• Git

Brutet ben på kanin

Någon som har erfarenhet av brutna ben på kaniner?  Vår ena bröt sitt ben för ca 10 veckor sen och det är inte ok än. Veterinären verkar inte orolig, men jag är... Han sa att det tar ca 8 veckor, sen är kaninen som vanligt, men det har inte skett någon förbättringe den senaste månaden. Han stödjer knappt på det, sträcker på det, men använder det inte...

• Svar på tråden Brutet ben på kanin
  • sofia 1985

Gå till en annan vet, eller testa lite försiktig rehab tex simma i badkaret lite, så kanninen får en skonsam start.

Lycka till

• Git

De andra vet jag pratat med ville avliva innan de ens undersökt honom. Tvivlar på att han lider, han är som vanligt i övrigt så avliva är inte aktuellt just nu.

• Lusthan

Nu vet jag inte om det är samma sak exakt som med katter men en kompis till mig har en katt som ramlade ner ifrån vår balkong. Inte särskilt högt men han var nog inte beredd och bröt antagligen något i benet. Det tog lång tid innan han började att stödja på benet igen men nu är han precis som vanligt. Han skuttade runt på tre ben ganska länge.

Nu använder ju kaniner sina bakben till att ta ganska rejäla skutt men det kanske den inte behöver om ytan den rör sig på är ganska platt och inte har en massa hinder.

Testa att simma med den som någon skrev. Det kan jag tänka mig är bra rehabilitering faktiskt.

• Maidens Blush

Låter som om han har ont eller känner obehag. Kan ju fått bäcken brott eller något annat. Skulle absolut röntga för att se vad det är som inte stämmer.

• Git

Simma är inte möjligt då vi inte har badkar, men det hade kanske varit bra annars..

Den är röntgad och opererad och har en pinne i benet. Inga andra benbrott.

Han har inte lov att hoppa för mycket än för veterinären, så därför har han inte fått gå ut och skutta i trädgården som den andra vi har. Tycker så synd om honom när han sitter vid dörren och kikar på sin kompis!!

Svar på tråden Brutet ben på kanin