• sahara sahara

ÖF med snorig bebis?

Ja, är det olämpligt att vi går till ÖF idag? Dottern har varit snorig i en vecka eller så. Hon har ingen feber, och är inte särskilt påverkad av det. Hon orkar, med andra ord, men tar andra illa upp? Hur hade ni reagerat på en snorig bebis?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Svar på tråden ÖF med snorig bebis?
  • Psykologstudenten

Vissa barn är snoriga konstant under sina första år. Snor är inget att bedöma hälsan efter utan det gör man utifrån allmäntillståndet.

• Mary Jo

Jag skulle gå. Snoriga kan dom ju vara hur länge som helst!

• dogcatbird

Om snoret beror på att barnet fortfarande är förkylt tycker jag inte att man ska gå iväg och träffa andra barn. Hela vår familj ligger just nu däckad av en förkylning som lillan fick av en på öf, vars mamma säkert bedömde att barnet orkade vara där. det kostar ork, tid och pengar för oss.

Personligen "orkar" jag inte med folk som tycker att det är ok att man låter sjuka barn lubba runt bland friska bara för att de orkar.

Ts, din fråga var ju ödmjukt formulerad, så min ilska är alltså mot dem som smittar ned andra bara för att de inte kan vara hemma en dag till.

Dålig stil!!!!!! Man VET ju att barn suger på samma grejer, petar i varandras ögon etc och att det är då det smittar.

• sahara sahara

Tack. Vad skönt. Jag var mest orolig för att andra föräldrar skulle bli irriterade över en liten smittspridare. Men som sagt - *sjuk* är hon ju inte.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • crazy mom
    sahara sahara skrev 2010-09-28 08:58:46 följande:
    Tack. Vad skönt. Jag var mest orolig för att andra föräldrar skulle bli irriterade över en liten smittspridare. Men som sagt - *sjuk* är hon ju inte.
    Hmm håller inte med. Jag hatar när folk släpar med snorungar till tex ÖF och liknande. Det finns gott om lekplatser utomhus där man kan träffas osv.

Om man kämpar och kämpar för att få sina barn friska är det ett hån när folk kommer stövlande med baciller och snor!!!

KOntenta. INTE OK!
  • Mary Jo

Men min tjej tex har varit snorig i 1 ½ månader nu. Inte sjuk,inge feber,inte trött och hängig men har haft lite rinnsnor ni menar helt seriöst att man ska stanna hemma sålänge? Det kommer inte jag ha råd med när jag börjar jobba... hjälp. :/

• Psykologstudenten
    crazy mom skrev 2010-09-28 09:06:25 följande:
    Hmm håller inte med. Jag hatar när folk släpar med snorungar till tex ÖF och liknande. Det finns gott om lekplatser utomhus där man kan träffas osv.

Om man kämpar och kämpar för att få sina barn friska är det ett hån när folk kommer stövlande med baciller och snor!!!

KOntenta. INTE OK!
    Så familjer med barn som snorar hela vinterhalvåret ska bara vara hemma eller utomhus? Ska föräldrarna vabba i sex månader?
  • Idis1

Informationen som jag fick från sjukvårdsupplysningen var att om det bara är genomskinlig snuva och barnet är friskt i övrigt ska det inte längre smitta och därför är det ok att träffa andra barn igen. Man kan ju ta med sig egna leksaker att suga på och se till att barnet inte "smakar" på de andra barnen, så minskar man ju risken ytterligare.

• Psykologstudenten
    Idis1 skrev 2010-09-28 09:44:54 följande:
    Informationen som jag fick från sjukvårdsupplysningen var att om det bara är genomskinlig snuva och barnet är friskt i övrigt ska det inte längre smitta och därför är det ok att träffa andra barn igen. Man kan ju ta med sig egna leksaker att suga på och se till att barnet inte "smakar" på de andra barnen, så minskar man ju risken ytterligare.
    Nja, färgen på snoret avgör inte även om det kan hänga ihop något med allmäntillståndet.
  • saltflingan

Jag hade stannat hemma med snorigt barn eller bokad en playdate utomhus.

Hatar folk som är så egoistiska att de drar med sjuka barn att träffa andra barn. Likaväl så hatar jag vuxna som är så egoistiska att de går till jobbet när de är sjuka och sen smittar alla andra.

• Mary Jo
    Psykologstudenten skrev 2010-09-28 09:41:10 följande:
    Så familjer med barn som snorar hela vinterhalvåret ska bara vara hemma eller utomhus? Ska föräldrarna vabba i sex månader?
    men precis det jag tänkte.. inte hade jag kunnat vabba i flera månader..
  • Psykologstudenten
    saltflingan skrev 2010-09-28 09:48:13 följande:
    Jag hade stannat hemma med snorigt barn eller bokad en playdate utomhus.

