Anova skrev 2010-09-29 11:12:39 följande:
Det där med KY-utbildning är en sanning med modifikation. Jag gick en sådan för ett antal år sedan och vad jag vet var det endast en som fick jobb av oss runt 30 st. (han hade dessutom högskoleutbildning i botten).
Jag vet att KY gärna vill framstå som alterantivet för de som snabbt vill få jobb efter utbildningen. Sanningen är väl en helt annan..
Jag tror abslut att både logistiker och inköpare är bra yrken, men jag tror också att det behövs en hel del branschkunskap och erfarenhet för att få jobb, speciellt inom vissa branscher kan jag tänka mig. Jag gissar att ni får metoder och t.ex. juridiska kunskaper för att sköta t.ex. en upphandling, men inga branschkunskaper. Och det är kanske först och främst branschkunskaper man eftersöker i en inköpare, som har förstående för produktionsleden osv. och vet ungefär vad man bör tänka på då det gäller kvalitet osv. (nu tänker jag som ett företag).
Jo jag tror du har en poäng.
Det är ju svårt att arbeta som inköpare på ett it-företag tex om man har noll kunskap om it
Eller jobba med inköp av kläder om man aldrig jobbat i en klädbutik.
Jag vet också att det skiljer mycket mellan olika ky-utbildningar men jag tror att den jag går på är riktigt bra, det får jag hoppas i alla fall
Dom sammarbetar med flera olika företag i sthlm och jag vet personligen att tex två tjejer fått jobb som inköpare på NCC där dom gjorde praktik och att hälften av studenterna på skolan gått till Ericsson efter examen.'Detta är ett av företagen som skolan sammarbetar med.
Så jobb har dom flesta fått.
Sen gäller det väl som för alla nyexade att jobba sig uppåt, många saknar ju i min klass erfarenhet eftersom många är unga och knappt jobbat tidigare ens.
Men får man in en fot på ett företag så lär man ju sig saker och får kanske gå interna utbildningar osv.
Några av dom som gått på skolan har idag jobb som inköpschefer och logistikchefer.