• stf

    När bör man vara pappaledig?

    Hej, jag är ny här på forumet!

    Vi fick vårt första barn för en vecka sedan, och vi funderar lite på hur vi ska lägga upp föräldraledigheten, för mig.

    Andra pappor jag pratat med säger att jag ska försöka vänta tills barnet är runt 2 år, och det skulle fungera för oss rent ekonomiskt.

    Men mamman vill att jag är hemma redan efter 9 månader, i 6 månader. Och när detta är klart så vill hon återgå till mer mammaledighet (i samband med studier), detta blir lite mer ekonomiskt jobbigt för hon kan ju inte jobba något när jag är ledig, då hon ska "försvinna" igen när jag är klar.

    Hur gjorde ni och vad tycker ni?

  • Svar på tråden När bör man vara pappaledig?
  • Ulfino

    Jag förstår inte riktigt, skall ni båda vara hemma när du är pappaledig? Annars är det ju mer fart och liv i ungen ju äldre de är. Har ibland fått uppfattningen att mammor hellre blir latte-morsor och umgås med andra föräldrar medan pappor faktiskt gör mer saker och utflykter med barnen. Men då måste ju barnen kunna göra saker, åtminstone krypa eller gärna ha en vinglande gång.

    I vårt område så börjar de flesta på dagis när de är omkring 1,5 år. Då tog frugan 1 år och jag sista halvåret, plus/minus någon månad. Dessutom snålade vi med dagar så att vi kan förlänga sommarsemestrarna upp till barnet är 8 år.

    Vårt barn slutade väl att amma (=fick tänder, då blev det slut på ammningen - punkt!) vid 9-månaders strecket om jag inte minns fel så det skulle väl fungera. Annars finns ju alltid Lars Ohly metoden...

  • Wolfgang

    Det kan ju vara bra för pappa-barn-relationen att vara hemma så tidigt som möjligt för att stärka anknytningen mellan er båda. Mammorna har ju oftast ett försprång där eftersom de är hemma och ammar den första tiden. Så du får en mer jämställd relation till ditt barn och undviker att liksom hamna utanför mamma-barn-symbiosen.


  • PH74

    Tjejen tog första året, sedan tog jag nio månader, men det är ju såklart olika hur länge man kan eller vill vara hemma. Bortser man från Wolfgangs aspekt med anknytning tycker jag det låter 100%-igt för din del att vara hemma när lillen är 9 månader, det blir ju lagom till sommaren! Föräldraledigheten för min del var rakt igenom positiv skulle jag nog säga, men just sommaren i synnerhet, dels pga att det enligt min syn på saken är den överlägset bästa årstiden, men även rent praktiskt, slippa hålla på en massa med extra påklädning.

  • AdagioSweden

    Jag tar 50% av tiden tills barnet börjar dagis. Du ska inte behöva ta mindre för att du är man. Man anpassar sig ekonomiskt. Du får då dessutom vara med när barnet börjar utforska, lära sig gå och börja prata lite. Ta chansen, den kommer inte tillbaka. Bli inte överkörd av kvinnornas argument utan ta egen ställning av vad du vill. Du har rätt till 50% ge inte upp det.

  • PerG
    Wolfgang skrev 2010-10-04 09:02:36 följande:
    Det kan ju vara bra för pappa-barn-relationen att vara hemma så tidigt som möjligt för att stärka anknytningen mellan er båda. Mammorna har ju oftast ett försprång där eftersom de är hemma och ammar den första tiden. Så du får en mer jämställd relation till ditt barn och undviker att liksom hamna utanför mamma-barn-symbiosen.
    Det tror jag också! Ju tidigare det funkar att vara pappaledig, desto bättre.

    Själv var jag hemma från att första barnet var 8 månader (och var hemma på heltid i ett år). Med andra barnet har jag jobbat 80% från start och varit hemma en dag/vecka samtidigt som min fru varit hemma fram tills han var 8 månader och nu är vi hemma 50% och jobbar 50% båda två (vi har en vecka i stöten var). Så ska vi köra i 5 månader och efter det ska jag vara hemma på heltid i c:a 8 månader.. Man kan ju faktiskt lägga upp föräldraledigheten ganska flexibelt som passar just era behov!
  • Spanjoren

    För det första: ekonomin klarar sig. Såtillvida du inte är en sån som måste ha maximal utdelning vid varje givet tillfälle (det verkar inte så...) så löser det sig alltid. Släkt och vänner hjälper mer än vad man tror...

    Jag var hemma i ett år, dvs andra året. Iom att jag har en mkt flexibel arbetsgivare som var villig att släppa mig på dagen kunde sambon stå till arbetsmarknadens förfogande och stämpla i ett par månader på slutet. Eftersom hon tillhör en relativt eftertraktad yrkesgrupp kunde vi bara suga på den karamellen i ett par månader...

    Sen var jag hemma augusti-augusti.

    Jag tycker du ska sätta dig och fundera på vad du VILL, inte vad som är käckt, ekonomiskt eller hennes vilja. Försök att få så mycket pappaledigt du kan. Det är skoj, givande och inte alls så där jobbigt som gnällmorsorna påstår. Det säger dom bara för att få behålla mer tid själva och kunna spela martyr...


    C´est la vie pero no se la toque
  • Tomeiro

    Hejsan!

    Fundera ut vad du VILL göra och hur du vill umgås med ditt barn. Det viktigaste är att pappa INTE blir en bifigur som barnet bara träffar några timmar varje kväll. Sen spelar barnets ålder, årstid, ekonomi etc mindre roll. De första sex månaderna är ju mamman hemma såvida ni inte vill testa Ohly-metoden.

    Med första barnet varjag hemma ett halvår, mellan 1-1,5 år. Hon hade precis lärt sig gå så det var fullt ös hela dagen från 7 på morgonen.

    Lycka till!

  • abraxe

    Jag är hemma just nu, pga av att min sambo blev uppsagd under sin förldrarledig het så blev det lite senare än jag hade velat. Min son är nu 13 månader. Jag började min pappa ledighet någon vecka innan hans ett års dag och skall vara hemma ca 4-5 månader då han sen börjar på dagis. Det är full fart då han har lärt sig gå, man får ju även äran att lära han att vissa saker får man inte röra i hemmet...

    Jag har för mig att man inte får studera hur som helst när man är föräldrar ledig, något som kan vara bra att ta med i beräkningen om din sambo skall studera. 

    Helt klart har man en föreställning om hur man vill göra innan barnet kommer men sen får man anpassa sig lite efter hur ens hela familjesituation ser ut. Nu i efterhand skulle jag nog velat jobba deltid och vara föräldrar ledig deltid och då hade vi nog kunnat dra ut på ledigheten längre.

Svar på tråden När bör man vara pappaledig?