Hatar folk som är så egoistiska att de drar med sjuka barn att träffa andra barn. Likaväl så hatar jag vuxna som är så egoistiska att de går till jobbet när de är sjuka och sen smittar alla andra.
    Snor är INTE lika med SJUK.

Ja, är barnet eller man själv sjuk så ska man vara hemma. 
  • StoraD

Jag hade stannat hemma om mitt barn var snorigt, eller snarare hade jag hållit mig utomhus i lekpark eller dyl. På ÖF finns ofta många småttingar som kan bli riktigt dåliga av en förkylning. 

Man kan ju inte jämföra med dagis riktigt, dels är alla på dagis över 1 år, och dels så är dagis nödvändigt eftersom föräldrarna jobbar. ÖF är en helt frivillig aktivitet och inget som är nödvändigt för att klara försörjningen.  

• crazy mom
    Psykologstudenten skrev 2010-09-28 09:41:10 följande:
    Mig veterligen har jag aldrig mött någon som behövt vabba i 6 månader.

Anledningen till att jag reagerar kraftigt mot att gå till ÖF med snoriga barn är för att många har med sina små spädbarn som ännu inte är speciellt motståndskraftiga.

Hur tänker du själv???
  • dogcatbird
    StoraD skrev 2010-09-28 10:00:39 följande:
    Jag hade stannat hemma om mitt barn var snorigt, eller snarare hade jag hållit mig utomhus i lekpark eller dyl. På ÖF finns ofta många småttingar som kan bli riktigt dåliga av en förkylning. 

Man kan ju inte jämföra med dagis riktigt, dels är alla på dagis över 1 år, och dels så är dagis nödvändigt eftersom föräldrarna jobbar. ÖF är en helt frivillig aktivitet och inget som är nödvändigt för att klara försörjningen.  
    Om det är snor pga att barnet just haft/har/är på g att få en förkylning, då ska man vara hemma.

På dagis blir ju barnen också lite som en familj och har träffat varandra flera dagar och kanske fått smitta innan någon sett att någon blivit sjuk. Men att bara träffa ett annat barn JUST under dess förkylning därför att det "är ok att gå till öf" enligt mamman, är ju så himla hopplöst. Skäms på alla som sitter och säger "-OJJJJJ, är du förkyyyyyld, med falsk hög röst när det gröna snoret bubblar fram på sångstunden på ungen. man ser att de visst vetat att barnet var sjukt, men skitit i oss andra.
  • Floff

Nu handlar ju detta visserligen om snor, men när jag var på ÖF sist så stack en mamma in huvudet och frågade om det var okej att hon kom in med sin dotter som varit förkyld men fortfarande "hostar lite". De fick OK från personalen och kom in, och ungen snorade och hostade så man trodde att lungorna skulle hoppa ut. Inget annat barn där visade minsta tecken på förkylning. Ett antal dagar senare la sig min 10-månaders i en dunderförkylning med skrällande hosta och hög feber. Sammanträffande?

• dogcatbird
    dogcatbird skrev 2010-09-28 10:25:07 följande:
    Om det är snor pga att barnet just haft/har/är på g att få en förkylning, då ska man vara hemma.

På dagis blir ju barnen också lite som en familj och har träffat varandra flera dagar och kanske fått smitta innan någon sett att någon blivit sjuk. Men att bara träffa ett annat barn JUST under dess förkylning därför att det "är ok att gå till öf" enligt mamman, är ju så himla hopplöst. Skäms på alla som sitter och säger "-OJJJJJ, är du förkyyyyyld, med falsk hög röst när det gröna snoret bubblar fram på sångstunden på ungen. man ser att de visst vetat att barnet var sjukt, men skitit i oss andra.
    Snusket nådde nog all time high här när en mamma i smyg tog hostslem och snor från sonens näsa/mun på sångstunden och sedan tittade sig omkring (med samma min som folk har när deras hund bajsar och de ska kolla att ingen sett så att de ska slippa ta upp) innan hon drog in det i sin hästsvans för att bli av med kletet. Kul! Kul att fika med dem sen, se henne sätta om sin tofs vid bordet osv osv 
  • saltflingan

Fast nog tyder snor mer på sjukdom är att man är frisk iaf. 

• Superhero

jag gillar inte snoriga ungar.

om alla skulle hålla sig hemma med halvsjuka barn i den mån det går (svårare med vab o dagis o sånt) skulle alla ungar bli friskare i slutändan och kunna umgås mer.

• Psykologstudenten
    crazy mom skrev 2010-09-28 10:18:11 följande:
    Mig veterligen har jag aldrig mött någon som behövt vabba i 6 månader.

Anledningen till att jag reagerar kraftigt mot att gå till ÖF med snoriga barn är för att många har med sina små spädbarn som ännu inte är speciellt motståndskraftiga.

Hur tänker du själv???
    Jag tänker som så att är mitt barn sjukt så är vi hemma. Snor eller inte är irrelevant. 
Svar på tråden ÖF med snorig bebis?