• karolina106

Väckning för blöjbyte?

Väcker ni era små för blöjbyte?

Vår dotter (3 veckor gammal) har en tendens att bajsa i sömnen - skulle ni väcka för blöjbyte? Och sen ta sövningsprocessen igen.

Hittills har vi bytt på henne om hon precis somnat (hon brukar sova 3 timmarspass). Men om vi vet att hon är på slutet av tuppluren har vi låtit henne sova färdigt. Hennes rumpa har inte blivit röd eller nåt (än så länge).

Hon gör samma sak på natten, och då byter vi när hon vaknar för amning.

• Svar på tråden Väckning för blöjbyte?
  • 071001

Siri har aldrig bajsat i sömnen, men hade hon gjort det så hade jag bytt på henne. Absolut.

• dazazz

Ja, bajs skulle jag också bytt, om jag inte visste att hon ändå snart skulle vakna, då hade jag låtit henne sova klart om hon inte väldigt lätt blev röd. Kiss däremot skulle jag inte väcka för.

• jinxan

Försök å byta när hon sover? I sängen men tex en plastfrotte under.. :)

• sommartjejen1

min pojke bajsar aldrig i sömne men byter ändå en gång på natten innan han får  mat kan ju inte va skönt att sova med en blöt blöja

• La Lola

Jag bytte i sängen när Hedda sov.
    Skulle aldrig låta henne ligga o sova med en bajsig blöja.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Johloo

Jag bytte inte på natten om hon inte vaknade själv. Det berodde väl på att jag sov också... Men hade hon börjat få problem med blöjexem skulle det nog ha ändrats fort. Jag upplevde det aldrig som ett problem.

• Snäckan6

Man får absolut inte låta ett barn sova med bajs i blöjan, bajset är så frätande att det jättelätt blir sår i rumpan. Och vem skulle vilja ligga i bajs?
    Försök att byta i sängen och att ha så lite ljus så möjligt.

• Begga

Byta i sängen.  Man blir proffs på det till sluts.  Och barnet med.. vänjer sig ganska lätt.  Jag passar dessutom på att köpa pyjamas som går att öpna hela vägen ner till fötterna så att det går att byta utan att ta för mycket i ;)

• moohl

Jag bytte också i sängen. Oftast sover ju bebisar vidare utan att vakna. Skulle aldrig vänta med en bajsblöja. Om hon ändå är i slutet av ett sömnpass så gör det väl ingenting om hon vaknar 10 minuter tidigare?

• älskarfindus

jag bytte i sängen första månaden, men då vaknade han till när han bajsade. men sen sov han hela nätter och då lät jag det va. var inte ofta det kom bajs på natten sen.

• karolina106

Tack hörni. Bra att höra hur andra gör. Ska testa byta i sängen.

Än har hon inte blivit röd om baken, tror det är för att hon bajsar oftast inte mer än enkrona i storlek. Men man är ju orolig, vill inte att hon ska få ont senare.

• vivianne

Byter alltid bajsblöjor så fort jag märker det, dag som natt. Men båda mina barn har slutat bajsa på natten när de varit runt en månad så det är ett kortvarigt bekymmer.

• Pix Maniac
    sommartjejen1 skrev 2010-09-27 20:31:27 följande:
    min pojke bajsar aldrig i sömne men byter ändå en gång på natten innan han får  mat kan ju inte va skönt att sova med en blöt blöja
    Min gissning är att du kommer att sluta byta kissblöjor på natten. Det kommer komma en tid då du vill sova på nätterna... Flört
  • Zixi

Min lilla är 10 veckor gammal och bajsar nu 1-2ggr/natt (var betydligt oftare innan) så det blir en del byten. Dessutom vill hon inte bajsa i en blöt blöja så det blir en del dubbelbyten, hon är dyr i drift. Jag byter på henne i sängen (på skötmatta) i nästintill totalt mörker och total tystnad men det hindrar inte henne från att bli klarvaken och sen gymnastisera vilt i 1½ timme *suckar*

2010-07-20 3040/50
  • k girl

Vår son skrek sig genom nätterna och var extremt svårsövd samt sov korta stunder, så när han väl somnade lät vi honom sova. Både han och vi behövde sömnen. Han blev aldrig röd i stjärten.

Svar på tråden Väckning för blöjbyte?