• Smurfanna

Hjälp! Kan vi få Era synpunkter, Tack!!

Vår 8-åriga son har den senaste månaden kommit hem och varit ledsen för det är en pojk i hans klass som har puttat, slagit och tagit struptag på honom.

Vi har pratat med fröken ang detta och fått till svar att alla barn är rädda för denna pojk, han har någon slags diagnos men eftersom fröken har tystnadsplikt får vi inte veta vad det är för fel på honom..  Fröken sa att pojken är otroligt stark och att barnen bör akta sig för honom.
    Han har ingen personlig assistent, han kanske har någon slags ADHD diagnos?

Förra veckan kom vår son hem och sa att pojken hade hoppat kanonkulan nära honom när de badade med skolan. Det var otäckt tyckte han såklart.
    Dessutom får alltid barnen flytta på sig och byta plats när pojken bråkar, tycker ni det är rätt? Ska inte pojken som bråkar byta plats??

Nu vet vi inte hur vi ska gå vidare? Ska man ta kontakt med fröken eller med pojkens föräldrar när det händer incidenter mellan vår son och pojken?

Hur skulle ni gått tillväga???

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hjälp! Kan vi få Era synpunkter, Tack!!
  • Mysgosmys

Men det där låter ju inte bra. Du borde ta kontakt med pojkens föräldrar tycker jag! Eller kanske rektorn? Jag är ju inte så insatt i sånt där, men det är vad jag hade gjort.

Lycka till! 

• Kajee

Prata med läraren igen. Ni ska inte behöva acceptera att ert barn råkar illa ut även om pojken nu har en diagnos. Och läraren behöver inte avslöja (och ni behöver ju inte kräva det heller) om  vilken diagnos pojken eventuellt har. Men skolan måste ha en plan för hur man sa hantera såna här situationer. På raster brukar vi på vår skola tex punktmarkera ett barn som det händer mycket runt för att kunna (helst) förekomma innan något händer som går över styr. Naturligtvis ska den här extra rast vakten inte stå precis bredvid en elev hela tiden, men finnas i närheten. NÅgot som en extra rastvakt borde inte vara omöjligt. Att få resurs däremot är närapå omöjligt idag tyvärr. Om läraren inte lyssnar på er så ta det vidare till rektorn. På varje skola ska det också finnas en plan mot trakasserier etc. Har ni fått se den? Hur arbetar skolan mot våld, trakasserier och mobbning egentligen? Kräv att få veta!

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Davidoff1975

även om pojken har en diagnos ger det ju inte honom rätten att hålla på som han tydligen gör. Att fröken inte får tala om vad han har för diagnos kan jag förstå. Men det försvarar inte pojkens sätt att vara. Ta kontakt med föräldrarna och be dom om hjälp. Kanske vet dom inte hur pojken agerar i skolan

• Kimona

Ta upp problemet vid nästa föräldramöte! Man ska vara trygg i skolan och bara en sån sak att läraren säger att barnen ska akta sig för honom är jätteallvarligt!

Pojken måste ju få hjälp med sina problem, kanske gå i särklass

• Kajee
    Kimona skrev 2010-09-28 00:00:32 följande:
    Ta upp problemet vid nästa föräldramöte! Man ska vara trygg i skolan och bara en sån sak att läraren säger att barnen ska akta sig för honom är jätteallvarligt!

