Ok att hela gräsmattan på dagis-småbarnsavd är full med stora vita svampar?
På mitt barns dagis är det ingen personal som plockar bock de mängder med svamp som just nu växer på gräsmattan där småbarn 1-3 år leker ute på gården. Vid ett tillfälle berättade en förskolelärare:
"ja vi hade ju en 4-åring som åt en svamp en gån här och fick magsköljas.Suck. Och vet du vad ungen gjorde dagen därpå? Samma sak!"
MEN FÖR HELVETE: det är ju kanske läge då att PLOCKA bort svamparna????
Imorse tog jag en runda där och hade en plastpåse med mig. Började plocka all svamp och fick en hel ICA kasse full!!!
Jag bara tog med den ut och slängde.
HUR förklarar man förskolan att det är OLÄMPLIGT låta bli ta bort okända växande svampar på gräsmattan då det är fullkomlig invasion av dem? Istället för att invänta ett fall där ett småbarn smakat på en och måste åka in akut till sjukhus???
De verkar inte ha en aaaaning om att de borde ta bort dem...
Det är stora vita svampar, bruna stora -ja har ingen aning om vad för sorter det är. Kanske helt ofarliga men hur skall man veta det? Det är ju inte kantareller eller Karl Johan utan stora vita svampar.
Tips eller synpunkter från er och särskilt från er som arbetar på förskolan?! Är detta Ok personalen inte gör ngt?