• Anonym (Frida)

Anställning inom vården, belastningsregistret?

Jag har sökt ett arbete på ett äldreboende , och ska dit på intervju imorgon.

Chefen jag pratade med sa i princip att jag fått jobbet, och att jag skulle dit och prata. Och det enda hon ville att jag skulle ta med var ett utrdag ur belastningsregistret.

Det har jag självklart ordnat, skickade in blanketterna i fredags, men handläggningstiden är upp till 2 veckor. Så hinner ju inte få utraget tils imorgon.

Jag vet att man måste visa upp detta innan man kan bli anställd inom vården, vilket ju är bra enligt min mening. Men det jag undrar nu är om jag blir anställd, kan jag inte börja arbeta innan jag visat upp utdraget? Kommer ju såklart berätta att jag skickat efter det, och det är helt prickfritt. Kommer det räcka med att jag lämnar det senare och får börja jobba ändå? eller måste jag vänta med att börja tills dem sett det?

Hur har det varit för er andra?

• Svar på tråden Anställning inom vården, belastningsregistret?
  • Nemiia

Jag har jobbat som usk på olika äldreboenden och nu fått jobb på sjukhus jag har aldrig blivit ombedd att ta med utdrag ur belastningsregistret. Möjligheten finns såklart att dom gjort det på arbetsplatsen utan min vetskap men då borde jag fått hem att någon gjort det vad jag vet. Tror nog att du kan börja jobba.

• Anonym

Jag glömde lämna in det, och jobbar än idag som PA. men är också prickfri, men det vet ju inte dom:P

• Anonym (Frida)
    Nemiia skrev 2010-09-27 13:33:13 följande:
    Jag har jobbat som usk på olika äldreboenden och nu fått jobb på sjukhus jag har aldrig blivit ombedd att ta med utdrag ur belastningsregistret. Möjligheten finns såklart att dom gjort det på arbetsplatsen utan min vetskap men då borde jag fått hem att någon gjort det vad jag vet. Tror nog att du kan börja jobba.
    Tack för ditt svar. Tydligen är detta en ny lag som precis verkställts. Men när jag hört mig för så låter dem som att dem kan be om det om det är en heltidstjänst man ska bli erbjuden.. Det vet jag ju inte än, men var det nyligen du började arbeta på sjukhus? Kanske är olika i kommunerna, men här är det tydligen så...
  • Anonym (Frida)
    Anonym skrev 2010-09-27 13:35:20 följande:
    Jag glömde lämna in det, och jobbar än idag som PA. men är också prickfri, men det vet ju inte dom:P
    Okej haha. Och dem har inte sagt något? Då kanske det är lugnt ändå. Vill ju gärna börja så fort som möjligt

Fler ?
  • Nemiia
    Anonym (Frida) skrev 2010-09-27 13:36:03 följande:
    Tack för ditt svar. Tydligen är detta en ny lag som precis verkställts. Men när jag hört mig för så låter dem som att dem kan be om det om det är en heltidstjänst man ska bli erbjuden.. Det vet jag ju inte än, men var det nyligen du började arbeta på sjukhus? Kanske är olika i kommunerna, men här är det tydligen så...
    Alltså det är två oliak jobb på två olika sjukhus men det är visserligen bara timjobb. Dock kan man ju tycka att om man ska visa det för heltidstjänst så borde det gälla för alla typer av anstälnningar. Jag börjar den 4 okt och det är inget dom har bett mig om iaf.
  • Alexandra84

Det är nya regler nu, så man ska alltid visa utdrag. På mitt jobb så anställer vi ingen som kan visa utdrag längre.
    Men jag tror inte det är nån katastrof om du förklarar situationen, och du kommer säkert få börja jobba innan du visat upp pappret ändå

Grattis och lycka till förresten

• Anonym
    Anonym (Frida) skrev 2010-09-27 13:36:54 följande:
    Okej haha. Och dem har inte sagt något? Då kanske det är lugnt ändå. Vill ju gärna börja så fort som möjligt

