• Fargoli

Flaskmatning?!

Ni som har flaskmatat era barn efter ett tag, hur lång tid tog det innan barnet tog flaskan? Sonen är 4,5 månader och har helammats till nu. Han gick inte upp i vikt så vi har börjat med gröt och ersättning. Äter en hel portion runt åtta-nio på morgonen med gröt och en vid fem-sex på kvällen. Men han vill inte nå gärna ha flaskan där emellan. Ibland äter han bara en gång och tar då kanske 100 ml. Vilken flaska är bäst? Någon som har några tips om hur vi ska lära honom?

• Svar på tråden Flaskmatning?!
  • lokisse

om jag var du skulle jag skippa flaskan om beben äter gröt och ammar.

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Fargoli

Han gick inte upp av det. Körde amning plus gröt i två veckor utan uppgång. Har intensivammat, pumpat och så, så nu har vi börjat med ersättning och min mjölk är typ slut

• lokisse

aha!
    som jag läste det ammade du fortfarande, mit fel.

prova lite olika flaskor ammade barn brukar ha svart att ta flaska efter som dom funkar pa ett annat sätt.

har du provat med vanlig pipmugg tex?
    en vännina lyckades bara med en särskild flaska som liknar bröstet som litet plus värmer den sig själv
    http://www.yoomi.com/

• Helene70

Prova MAM's antikolik flaska. Flasknappen påminner till formen om ett bröst och är den som vår kille har tagit till sig bäst.

Vill även tillägga att om du vill att bebisen ska öka i vikt så är det bra att lägga kallpressad rapsolja i gröten och ersättningen. 

• Meteorite

Vi använder MAM:s Anti kolikflaska med nappen för nyfödda. Det funkar jättebra. Sugtekniken med den flaskan påminner mycket om tekniken vid bröstet så det kanske underlättar.
    Sonen är egentligen gammal nog för att byta flasknapp baserat på rekommendationena på förpackningarna till flasknapparna, men han trivs så bra med den "lilla" nappen så vi har låtit honom fortsätta med den.

• Fargoli

Använder MAM antikolik men funkar inte bra ändå. Hur ofta och hur mkt tror ni han måste äta? Det är väl för lite nu?

• lokisse

varför inte börja med mat?

• Fargoli

Det kan jag väl inte göra riktigt än?

• lokisse
    Fargoli skrev 2010-09-27 17:19:22 följande:
    Det kan jag väl inte göra riktigt än?
    jo det är ingen fara om magen hänger pa.
    för typ tre ar sen var det 4 manader som var gränsen för att börja med mat. om ditt barn visar intresse och inte far ont i magen finns det inget som talar imot att du startar med mat.
    tex brokoli pyre
Svar på tråden Flaskmatning?!