca halva övre delen av väggen som det är is på.
    Vi fick bort islagret, torkade ur ordentligt och slog igång skåpet, denna gång inte lika kallt som vi haft förut. Men det funkade inte heller. Det är redan frost och droppar som frusit till is på väggen. Om en månad är det troligen ett tjockt lager igen.

Borde vi köpa ett nytt skåp? Jag är inne på det men sambon måste nog övertalas....
    Vad jag kan förstå av siffrorna på lappen som sitter i skåpet är det tillverkat 01.

• Svar på tråden Tjockt islager i kylskåpet!
  • La Lola

Kan ni inte ta dit nån först som får kika om det bara är något som måste bytas?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • regnbarn

Har haft liknande problem, det hade blivit stopp i ett rör eller slang som sitter bakom kylskåpet.

• Eima

Skulle vi kunna göra. Problemet, borde kanske ha skrivit det också, är att det är lagt nytt golv i köket efter att kylskåpet kom dit, och för att få fram kylskåpet måste man antingen riva upp delar av golvet eller riva ner skåpet som sitter ovanför... Och då kände iallafall jag att ska vi ändå fram med skåpet så får det nog åka ut och så skaffar vi dit ett som passar..

• Eima
    regnbarn skrev 2010-09-27 08:10:43 följande:
    Har haft liknande problem, det hade blivit stopp i ett rör eller slang som sitter bakom kylskåpet.
    Vi har funderat på att kolla det, det var då vi upptäckte att skåpet "satt fast"...
  • La Lola
    Eima skrev 2010-09-27 08:13:17 följande:
    Skulle vi kunna göra. Problemet, borde kanske ha skrivit det också, är att det är lagt nytt golv i köket efter att kylskåpet kom dit, och för att få fram kylskåpet måste man antingen riva upp delar av golvet eller riva ner skåpet som sitter ovanför... Och då kände iallafall jag att ska vi ändå fram med skåpet så får det nog åka ut och så skaffar vi dit ett som passar..
    Hur kan man lägga ett golv så?
    Låter ju fullkomligt idiotiskt.....
  • Stjärnstoft

För ett antal år sen på ett lite äldre kylskåp hade vi samma problem.
    Den gången var det bara listen på dörren som behövde bytas.

• Jenny Hä

Kolla om det berömda dräningshålet är igentäppt , det kan ge is i kylen ....

• Birgitta2

Det kan vara så att det läcker in luft utifrån in till kylen. Det blir samma fenomen om inte kylskåpsdörren stängts ordentligt. Kolla listerna!

• Eima
    La Lola skrev 2010-09-27 08:14:57 följande:
    Hur kan man lägga ett golv så?
    Låter ju fullkomligt idiotiskt.....
    Verkligen!  Skåpet var även fastmålat (!) i väggen upptäckte jag när vi skulle dra fram skåpet..
  • La Lola
    Eima skrev 2010-09-27 09:37:38 följande:
    Verkligen!  Skåpet var även fastmålat (!) i väggen upptäckte jag när vi skulle dra fram skåpet..
    Nämen herrejösses.....
  • Eima

Har varit och petat i hålet med en tops bara, vet inte hur långt in man måste för att hitta "skit"? Det blev då inte mycket smuts på topsen iallafall, men måste kanske ge det ett nytt försök.

Om det nu kommer in luft i kylen, blir det inte is och frost på hela väggen då? Nu är det ju bara på halva..
    Får kolla upp lister och sånt..

• La Lola

Det kan ju vara nåt med termostaten oxå?

• Eima
    La Lola skrev 2010-09-27 09:41:52 följande:
    Det kan ju vara nåt med termostaten oxå?
    Hur menar du då? Vad gör man åt det?  Kylskåp är verkligen inte min grej känner jag....dom ska bara funka!
  • La Lola
    Eima skrev 2010-09-27 09:57:26 följande:
    Hur menar du då? Vad gör man åt det?  Kylskåp är verkligen inte min grej känner jag....dom ska bara funka!
    Då tar man dit nån som får kolla upp det.
  • Eima
    La Lola skrev 2010-09-27 10:03:23 följande:
    Då tar man dit nån som får kolla upp det.
    Ah...
    Ja vi får väl helt enkelt fundera på det.. men vad kostar sånt? Vill inte lägga ner mer pengar än nödvändigt på att först riva upp inredningen, ta dit nån som ska kolla på skåpet, kanske byta ut nån del, för att lite senare ändå måsta köpa nytt kylskåp....
  • Gizmo007

Det brukar vara ett dränerings hål i kylskåpet.
    Det stitter oftast långt ner och i mitten.
    Testa att hälla lite vatten och kolla att det inte är tätt, vattnet skall sedan rinna ut på baksidan och ner i en behållare på kompressoren för att sedan avdunsta när kompressoren blir varm.
    Finns det någon ventilation för kylskåpet???
    Ett kyl/frysskåp måste ha lite ventilation för att fungera optimalt.
    Man skall inte bygga "Fast" ett kyl/fryssåp man skall kunna dra ut kyl/frysskåpet tex när man avfrostar och rengöra gallret på baksidan för att skåpet skall få tillräcklig kylning för optimal drift.

Om ni bor i lägenhet, kontakta hyresvärden och be honom fixa problemet.

• Eima
    Gizmo007 skrev 2010-10-06 11:00:28 följande:
    Det brukar vara ett dränerings hål i kylskåpet.
    Det stitter oftast långt ner och i mitten.
    Testa att hälla lite vatten och kolla att det inte är tätt, vattnet skall sedan rinna ut på baksidan och ner i en behållare på kompressoren för att sedan avdunsta när kompressoren blir varm.
    Finns det någon ventilation för kylskåpet???
    Ett kyl/frysskåp måste ha lite ventilation för att fungera optimalt.
    Man skall inte bygga "Fast" ett kyl/fryssåp man skall kunna dra ut kyl/frysskåpet tex när man avfrostar och rengöra gallret på baksidan för att skåpet skall få tillräcklig kylning för optimal drift.

Om ni bor i lägenhet, kontakta hyresvärden och be honom fixa problemet.
    Vi bor i bostadsrätt..
    Dräneringshålet verkar inte vara tätt. Men vi har nu dragit ut skåpet några millimeter från väggen (där det var fastmålat...), dammsugit ordentligt (vilket tydligen de tidigare ägarna glömt innan de flyttade ut?!), och nu har det, peppar peppar, fungerat bra. Det är droppar på bakre väggen, som fryser ibland, men tinar alltid upp igen, så det samlas inte och blir nåt tjockt islager igen verkar det som!
Svar på tråden Tjockt islager i kylskåpet!