• Matillin

Någon som jobbar som INKÖPARE eller LOGISTIKER? Eller kanske känner någon som gör det?

Jag går en ky-utbildning som heter Affärslogistik på 2 år.
    Vi får välja inrikting efter nyår om vi vill läsa inköp eller logistik.
    Men dom olika inriktningarna går in i varandra och mycket av kurserna läser vi ändå tillsammans.
    När vi är klarar kommer vi alltså kunna arbeta både som logistiker och inköpare egentligen.

Undrar om någon jobbar med något sådant?
    Om ni trivs, tjänar bra osv?

• Svar på tråden Någon som jobbar som INKÖPARE eller LOGISTIKER? Eller kanske känner någon som gör det?
  • hilife

Jag jobbar inte med det själv men har haft nära samarbete med bägge kategorierna i mitt förra jobb som var ett rätt stort tillverkningsföretag. Vad du ska välja kan jag inte svara på men jag kan förmedla känslan jag fick av dessa jobb med mina "utomstående" ögon.

OM jag valt själv - inköpare. Bättre betalt, får resa en del och träffa mycket folk.

Vet inte vad du menar med affärslogistik men de logistikfolk jag umgåtts med har fått jobba STENHÅRT varje dag men har gillat det och haft en stimulerande situation tyckte de. Dessa personer har också som jag ser det, den bästa marknaden för att skaffa och byta jobb. Samtliga jag känner som jobbade med detta har bytt jobb och tjänar BRA pengar och har kul jobb.

Lönenivåer är individuellt tror jag men på vårt jobb hade inköparna allt mellan 28-45 tusen medan logistikavd tjänade klart sämre - nånstans mellan 19 och 27. Däremot är det ju inte direkt LÄTT att skaffa sig jobb som inköpare ens om man är starkt meriterad idag, det är iaf en känsla jag fått. Den är inte nödvändigtvis rättvisande.

Lycka till!
    /Hlife

• Matillin
    hilife skrev 2010-09-29 09:50:31 följande:

Jag jobbar inte med det själv men har haft nära samarbete med bägge kategorierna i mitt förra jobb som var ett rätt stort tillverkningsföretag. Vad du ska välja kan jag inte svara på men jag kan förmedla känslan jag fick av dessa jobb med mina "utomstående" ögon.

OM jag valt själv - inköpare. Bättre betalt, får resa en del och träffa mycket folk.

Vet inte vad du menar med affärslogistik men de logistikfolk jag umgåtts med har fått jobba STENHÅRT varje dag men har gillat det och haft en stimulerande situation tyckte de. Dessa personer har också som jag ser det, den bästa marknaden för att skaffa och byta jobb. Samtliga jag känner som jobbade med detta har bytt jobb och tjänar BRA pengar och har kul jobb.

Lönenivåer är individuellt tror jag men på vårt jobb hade inköparna allt mellan 28-45 tusen medan logistikavd tjänade klart sämre - nånstans mellan 19 och 27. Däremot är det ju inte direkt LÄTT att skaffa sig jobb som inköpare ens om man är starkt meriterad idag, det är iaf en känsla jag fått. Den är inte nödvändigtvis rättvisande.

Lycka till!
    /Hlife

Det du skriver om inköp är ungefär den bilden jag har av yrket, förutom att man tjänar mer än logistiker?
    Men det kanske är så det är på dom flesta företag?
    Jag känner bara 2 stycken som arbetar med logistik och inköp och där tjänar logistikern mycket mer över 40 000.

Jag kanske skulle fråga huvudansvarig på min skola om hur lönerna ligger och vad hans uppfattning är.
    Vart det är svårare att få jobb och så.
    Ett jobb där man fick resa lite låter ju väldigt lockande och det är därför jag velar mellan logistik och inköp.
    Känns som att logistik skulle passa mig lite bättre egentligen och jag har också trott att lönerna är bättre där?
  • Barbabok

Lönerna inom inköp är inte alltid så höga som ovan anger. Beror lite på vilken bakgrund man har, högskola är klart meriterande. (vilket inte jag hade och tjänade jättedåligt <18000). Det var trevligt men min erfarenhet säger att det är viktigt att kunna sina produkter (köpa tjänster är inte mitt område) och att ha känsla för jobbet. Jobbade med inköp av fästelement och lite annat. Detta var fram till 2003 ca.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Matillin

Våran utbildningschef har sagt att ingångslönerna ligger runt 24-25 000 efter våran utbildning men att man kan få mer beroende på erfarenhet ålder osv.
    Tex så berättade han om några tjejer som fick 27-28 000 i ingångslön efter examen förra året som inköpare inom offentlig sektor.
    Lönen är inte jätteviktig för jag kommer hur som helst tjäna mer än jag gjort inom vården redan som nyexad

Vore intressant och höra hur och vad man arbetat med inom båda områdena.

• Anova

De inköpare jag känner är inköpare inom industrin och har alla någon form av ingenjörsutbildning i botten och påbyggnad inom inköp. Kanske krävs det lite mer branschkunskap för att bli inköpare än en inköpsutbildning?
    Har ingen aning om vad de tjänar men tror att det är hyfsat, de jobbar för reletivt stora företag.

De som jag vet gick logisitikerutbildning jobbar idag med något annat.

• Matillin
    Anova skrev 2010-09-29 10:44:00 följande:
    De inköpare jag känner är inköpare inom industrin och har alla någon form av ingenjörsutbildning i botten och påbyggnad inom inköp. Kanske krävs det lite mer branschkunskap för att bli inköpare än en inköpsutbildning?
    Har ingen aning om vad de tjänar men tror att det är hyfsat, de jobbar för reletivt stora företag.