Ta inte upp det på nästa föräldramöte.
    För det första så kan det dröja länge innan nästa föräldramöte hålls. Det brukara vara ett per termin max och förmodligen har det redan varit ett (men det vet jag ju inte säkert).
    För det andra så ska man aldrig ta upp problematik kring en enskild elev på ett föräldramöte! Aldrig!
    Det är inte sjysst mot killen och hans föräldrar som kan känna sig oerhört utsatta och påhoppade. Läraren känner sig dessutom förmodligen väldigt låst pga tystnadsplikt och kan ännu mindre diskutera det i en större grupp ifall h*n inte kan diskutera det med enskilda föräldrar. Jag önskar verkligen att föräldrar ville förstå att göra något sånt är en av de dummaste sakerna man kan göra.
  • Smurfanna
    Kajee skrev 2010-09-27 23:56:46 följande:
    Prata med läraren igen. Ni ska inte behöva acceptera att ert barn råkar illa ut även om pojken nu har en diagnos. Och läraren behöver inte avslöja (och ni behöver ju inte kräva det heller) om  vilken diagnos pojken eventuellt har. Men skolan måste ha en plan för hur man sa hantera såna här situationer. På raster brukar vi på vår skola tex punktmarkera ett barn som det händer mycket runt för att kunna (helst) förekomma innan något händer som går över styr. Naturligtvis ska den här extra rast vakten inte stå precis bredvid en elev hela tiden, men finnas i närheten. NÅgot som en extra rastvakt borde inte vara omöjligt. Att få resurs däremot är närapå omöjligt idag tyvärr. Om läraren inte lyssnar på er så ta det vidare till rektorn. På varje skola ska det också finnas en plan mot trakasserier etc. Har ni fått se den? Hur arbetar skolan mot våld, trakasserier och mobbning egentligen? Kräv att få veta!
    Tack för ditt svar. Jo, skolan har en väldigt väl utförd likabehandlingsplan. De arbetar aktivt med att förebygga mobbing i form av kamratstödjare och olika drama-aktiviteter. Men visst, en till rastvakt ska jag nog ta upp med dem att det behövs!
  • Smurfanna
    Kimona skrev 2010-09-28 00:00:32 följande:

Nej, inte på ett föräldrarmöte passar det nog inte.. Jag tror inte det finns särklasser i den bemärkelsen längre.. bara för de som har svåra inlärningssvårigheter.. inte för de bråkiga eleverna. Nu ska de väl integreras i klasserna så mycket som möjligt.
  • Kajee
    Smurfanna skrev 2010-09-28 00:05:55 följande:
    Tack för ditt svar. Jo, skolan har en väldigt väl utförd likabehandlingsplan. De arbetar aktivt med att förebygga mobbing i form av kamratstödjare och olika drama-aktiviteter. Men visst, en till rastvakt ska jag nog ta upp med dem att det behövs!
    Jag tror att det skulle kunna vara en bra väg att gå. Tänk bara på att försöka få det att inte framstå som ett krav - även om det är det. Du vill inte att skolan ska dra öronen åt sig. Förhoppningsvis så lyssnar läraren på dig och tar det som en smart idé.
    Gången inom skolan brukar vara att en lärare som inte kan hantera en elev själv diskuterar problematiken med sitt arbetslag (så gott det går med anledning av tystnadsplikten, men ofta brukar man för föräldrarna kunna delge sina kollegor): Kan man inte lösa problemet där går man vidare till lärarmöte och/eller rektor. Så om inget händer gå vidare och prata med rektor.
    Jag kan tänka mig att den här killen redan har tagits upp på Elevvårdskonferens och är känd av både andra lärare och rektor på så sätt.
    Hoppas att det löser sig.
  • Kajee
    Smurfanna skrev 2010-09-28 00:10:38 följande:
    Nej, inte på ett föräldrarmöte passar det nog inte.. Jag tror inte det finns särklasser i den bemärkelsen längre.. bara för de som har svåra inlärningssvårigheter.. inte för de bråkiga eleverna. Nu ska de väl integreras i klasserna så mycket som möjligt.
    Helt rätt. Man arbetar så mycket som möjligt med att integrera elever idag.
    Särskolan finns däremot, precis som du säger, för barn som har andra problem. (Barn som har utretts för just det och där föräldrarna ger sitt godkännande.)
  • cruz

Särskola är endast till för barn med utvecklingsstörning och passar inte barn med normalintelligens. Jag har själv ett diagnosbarn med normalintelligens och han måste gå i en skola som följer grundskolans läroplan om han ska utvecklas optimalt. Tyvärr så är det så att många skolor varken har resurser eller kompetens att hantera barn med särskilda behov. Bara en sådan kommentar som att de "andra barnen ska akta sig" visar att det brister en hel del i den klassen som din son går i. Tyvärr är det små barn som kommer ikläm. Sådana som din son som ska behöva vara rädda och "akta sig"  när han går i skolan och det stackars barnet med eventuell diagnos som så uppenbart inte får det stöd som han skulle behöva. Jag hade sett till att få till ett gemensamt möte med läraren, rektorn och föräldrarna till det "bråkiga" barnet till att börja med. Inte för att skuldbelägga någon, men för att se om det går att hitta en lösning. Hoppas det ordnar sig.

Svar på tråden Hjälp! Kan vi få Era synpunkter, Tack!!