• AngelikaThomas

Vilken storlek på dinapp?

Vår lille Lucas är 5 veckor gammal idag och vi har helt gått över till ersättning då amning inte funkade för oss längre.

han tar flaskan bra, men det verkar som att han vill få i sig maten fortare eftersom han suger så innerligt att det blir som något slags baksug och han får i halsen.

ska jag redan byta upp mig en storlek på dinappen el bör jag vänta?

Det verkar också som att han får mer luft i magen med den första nappen vilket vi helst vill komma ifrån.

tacksam för svar ;)

• Svar på tråden Vilken storlek på dinapp?
  • lillblobb

Nu använder vi inte alls ersättning, men tanken som slår mig är om du blandar för tjock ersättning? Använder du nappflaska som motverkar (så gott det går) kolik? Kan ju prova att byta typ av flaska och dinapp...
    Vår dotter är 6 veckor och använder fortfarande första dinappen med en superbra faska som man sätter ihop av fyra delar (en botten med hål som täpps av en plastring för att släppa in luft). Men vi använder den ju till bröstmjölk, som är tunnare.

• AngelikaThomas

Vår Lucas har inte kolik, men mkt gaser i magen tror vi.
    Jag följer anvisningar noga på NAN om hur mkt man ska blanda i.

Vad är det för märke på flaskan ni använder?

Tack för svar =)

• Niillis

vi provade avent men sen testade vi mam och jag älskar det...min son äter ersättning och han har 2+ nappen alltså från 2 månader han är 13 veckor nu.  innan dess hade vi first nappen du kan ju testa om du vill men jag tycker att mam flaskorna (som man skruvar under till) rinner ganska bra jämnfört med avent.

• Ljuvliig

Hej :)

Vi använder NUK wideneck och storlek 1 för ersättning, bröstmjölk osv osv.
    Storlek 2 när hon får välling.
    Hon har fått ersättning helt sedan hon var 3 veckor och vällig sen hon fyllde 4 mån (hon fyller 5 mån om en vecka)

NUK widenek har en ventil på dinappen som släpper in luft och så slipper man det där hemska vakumet som uppstår

• Han o jag o barn

Hej hej!

Vi fick börja med att ge vår dotter ersättning redan på BB (då med drickskål) hon var något för stor och jag hade inte fått igång min mjölk. Upptäckte senare när vi var hemma att det inte funkade så bra. Provade då med Esska flaskan, resultatet blev att hon sög dåligt och fick mycket luft i magen. Fick när hon var 3 veckor en MAM-flaska, med napp 1 och med luftventil i nappen. Har funkat skitbra. Inte så mycket luft i magen heller. Har fort satt med dom flaskorna.

Flaskorna finns som delbara och helgjutna. Det delbara är bra till små barn (botten har hål och en gummiring som gör att inget vakum uppstår) och man kan använda dinapp 1 ganska länge. MAM-dinappar kan du få tag i på apoteket och deverse butiker. City Gross som vi här i närheten säljer flaskorna oxå, delbara och helgjutna.

MAM är BPA-fria och anti-kolik testade. Ett varmt  rekomendation från mig.

Svar på tråden Vilken storlek på dinapp?