Hur tinar jag upp köttfärs SNABBT utan micro?
Jag glömde lägga fram den i morse och har tänkt göra kålpudding så den måste vara helt tinad! Våran micro är sönder och den nya har inte kommit än...
Jag glömde lägga fram den i morse och har tänkt göra kålpudding så den måste vara helt tinad! Våran micro är sönder och den nya har inte kommit än...
lägger i kallvatten, men jag brukar fuska och ha det lite ljummet.
Jag brukar lägga den (väl tillförsluten i påse) i varmt, varmt vatten (i en skål el i diskhon) och så fort den mjuknar, så drar jag liksom av det tinade för att låta det varma vattnet komma åt isklumpen.. Äh, är usel på att förklara, men du kanske förstår hur jag menar?
:)
nu är de försent men ett tips till nästa gång är att du plattar ut köttfärsen i en påse innan du lägger den i frysen då tinar den skitfort ;)
Ska du bryna den i stekpanna så brukar det gå bra att göra det när den är fryst. Bara lägga i klumpen och bryna på.
Anledningen att vi inte plattar ut dem är att vi alltid tinar i micron och då får man bättre resultat med en klump (inga tillagade varma kanter). Men nu när micron är sönder hade de onekligen varit bättre med platta ;)
Ska göra kålpuddingen till middag så än har jag tid på mig :)
Har haft den i kallt vatten sen jag skrev inlägget och jag tror att ungefär hälften är tinat...