Fler ?
    Nä det glömdes bort :P Men kom på att vi bytte bolag också och då har jag inte heller lämnat in det, inte nån annan heller för den delen ;)
  • Anonym (Frida)
    Nemiia skrev 2010-09-27 13:37:55 följande:
    Alltså det är två oliak jobb på två olika sjukhus men det är visserligen bara timjobb. Dock kan man ju tycka att om man ska visa det för heltidstjänst så borde det gälla för alla typer av anstälnningar. Jag börjar den 4 okt och det är inget dom har bett mig om iaf.
    Okej. Ja jag vet inte. Dem frågade mig dock om jag hade dagisplats på vardagar, heltid. Men får ju veta mer då jag går dit.. Men det är bara vad någon jag frågade sa.. För hon hade också varit timanställd, aldrig lämnat in men hon trodde man lämnade in det som heltidsanställd..

Men jag tvivlar ju på att det är så väl att jag får en heltidsstjänst
  • Nemiia
    Alexandra84 skrev 2010-09-27 13:38:39 följande:
    Det är nya regler nu, så man ska alltid visa utdrag. På mitt jobb så anställer vi ingen som kan visa utdrag längre.
    Men jag tror inte det är nån katastrof om du förklarar situationen, och du kommer säkert få börja jobba innan du visat upp pappret ändå

konstigt, verkar inte som om det följs så bra då.
  • Anonym (Frida)
    Alexandra84 skrev 2010-09-27 13:38:39 följande:

Ja det var det jag hade hört! Men hoppas ju på att få börja innan det kommit ändå.. Vore ju surt om jag var tvungen att vänta bara för det. Har tillochmed varit duktig och tagit med kopiorna av blanketterna jag skickade in så dem verkligen ska se att dem är inskickade Lite töntvarning jag vet .

Men tack så mycket
  • Anonym (Frida)
    Nemiia skrev 2010-09-27 13:40:15 följande:
    konstigt, verkar inte som om det följs så bra då.
    Men kan det vara från kommun till kommun kanske? För det stämmer att det är så i min kommun. Eller har det med tjänsterna att göra? Borde ju inte vara så...
  • Vi 2 blir 3

Jodå jag är också anställd sedan nya lagen gick in om belastningsregister och du blir inte anställd fören dom fått utdraget så gjorde vi i min kommun iaf. De var bara att vänta, men jag fick hem pappret inom ca 3 arbetsdagar - gick väldigt fort!

• Anonym (Frida)
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-27 13:53:00 följande:
    Jodå jag är också anställd sedan nya lagen gick in om belastningsregister och du blir inte anställd fören dom fått utdraget så gjorde vi i min kommun iaf. De var bara att vänta, men jag fick hem pappret inom ca 3 arbetsdagar - gick väldigt fort!
    Okeej. Verkar vara så olika det där.. Men då kanske jag har turen att få hem det imorgon. Men vore drygt om det tog längre tid om dem vill att jag börjar innnan..
  • Vi 2 blir 3
    Anonym (Frida) skrev 2010-09-27 13:55:12 följande:
    Okeej. Verkar vara så olika det där.. Men då kanske jag har turen att få hem det imorgon. Men vore drygt om det tog längre tid om dem vill att jag börjar innnan..
    Kom bara ihåg att inte öppna brevet ifrån polisen när du kommer hem, då blir utdraget ogiltigt och då skickar arbetsgivaren efter ett nytt som du får hem.
  • Anonym (Frida)
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-27 14:01:55 följande:
    Kom bara ihåg att inte öppna brevet ifrån polisen när du kommer hem, då blir utdraget ogiltigt och då skickar arbetsgivaren efter ett nytt som du får hem.
    Tack. Det vet jag
Svar på tråden Anställning inom vården, belastningsregistret?