• Anonym (Melody)

Positivt drogtest på jobbet

Vad händer om någon visar positivt på ett drogtest på sin arbetsplats?

Om övrig personal gått till chefen och klagat på flertal tillfällen då man tror att personen är drogpåverkad och livsfarlliga och oansvarslösa situationer uppstår, personen har även hotat kollegor på facebook.

Vad händer om drogtestet är positivt?

• Svar på tråden Positivt drogtest på jobbet
  • världens bästa mamma

Varning eller sparken tror jag.

• Anonym (Melody)

Man kan ju hoppas, jag gillar denna person jättemycket som människa men inte som kollega då han betett sig totalt omdömmeslöst, med tanke på att vi dessutom jobbar med människor som är i beroendeställning till oss så är de enormt utsatta när någon beter sig som denne person gjort.

• Minipiglet

Jag ska inte säga säkert, men jag har för mig att företaget är skyldigt att erbjuda behandlingsalternativ och att personen kan bli/blir avstängd från arbetsplatsen medans behandlingen genomförs. Läste om detta då jag gick min utbildning men ett företag har så många olika lagar och regler att följa att jag inte la alla på minnet

• Anonym (Melody)
    Minipiglet skrev 2010-09-28 00:32:17 följande:
    Jag ska inte säga säkert, men jag har för mig att företaget är skyldigt att erbjuda behandlingsalternativ och att personen kan bli/blir avstängd från arbetsplatsen medans behandlingen genomförs. Läste om detta då jag gick min utbildning men ett företag har så många olika lagar och regler att följa att jag inte la alla på minnet
    Det låter rimligt

Hoppas som sagt på det, tyvärr är denna personen enormt maniplativ och hal och har kommit undan med så mycket så det är sjukt, tom att slå de vi jobbar med...
  • Anonym (Melody)
    Minipiglet skrev 2010-09-28 00:38:33 följande:
    Usch. Aldrig roligt när sådant händer ....Vad säger chefen/cheferna då? Har ni pratat med dem om problemen?
    Ja vi fick ny chef för ett tag sedan då kom all gammal "skit" upp samt att personen fallit ihop, somnat, fått ep anfall flertal gånger och fick ett nyligen och många har protesterat, personen fick dessutom förbud i våras av fd chefen att denne inte fick köra bil med de vi jobbar med eller göra lyft, men det har denne gjort hela tiden vilket är fruktansvärt ansvarslöst, personen försvinner även från jobbet rätt som det är, glömmer allt man säger från att nästa dag fungera hur bra som helst...fy skulle kunna skriva en riktigt lång lista...
  • Anonym (Melody)
    Minipiglet skrev 2010-09-28 00:44:04 följande:
    Och de gör ändå inget?! Finns det ingen högre chef ni kan gå till? Det där låter ju helt ohållbart!!
    Det är en jättelång historia och denne personen har folk som backar upp samt att stämningen i gruppen varit enormt dålig, så jag tror inte cheferna vetat hur de skall agera och vad som är sant...förän ny chef kom, som lyssnar och bildat sig en uppfattning och verkligen jobbar på problemen.

