• Lirre

Varannan vecka funkar inte.

Min ex man & jag har gemmensam vårdnad om våra barn, dotter 4½ år & son 2 år.
    Vi har dom varannan vecka. Men nu märker jag att vår son som är 2 år inte riktigt fixar det här med varannan vecka. Så nu har vi bestämmt att sonen ska fortsätta vara kvar hos mig några dagar extra.
    Det tog ganska lång tid för min ex man att gå med på detta. Han tyckte inte att HAN ville det. Det skulle bli jobbigt för HONOM. Tänkte inte alls på sonen i första hand. Men efter mycket om & men så har vi nu kommit fram till att sonen blir kvar hos mig några dagar till.
    Pratade med vår dotter om detta & försökte förklara för henne så gott det gick om hennes lillebror. Det enda jag fick till svar av henne var att hon oxå ville fortsätta vara kvar hos mig. Men nu har vi ändå gjort så att min ex-man har henne hans veckor.
    Men nu till saken:
    Jag tycker det känns jätte jobbigt att vi nu "separerat" på barnen. Dom behöver ju varandra & dom står varann väldigt nära. Nu kommer det alltså bli så att dom inte träffar varann på ca 4 dagar.
    Är det rätt? Ska vi låta dottern oxå vara hos mig längre tid. Visst att dom behöver sin pappa, men jag tänker på dom i första hand. Min ex-man får jätte gärna komma till mig & träffa barnen hur mycket han vill.
    Nån som har nå tankar & idéer??

ღAgnes 14/1-06 & Elias 4/7-08ღ
  • Svar på tråden Varannan vecka funkar inte.
  • Philippa

Svårt... kan de inte vara kvar båda två hos sin pappa dessa extra dagar? Så har du mindre dagar?

• bananflugan82

Vad svårt.. förstår såklart att din man vill ha dom hos sig, men i första hand ska ju barnen må bra. Jag kan bara tala för mig själv och jag hade aldrig haft hjärta att sära på mina barn. Särskilt när du säger att dom är så nära. Plus att dom säkert är en trygghet för varandra, när dom flyttar fram o tillbaks. Dom är ju lite varandras fasta punkt, eftersom brorsan/syrran alltid följer med även om dom byter hem varannan vecka.

vad säger han om att komma hem till dig då och träffa dom där?

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • Lirre
    Philippa skrev 2010-09-27 15:25:01 följande:
    Svårt... kan de inte vara kvar båda två hos sin pappa dessa extra dagar? Så har du mindre dagar?
    Nej, till saken hör att sonen vill vara med mig & tycker det är jobbigt att vara hos pappa.

bananflugan82 skrev 2010-09-27 15:27:36 följande:
    Vad svårt.. förstår såklart att din man vill ha dom hos sig, men i första hand ska ju barnen må bra. Jag kan bara tala för mig själv och jag hade aldrig haft hjärta att sära på mina barn. Särskilt när du säger att dom är så nära. Plus att dom säkert är en trygghet för varandra, när dom flyttar fram o tillbaks. Dom är ju lite varandras fasta punkt, eftersom brorsan/syrran alltid följer med även om dom byter hem varannan vecka.

vad säger han om att komma hem till dig då och träffa dom där?
    Han tycker väl inte att det är så där jätte roligt att behöva komma hem till mig, men det hör ju liksom inte riktigt hit om va han tycker. Han måste ju liksom förstå att barnen går först. Så blir det så att barnen kommer vara mera hos mig så har han ju inget annat val än att komma hit.
    Du har helt rätt när du skriver det där med att syrran/brorsan alltid följer med oavsett vems vecka det är.
    ღAgnes 14/1-06 & Elias 4/7-08ღ (// lirres.blogspot.com)
  • hymafr

Kan ni inte byta lite så att barnen inte är en hel vecka åt gången - kanske 4 dagar och sedan byte?

• Zaria
    hymafr skrev 2010-09-28 10:59:49 följande:
    Kan ni inte byta lite så att barnen inte är en hel vecka åt gången - kanske 4 dagar och sedan byte?
    Tänkte också på det eftersom det är just det som brukar rekommenderas för mindre barn, dvs korta men täta umgängen med den förälder barnet inte bor hos.

Nu vet jag inte alls hur det är sagt med syskon om de alltid måste vara tillsammans, men skulle det inte kunna vara ett tillfälle för barnen att få lite egentid med en förälder?
Svar på tråden Varannan vecka funkar inte.