De som jag vet gick logisitikerutbildning jobbar idag med något annat.
    Ky utbildningar får ju bara finnas om det finns en efterfrågan från arbetsmarknaden och det är tydligen brist på både inköpare och logistiker.
    Dom allra flesta som går utbildningen har jobb redan på avslutningsdagen.
    Sen vet jag inte i vilken roll dom flesta går in i när dom får jobb, om dom får ta någon mindre tjänst eller så?
    Men inköpare och logistiker är ju det vi blir utbildade till så jobb ska man få efter utbildningen.
    Frågan är vilket som är roligast att jobba med.
  • Anova
    Matillin skrev 2010-09-29 11:01:28 följande:
    Ky utbildningar får ju bara finnas om det finns en efterfrågan från arbetsmarknaden och det är tydligen brist på både inköpare och logistiker.
    Dom allra flesta som går utbildningen har jobb redan på avslutningsdagen.
    Sen vet jag inte i vilken roll dom flesta går in i när dom får jobb, om dom får ta någon mindre tjänst eller så?
    Men inköpare och logistiker är ju det vi blir utbildade till så jobb ska man få efter utbildningen.
    Frågan är vilket som är roligast att jobba med.
    Det där med KY-utbildning är en sanning med modifikation. Jag gick en sådan för ett antal år sedan och vad jag vet var det endast en som fick jobb av oss runt 30 st. (han hade dessutom högskoleutbildning i botten).
    Jag vet att KY gärna vill framstå som alterantivet för de som snabbt vill få jobb efter utbildningen. Sanningen är väl en helt annan..

Jag tror abslut att både logistiker och inköpare är bra yrken, men jag tror också att det behövs en hel del branschkunskap och erfarenhet för att få jobb, speciellt inom vissa branscher kan jag tänka mig. Jag gissar att ni får metoder och t.ex. juridiska kunskaper för att sköta t.ex. en upphandling, men inga branschkunskaper. Och det är kanske först och främst branschkunskaper man eftersöker i en inköpare, som har förstående för produktionsleden osv. och vet ungefär vad man bör tänka på då det gäller kvalitet osv.  (nu tänker jag som ett företag).
  • Matillin
    Anova skrev 2010-09-29 11:12:39 följande:
    Det där med KY-utbildning är en sanning med modifikation. Jag gick en sådan för ett antal år sedan och vad jag vet var det endast en som fick jobb av oss runt 30 st. (han hade dessutom högskoleutbildning i botten).
    Jag vet att KY gärna vill framstå som alterantivet för de som snabbt vill få jobb efter utbildningen. Sanningen är väl en helt annan..

Jag tror abslut att både logistiker och inköpare är bra yrken, men jag tror också att det behövs en hel del branschkunskap och erfarenhet för att få jobb, speciellt inom vissa branscher kan jag tänka mig. Jag gissar att ni får metoder och t.ex. juridiska kunskaper för att sköta t.ex. en upphandling, men inga branschkunskaper. Och det är kanske först och främst branschkunskaper man eftersöker i en inköpare, som har förstående för produktionsleden osv. och vet ungefär vad man bör tänka på då det gäller kvalitet osv.  (nu tänker jag som ett företag).
    Jo jag tror du har en poäng.
    Det är ju svårt att arbeta som inköpare på ett it-företag tex om man har noll kunskap om it
    Eller jobba med inköp av kläder om man aldrig jobbat i en klädbutik.
    Jag vet också att det skiljer mycket mellan olika ky-utbildningar men jag tror att den jag går på är riktigt bra, det får jag hoppas i alla fall
    Dom sammarbetar med flera olika företag i sthlm och jag vet personligen att tex två tjejer fått jobb som inköpare på NCC där dom gjorde praktik och att hälften av studenterna på skolan gått till Ericsson efter examen.'Detta är ett av företagen som skolan sammarbetar med.
    Så jobb har dom flesta fått.
    Sen gäller det väl som för alla nyexade att jobba sig uppåt, många saknar ju i min klass erfarenhet eftersom många är unga och knappt jobbat tidigare ens.
    Men får man in en fot på ett företag så lär man ju sig saker och får kanske gå interna utbildningar osv.
    Några av dom som gått på skolan har idag jobb som inköpschefer och logistikchefer.
  • Matillin

Förresten så läser vi ingen juridik. Har planerat att söka sommarkurs i juridik på universitetet och läsa dom 7 v jag är ledig. Funderar även på att söka grundkursen i statistik och läsa samtidigt som min ky till våren. Kom på detta nu så jag hoppas på att det inte är fullt

• Ingensärskild
    Matillin skrev 2010-09-29 10:31:40 följande:

Våran utbildningschef har sagt att ingångslönerna ligger runt 24-25 000 efter våran utbildning men att man kan få mer beroende på erfarenhet ålder osv.
    Tex så berättade han om några tjejer som fick 27-28 000 i ingångslön efter examen förra året som inköpare inom offentlig sektor.
    Lönen är inte jätteviktig för jag kommer hur som helst tjäna mer än jag gjort inom vården redan som nyexad

Vore intressant och höra hur och vad man arbetat med inom båda områdena.

Hej! Hur tycker du att utbildningen var? Jag kommer också från vården och halkade in på utbildningen "offentlig upphandlare" efter bra betyg och urvalstest - jag hade inte meriterad yrkeserfarenhet pga jobbat som sjukvårdare. Mitt intresse ligger väl i att upphandla till sjukvården och vården. 

Hur har du det idag? Ser att inlägget är från längesedan. Kanske man inte får svar men är nyfiken så kastar ut en krok:)
Svar på tråden Någon som jobbar som INKÖPARE eller LOGISTIKER? Eller kanske känner någon som gör det?