Men hela situationen är helt ohållbar.
  • Anonym (S)
    Anonym (Melody) skrev 2010-09-28 00:41:16 följande:
    Ja vi fick ny chef för ett tag sedan då kom all gammal "skit" upp samt att personen fallit ihop, somnat, fått ep anfall flertal gånger och fick ett nyligen och många har protesterat, personen fick dessutom förbud i våras av fd chefen att denne inte fick köra bil med de vi jobbar med eller göra lyft, men det har denne gjort hela tiden vilket är fruktansvärt ansvarslöst, personen försvinner även från jobbet rätt som det är, glömmer allt man säger från att nästa dag fungera hur bra som helst...fy skulle kunna skriva en riktigt lång lista...
    Det där låter precis som min mans kompis,han jobbar på en bilfirma (tror jag det är i) en av Sthlms norra förorter. Annars är det vanligare än man tror
  • Anonym (Melody)
    Anonym (S) skrev 2010-09-28 01:12:38 följande:
    Det där låter precis som min mans kompis,han jobbar på en bilfirma (tror jag det är i) en av Sthlms norra förorter. Annars är det vanligare än man tror
    Usch, har han fått någon diagnos på sjukdom eller om det kan vara droger?
    och hur har de utrett för honom?
  • Izzziz
    Minipiglet skrev 2010-09-28 00:32:17 följande:
    Du har helt rätt. Dom får aldrig sparka utan måste erbjuda rehabilitering.
  • Anonym (Melody)
    Izzziz skrev 2010-09-28 01:18:13 följande:
    Du har helt rätt. Dom får aldrig sparka utan måste erbjuda rehabilitering.
    Även fast personen "tabbat" sig flera gånger dvs utsatt sig själv och andra för livsfara, och inte fungerat alls på jobbet?
  • Izzziz

Japp . Det måste dem annars får företaget riktigt mycket skit. Däremot så kan personen blir "avstängd" / sjukskriven tills vidare medans personen är på utredning och rehab.
    Vi hade ett visst fall på jobbet en gång.

• Minipiglet
    Anonym (Melody) skrev 2010-09-28 01:22:03 följande:
    Även fast personen "tabbat" sig flera gånger dvs utsatt sig själv och andra för livsfara, och inte fungerat alls på jobbet?
    Hade personen fått flera varningar efter att han/hon tabbat sig så kan man "med hjälp" av dessa sedan säga upp personen i fråga. Men det är ändå alltid en process att säga upp någon.
    Anonym (Melody) skrev 2010-09-28 00:48:39 följande:
    Det är en jättelång historia och denne personen har folk som backar upp samt att stämningen i gruppen varit enormt dålig, så jag tror inte cheferna vetat hur de skall agera och vad som är sant...förän ny chef kom, som lyssnar och bildat sig en uppfattning och verkligen jobbar på problemen.

Men hela situationen är helt ohållbar.
    Bra att ni har fått in en chef som ser situationen som den är. Utgå från detta och tryck på den nya chefen att situationen inte håller längre. säg att ni inte helt säkert kan säga att det handlar om droger men att ni är uppriktigt oroade, både för erna säkerhet, personen det handlar om (och dennes säkerhet) och för de ni arbetar med/mot.
  • Selle

Varning kan delas ut för försummelse eller farligt beteende. I dessa fall kan alltså en person med ett missbruk varnas och efter upprepning sparkas, detta hjälper förvisso den aktuella arbetsplatsen men skjuter problemet till nästa.
    I alla fall ska där man misstänker ett missbruk tala med chef, facklig förtroendeperson eller skyddsombud. Konfrontera inte personen själv, det hjälper inte utan varnar personen att skydda sitt missbruk. Tester är något som bara kan användas i samförstånd och är inte till för att sätta ditt människor. All hjälp personer får med sitt missbruk kommer i första hand tack vare medarbetare som talat med ledning o fack ang misstankar om ett missbruk. Försök få er medarbetare att vända sig till företagshälsovård där de får hjälp av psykolog och kan prata utan att det kommer ut, vare sig till medarbetare och ledning. Be facklig representant sprida en allmän info om hur man kommer ur missbruk eller be arbetsledare/chef/skyddsombud diskret ta kontakt direkt med personen ifråga.

• Snutten6
    Anonym (Melody) skrev 2010-09-28 00:19:29 följande:

Vad händer om någon visar positivt på ett drogtest på sin arbetsplats?

Om övrig personal gått till chefen och klagat på flertal tillfällen då man tror att personen är drogpåverkad och livsfarlliga och oansvarslösa situationer uppstår, personen har även hotat kollegor på facebook.

Vad händer om drogtestet är positivt?

En vettig chef kickar honom pga samarbetsproblem.
  • Anonym (4 år)

Detta hände för 4 år sen så det är lite sent att svara nu

Svar på tråden Positivt drogtest på jobbet