• Matillin

Någon som jobbar som INKÖPARE eller LOGISTIKER? Eller kanske känner någon som gör det?

Jag går en ky-utbildning som heter Affärslogistik på 2 år.
    Vi får välja inrikting efter nyår om vi vill läsa inköp eller logistik.
    Men dom olika inriktningarna går in i varandra och mycket av kurserna läser vi ändå tillsammans.
    När vi är klarar kommer vi alltså kunna arbeta både som logistiker och inköpare egentligen.

Undrar om någon jobbar med något sådant?
    Om ni trivs, tjänar bra osv?

• Svar på tråden Någon som jobbar som INKÖPARE eller LOGISTIKER? Eller kanske känner någon som gör det?
  • hilife

Jag jobbar inte med det själv men har haft nära samarbete med bägge kategorierna i mitt förra jobb som var ett rätt stort tillverkningsföretag. Vad du ska välja kan jag inte svara på men jag kan förmedla känslan jag fick av dessa jobb med mina "utomstående" ögon.

OM jag valt själv - inköpare. Bättre betalt, får resa en del och träffa mycket folk.

Vet inte vad du menar med affärslogistik men de logistikfolk jag umgåtts med har fått jobba STENHÅRT varje dag men har gillat det och haft en stimulerande situation tyckte de. Dessa personer har också som jag ser det, den bästa marknaden för att skaffa och byta jobb. Samtliga jag känner som jobbade med detta har bytt jobb och tjänar BRA pengar och har kul jobb.

Lönenivåer är individuellt tror jag men på vårt jobb hade inköparna allt mellan 28-45 tusen medan logistikavd tjänade klart sämre - nånstans mellan 19 och 27. Däremot är det ju inte direkt LÄTT att skaffa sig jobb som inköpare ens om man är starkt meriterad idag, det är iaf en känsla jag fått. Den är inte nödvändigtvis rättvisande.

Lycka till!
    /Hlife

• Matillin
    hilife skrev 2010-09-29 09:50:31 följande: