• nnx

Förälder som är pälsdjursallergiker, får ens barn börja på allergiförskola?

Som sagt,  vad jag undrar över är om man är förälder och har pälsdjursallergi (och i mitt fall inte kan ta allergimedicin), får ens barn börja på allergiförskola då?
    Eller måste barnet gå på vanlig förskola? Det låter onekligen jobbigt att kassera barnets kläder varje dag eftersom det  är på tok för svårt att tvätta bort pälshåren etc. Och sen när barnet vill hem till kompisar eller, stora bävan, ta hem kompisar som har djur - vad sjutton gör man då? 

Jag känner mig som världens sämsta mamma bara för att jag är pälsdjursallergiker och behöver omständiga procedurer när vi kommer hem. Vi var tvungna att sluta gå till ÖF för att jag mådde för dåligt då vissa barn och vuxna fullkomligt dryper av hår, likaså mammagruppen på BVC.
    Jag trodde i min enfald att när man går till sådana ställen så visar man hänsyn till såväl de vuxna som barnen och anstränger sig lite att inte ha på sig kläder med drösavis med djurhår, just för att man går dit för att träffa andra barn och vuxna. Ungefär som man inte går dit när en själv eller ens barn är sjuka.

Vad är det som gäller angående allergiförskola? Nån som vet? Kanske kan länka till nån vettig sida?

Hur resonerar ni som är pälsdjurallergiker? Och ni som har pälsdjur och har era barn på vanlig förskola?

• Svar på tråden Förälder som är pälsdjursallergiker, får ens barn börja på allergiförskola?
  • IsDimma

Jag har för mig att man i vissa fall kan få plats på allergiförskola. Du verkar ju ha så pass mycket problem.

• nnx

Fler resonemang önskas gärna.

• Cs mamma

I tex Göteborg kan vem som helst söka in på allergiförskolan Torpet, det är som vilken förskola som helst men det krävs en del av dom som går där bla
    Inte rökning i familjen
    Inte djur
    Inte parfymerade tvättmedel eller hygienprodukter
    och lite annat.... jag minns inte fullt ut vad det var då dottern inte klarade miljön då den var för osanerad för henne

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Punkster

Söka och hoppas kan man ju alltid.

Sen är det ju så att en vanlig förskola oftast inte svämmar över av pälstussar. Man kan ju säkert prata med personalen och be dom hålla ditt barns kläder separerade från kläder som tillhör barn med pälsdjur.

Svar på tråden Förälder som är pälsdjursallergiker, får ens barn börja på allergiförskola?