• sweetgirl89

AKUT!! Hur får man bort fett fläckar från tapeter??

vi ska flytta å det har blivit fett fläckar där sängen stått,, måste få bort det!! annars får vi betala 2800 för omtapetsering å det har vi inte råd med just nu :(

Tacksam för alla tips!!

♥Elina 22/1-2010♥
  • Svar på tråden AKUT!! Hur får man bort fett fläckar från tapeter??
  • Selfish Geene
    sweetgirl89 skrev 2010-09-28 13:40:13 följande:
    vi ska flytta å det har blivit fett fläckar där sängen stått,, måste få bort det!! annars får vi betala 2800 för omtapetsering å det har vi inte råd med just nu :(

Tacksam för alla tips!!
    har läst någonstans att potatismjöl (eller var det talkpuder?) kan hjälpa. Dock tror jag inte att fläckarna kommer att försvinna helt och hållet...
    Mitt tips är att se om det finns någon tapetrulle över någonstans (brukar ligga högst upp i någon garderob) och själva tapetsera ett par våder där sängen stått, annars kan ni kanske köpa en rulle.
    ("lägenhets-tapeter" brukar inte kosta mer än ett par hundringar per rulle.)
  • MeandHim

Finns nog inget bra knep tyvärr. Köp några billiga rullar o gör en fondvägg behöver bara kosta ett par hundra.

• sweetgirl89

tack tjejer!!! ska prova potatismjöl, målarsoda och galltvål som det står på dopguiden! funkar inte det får vi tyvärr betala :( tror vi behöver ca 4 rullar men det tapetet verkar gått ur sortimentet hos dom sa besiktningsmannen så hela sovrummet måste tapetseras om :/

♥Elina 22/1-2010♥
  • FruSen

TS - ni ska ju inte behöva betala fullpris för omtapetseringen! Om det är 5 år sedan det senast tapatserades om och värden har som policy att tapetsera om vart tionde år så ska ni bara betala hälften av vad en omtapetsering kostar! Så jag har fattat det enligt hyresgästföreningen.

• sweetgirl89
    FruSen skrev 2010-09-28 14:29:13 följande:
    TS - ni ska ju inte behöva betala fullpris för omtapetseringen! Om det är 5 år sedan det senast tapatserades om och värden har som policy att tapetsera om vart tionde år så ska ni bara betala hälften av vad en omtapetsering kostar! Så jag har fattat det enligt hyresgästföreningen.
    det har gått exakt 4 år sen tapetseringen å dom tapetserar om vart 13e år vad jag förstog :/ tycker inte heller vi borde betala för hela rummet pga 2 väggar med bara en remsa på 10 cm som måste fixas! får ringa hyrestgästföreningen å fråga om det kommer så långt ocg vi inte får bort fläckarna! tack för svaret!!
    ♥Elina 22/1-2010♥
  • Bluemint

Läste ett tips i en Allers-tidning en gång att man kan sätta ett kaffefilter över fettfläcken och sen stryka med ett varmt strykjärn på filtret. Har dock aldrig testat det själv. Lycka till

• Stealth

Men hallå, fettfläckar vid sängen räknas till normalt slitage ni ska ju inte batala för det.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • sweetgirl89
    Stealth skrev 2010-09-28 15:58:00 följande:
    Men hallå, fettfläckar vid sängen räknas till normalt slitage ni ska ju inte batala för det.
    tycker jag med.. men enligt gubben som va här idag så ska vi betala för omtapetsering av HELA sovrummet 2800 kr :(
    ♥Elina 22/1-2010♥
  • sweetgirl89
    Bluemint skrev 2010-09-28 15:52:48 följande:
    Läste ett tips i en Allers-tidning en gång att man kan sätta ett kaffefilter över fettfläcken och sen stryka med ett varmt strykjärn på filtret. Har dock aldrig testat det själv. Lycka till
    tack!! alla tips är välkomna!! bara vi slipper betala 2800 liksom
    ♥Elina 22/1-2010♥
  • Stealth
    sweetgirl89 skrev 2010-09-28 16:00:06 följande:
    tycker jag med.. men enligt gubben som va här idag så ska vi betala för omtapetsering av HELA sovrummet 2800 kr :(
    Be honom fara och flyga. En remsa på 10 centimeter med fettfläck där en säng stått är inte onormalt slitage under 5 år.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • sweetgirl89
    Stealth skrev 2010-09-28 16:03:38 följande:
    lawline.se/answers/7276

lawline.se/answers/2543
    tack för länkarna!! det gubben sa va att vi borde haft sängram.. men vi har kontinentalsäng som står på små fötter. altså 2 resårbottnar + 1 tjock madrass + bäddmadrass å vi aldrig ens funderat på sängram då sängen såldes sån på gysk :/

får påpeka detta sen till hyresgästföreningen om vi ska till dom + att vi inte ska betala fullpris då tapeterna levt typ halva sin tid å vi borde betala max halva priset som det stog :)
    ♥Elina 22/1-2010♥
  • Stealth
    sweetgirl89 skrev 2010-09-28 16:15:21 följande:
    tack för länkarna!! det gubben sa va att vi borde haft sängram.. men vi har kontinentalsäng som står på små fötter. altså 2 resårbottnar + 1 tjock madrass + bäddmadrass å vi aldrig ens funderat på sängram då sängen såldes sån på gysk :/

får påpeka detta sen till hyresgästföreningen om vi ska till dom + att vi inte ska betala fullpris då tapeterna levt typ halva sin tid å vi borde betala max halva priset som det stog :)
    ja, och vaddå borde haft sängram? Alla har ju liksom inte det. Vi hade samma diskussion när vi skulle flytta, men de sa inget om de 20 centimeter stora hålen vi hade gjort i väggarna. Snacka om att de tog fel strid!
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • sweetgirl89
    Stealth skrev 2010-09-28 16:20:26 följande:
    ja, och vaddå borde haft sängram? Alla har ju liksom inte det. Vi hade samma diskussion när vi skulle flytta, men de sa inget om de 20 centimeter stora hålen vi hade gjort i väggarna. Snacka om att de tog fel strid!
    exakt, vi har ju inte ens tänkt tanken att behöva en ;) men men jag uppdaterar om hur det utvecklas sen :D!!
    ♥Elina 22/1-2010♥
Svar på tråden AKUT!! Hur får man bort fett fläckar från tapeter??