• Milliemolly

KRÄKBEBIS

Jag ger Nan 1 från födseln då jag inte fick någon mjölk.
    I början kräkte han lite då och då, inte varje dag och små mängder som mer rann ut, sk överflöd.

Nu är han 3 månader och kräker jätteofta och mkt. Ibland direkt efter måltid men ibland mittemellan målen eller före.

Mängeden mat är samma som han fått tidigare, 150 vatten och 5 mått. Ca 5-6 ggr per dag enl. rek.

Vi kokar upp vatten i vattenkokare som får svalna.

Använder mam-antikolikflaskor. Vi ger miniformdroppar före varje mål.

Varför har det blivit såhär? Finns det något som man kan göra?

• Svar på tråden KRÄKBEBIS
  • DorisD

Vissa bebisar kräks ju, oavsett om man ger flaska eller ej. Har en kompis som bor i Schweiz, där har de en speciell ersättning som var bra mot just kräkningar. Kan du inte höra med BVC?

• TinaElisabeth

Du skulle kunna testa babysemp i stället för nan, det funkar bra för vissa har jag läst. Vad som egentligen är skillnaden mellan dem har jag inte kunnat läsa mig till, bara att det kan minska både magont och kräkningar att byta.

• TinaElisabeth

Jo, jag kom att tänka på att din lilla kanske rör sig mer nu när han är lite större. Eller du kanske har honom mer upprätt. Det kan ju påverka att det kommer upp mer.

• Helene70

Vissa bebisar kräks mängder varje dag eftersom deras magmunnar inte är riktigt utvecklade.

Våran pojke kräktes hela tiden och det kändes som att vi fick torka spyor, starta tvättmaskiner och byta kläder och sängkläder stup i kvarten. Det blev lite bättre när vi slutade med amningen och gick över helt till ersättning när han var runt 3 månader. Kräkningarna upphörde nästan helt när vi sedan intoducerade fast föda.

Det blir bättre men det är jäkligt jobbigt när man är mitt uppe i det. 

• Lilla My07

mina 2 pojkar kräks också. De får Nutramigen för sina magar och kan kräka när som. jag rapade de först ofta, men har nu märkt att om de får äta tills de börja kränga å det tar emot och jag rapar då för sen ge de maten igen så kräks de mindre än innan. Lika så är det viktigt för dem att få vila i lugn o ro efter maten.... de är nu 6 v gamla

• Lilla My07

glömde skriva att jag sätter alltid på de en dregellapp och har en handduk till hands, vilket minskar tvätten lite i alla fall samt hjälper de att hålla borta sina pliter de får i halsvecket om de ligger fuktiga där med kräk om man missar en liten kräkning.... pudrar de gör jag också ofta mot fukten...

Men hur gör ni andra för att hålla borta kräkdoften?? jag försöker tvätta de men inte så lätt ändå att hålla borta doften... har ni något råd om det?

• fjunis

Vår kille kräks också mer nu när han är tre månader än innan. Jag tror att det beror på att han dels rör sig mer, dels har klurat ut att han kan stoppa händerna i munnen ( halsen), vilket gör att han kräks.

• RMM
    Helene70 skrev 2010-09-27 11:57:54 följande:
    Vissa bebisar kräks mängder varje dag eftersom deras magmunnar inte är riktigt utvecklade.

Våran pojke kräktes hela tiden och det kändes som att vi fick torka spyor, starta tvättmaskiner och byta kläder och sängkläder stup i kvarten. Det blev lite bättre när vi slutade med amningen och gick över helt till ersättning när han var runt 3 månader. Kräkningarna upphörde nästan helt när vi sedan intoducerade fast föda.

Det blir bättre men det är jäkligt jobbigt när man är mitt uppe i det. 
    Helt korrekt. På vissa bebisar hålller övre magmunnen inte riktigt tätt så den lättflytande födan åker jojo i matstrupen. Inget farligt. Bebisen mår ej dåligt av det. Allt är ok om hon/han bara stadigt går upp i vikt. Vår 2-månaders bebis är såhär. Vid matningen använder vi en mjuk haklapp då rapningarna för med sig en kräk-skvätt. Mellan matningarna är dregellapp toppen om det kommer upp lite grand. Betydligt lättare att byta en sån istället för att byta kläder.
  • minnitulla

min dotter är en riktig kräk bebis och då talar jag inte om 10 ml kräk utan nästan allt jag ger henne.
    90 ml och hon kräker up kanske 70. börjar bli V´ÄLDIGT jobbigt, desutom kräker hon genomskinligt mellan mmåltiderna.

att byta ersättning hjälpte med min 1 dotter, pröva och se om de blir bättre, annars brukar de bli bättre när de får smakisar

• Lilla My07
    minnitulla skrev 2010-10-02 18:31:13 följande:
    min dotter är en riktig kräk bebis och då talar jag inte om 10 ml kräk utan nästan allt jag ger henne.
    90 ml och hon kräker up kanske 70. börjar bli V´ÄLDIGT jobbigt, desutom kräker hon genomskinligt mellan mmåltiderna.

att byta ersättning hjälpte med min 1 dotter, pröva och se om de blir bättre, annars brukar de bli bättre när de får smakisar
    Jag bytte ersättning till nutramigen då de hade problem med sina magar även och tyckte det blev bättre först men nu vette katten längre. Tycker ena pojken kräker ÄNNU mer av denna och som du också skriver så kräker han också genomnskinligt mellan måltiderna. Tycker detta är jättesvårt! Gör så gott jag kan för han ska få så lugnt som möjligt efter maten men sen så är han ju så orolig av sig och behöver oftast gungas till sömns....

ska till BVC idag. ska fråga
  • julmusten

Bada mina har krakts massor!! Den ena var komjolksallergisk och den andra hade reflux!!

De at bada med gladje, och gick upp i vikt fint med, (jag tokammade), men eftersom de kraktes sa himla mycket sa blev det lite mer investigation till varfor.

Det blir battre. Forst runt 3 manader, och sen ju aldre de blir. Min son, (den som hade reflux), har fortfarande en valdigt svag gagreflex och kraks alltid sa fort han far feber och blir forkyld och sant. Han ar 1,5 ar nu.

Jag gick alltid runt med en diskhandduk over axeln sa att jag skulle slippa den dar goa spyan som alltid kom om man gick och holl dem over axeln. Sonen satt aven ofta i barsjal, det verkade hjalpa honom en del. Han hade ju ont i magen, sa for honom var det skont att vara sa uppratt sa mojligt sa ofta som mojligt tror jag.

Lukten vanjer man sig vid efter ett tag. Det blir jobbigare nar de far valkar och krakset liksom fastnar dar, men ta ett svabb varje kvall sa brukar det ordna sig. Vi anvande oss av en jattegod aprikosolja som luktade saaaaa gott. Ingen tval eller nat sant, det torkar ju bara ut huden.

Det blir som sagt battre, sa lange de inte har ont och gar upp i vikt sa ar det helt normalt och inget att oroa sig for. Det ar bara att torka som galler.

Svar på tråden KRÄKBEBIS