• Albertina

Hur hittar man bäst en bra barnflicka/nanny/barnvakt?

Hej!

Min dotter är 7 månader och ett par månader, innan det är dax för inskolning på dagis (som blir först i aug nästa år), så kommer vi att behöva en "nanny" några timmar per månad. Hur hittar jag en bra sån som man kan lita på? Finns det förmedlingar för det? Någon som har bra erfarenheter att dela med sig av, eller kanske vet vad man skall akta sig för? Man vill ju inte lämna sitt barn till vem som helst... Usch, det känns svårt.

/Albertina

• Svar på tråden Hur hittar man bäst en bra barnflicka/nanny/barnvakt?
  • Piaf

Albertina:
    Kanske har ni något gymnasie i staden, där det finns någon barnskötarlinje?

Förstår ditt dilemma

• Piaf

Och att man kan vända sig dit och höra menar jag. Kanske sätta upp en lapp eller så...

Lycka till

• Stella79

Hej!Kolla in babysitter.net, tror jag sidan heter, där kan man hitta barnvakter i det området man bor, jag har funderat på att kontakta nån där, men jag känner oxå så, det är svårt att lita på folk, men kolla den sidan iallafal.l

• Piaf

Kanske kan bli rekomenderad av någon annan mamma också.
    Fråga här inne exempelvis

• Albertina

Piaf: Smart tänkt!! Det skall man så klart göra om/när man hittar någon som känns ok!

Stella 79: Tack, jag ska genast kolla din länk!

• Abunai

En mycket god idé om du till exempel finner någon på babysitter.net är att träffa dem innan du låter dem ta hand om ditt barn! Kanske ta en fika eller så =)
    Jag har suttit mycket barnvakt då jag arbetade på en förskola och då frågade föräldrarna helt enkelt om jag var intresserad.
    Jag kan passa din tjej också om du vill =)
    Lycka till!

/Frida

• Jen80

Man kan även sätta in en annons på arbetsförmedlingen.
    Var noga med att ta referenser och kolla upp dem ordentligt. Se till så att de har referenser från tidigare jobb med barn och som inte tillhör familj eller liknande. Ring och prata med dem, för alla med barn förstår hur viktigt det är...
    När hon/han kommer hem till er för att träffa barnet första gången, titta hur hon/han är med ditt barn. Sätter hon/han sig ned och leker med barnet eller bryr hon/han sig mest om dig. Man kan ofta se om någon har god hand med barn.

Lycka till!!

• Albertina

Abunai: Du bor ju i Malmö ser jag i din presentation! Om du har en e-mail etc där jag kan nå dig så kanske jag hör av mig framöver! Du kanske kan skriva en rad i min gästbok?

• Albertina

Stella 79: Nu fungerade länken. Ett toppentips från dig, tack så mycket!

• Sockerpinglan

Oj, vilken bra länk!!! Tack för den! Har en två-åring och en två-månaders, och nu skulle det kännas rätt bra att kunna gå på bio eller bara ha en "städ-dag", tänk att bara få en timme alldeles för sig själv!!! Den ska jag tipsa alla jag känner om!

• eyry

En annan smart sak är att fråga på förskolan om de har haft någon superbra vikarie till exempel.

Vikarier , har ofta bra erfarenhet, och de på förskolan kan säga om de tar för sig osv. de är ofta i varierande åldrar också.

lycka till!!

• halstabletten

Jag har varit au pair och kan säga av egen erfarenhet att familjerna inte alltid fått vad de förväntat sig. Som au pair stannar du ju ett år (iaf i USA) så min värdmamma hade hunnit med ett antal innan jag kom in i bilden. Hon sa att hon aldrig mer skulle anställa en 18-årig aupair efter att ha haft två stycken som helt enkelt inte varit mogna för ansvaret. Att aupairerna var 19 då de kom gjorde visst stor skillnad.

(Med inte mogna lyfte hon fram exempel på hur de antingen struntat fullständigt i barnen och legat och sovit/sett på tv/surfat på datorn under hela arbetstiden, eller ännu värre, struntat i säkerhetskrav och tex låtit barnen cykla på gatan utan hjälm. )

Det kan ju vara värt att tänka på om du funderar på att skaffa en nanny i gymnasieåldern- visst är de billigare men alla är inte mogna för ansvaret, även om de hävdar att de är det. Kom ihåg att som au pair ställs det krav på tidigare erfarenhet (som kontrolleras) och att aupairen i fråga fyller i utförliga ansökningshandlingar innan den blir antagen. Ändå kan det bli galet.

Jag vill absolut inte skrämmas, jag vill bara att du ska veta vad du ger dig i på. Ett tips är att be dem skriva i en särskild skrivbok vad de gjort under dagen, tex vilka lekar de lekt osv. Då har du iaf lite koll på vad de gör. Ytterligare ett tips är att be tex mormor och morfar komma förbi oanmälda någon gång, bara för att kolla läget.

Bäst är ju om du kan anställa någon bekant som du litar på. I annat fall tycker jag inte att du kan vara nog försiktig. Lycka till!

• Albertina

Halstabletten: Tack, det var tänkvärda ord! Det är jättebra att få höra sånt!!

• En helt vanlig mamma

halstabletten...

detta galler val alla jobb...Att ha nagon som spionerar pa en kanns alltid otrevligt och oanmalda besok allt som oftast kanns ganska genomskinligt.

Jag var nanny i flera ar i USA och behandlade pojken som min egen. Man kanner val ganska snabbt vilken sorts person man har att gora med. Jag jobbar nu som fsk larare och att chefen skulle spionera pa mig for att kolla att jag skoter mig kanns absurt.
    Beroende pa vad ni vill betala och hur ofta ni behover hjalp bor ni gora ert val.

Albertina, behover ni en barnvakt eller au pair? Skillnaden ar markant. Om ni bara behover hjalp ibland var tipset pa att be vikarier pa ert barns fks stalla upp bra.

• Albertina

New york brud: Det är mer en barnvakt vi är ute efter. Det blir inte så många timmar per månad.

Det känns så himla viktigt att det blir någon man verkligen kan lita på. Men jag har ju fått en massa bra tips här, så jag hoppas det kommer nog att lösa sig!

• halstabletten

New York Brud- Nej, inte är det kul att bli spionerad på, men sköter man jobbet som man ska då spelar det väl egentligen ingen större roll? Jag vet ju att flera av au pairerna jag träffade under mitt år inte alls var ens speciellt förtjusta i barn, flera av dem sa till och med att de hatade ungar och bara hade åkt till USA för att ha kul- det här var liksom billigaste sättet. Den problematiken slipper man visserligen i Sverige, men det finns ju ändå ungdomar som tycker att det är lättförtjänta pengar och som gärna sätter barnen framför tv:n istället för att stimluera dem, eller som lämnar barnen ensamma i ett rum och sätter sig framför datorn- jag tycker att man har mer ansvar än så när man får betalt för att passa barn. Och som sagt, det är ju även en säkerhetsfråga.

I mitt fall var det inga problem, som du så behandlade jag barnen som om de varit mina egna, kanske t.o.m. bättre. Hade det varit mina barn så hade jag nog sagt att jag var trött på att leka efter några timmar och att de fick hitta på något på egen hand, men det kändes inte rätt när jag fick betalt för att leka med och aktivera dem.

Albertina- Jag håller med New York brud om att i första hand kolla med vikarier på förskolan

• mejram

Går du på Öppna förskolan? Där kan du försöka få kontakt med någon mamma/pappa som känns bra och sen kan ni utbyta barnvaktstjänster med varandra. Så slipper man betala

Svar på tråden Hur hittar man bäst en bra barnflicka/nanny/barnvakt?