• Anonym

Hur göra för att ej gå upp i vikt av Citalopram

Jag äter Citalopram för tredje gången.
    De två tidigare gångerna jag ätit den har jag gått upp i vikt.
    Jag har dock inte tränat särskilt regelbundet och jag unnar mig godsaker lite för ofta.
    Jag har ändå inbillat mig att mycket är medicinens fel.
    De gånger jag försökt gå ner i vikt under behandlingen tycker jag inte att det händer något.

Jag är ju nu orolig att jag kommer gå upp ännu mer, då jag precis börjat med medicinen igen, har redan 8-10 kg jag vill bli av med.

Är det så att det är vanligt att gå upp i vikt av någon orsak, mer än att det skulle ge ökad aptit? Eller beror det på något annat? Jag ska försöka att träna och äta nyttigt, men skulle det bero på något annat så känns det som att då kommer jag gå upp i alla fall / eller stå still i min nuvarande vikt.

Någon som vet om tabletten påverkar ämnesomsättningen, eller gör att man samlar vätska i kroppen, eller annat?

Är det "bara" att aptiten ökar så känns det som att jag borde kunna styra det mesta själv genom att äta mindre.

• Svar på tråden Hur göra för att ej gå upp i vikt av Citalopram
  • Anonym (tjockisen)

Jag undrar också! Har ätit citalopram 20 mg sedan december, har väl gått upp 5-6 kg, inte så kul.

• Anonym

ät något receptfritt syrehämmande medel som tex losec. ssri ökar magsyran hos endel och förändrar aptiten.

• Anonym (oj)
    Anonym skrev 2010-09-28 16:41:48 följande:
    ät något receptfritt syrehämmande medel som tex losec. ssri ökar magsyran hos endel och förändrar aptiten.
    Really? Ökar magsyra aptiten? Har halsbränna nästan varje dag pga bråck och har en sjujävla aptit. Äter även ssri medicin.
  • Anonym
    Anonym (oj) skrev 2010-09-28 16:44:23 följande:
    Really? Ökar magsyra aptiten? Har halsbränna nästan varje dag pga bråck och har en sjujävla aptit. Äter även ssri medicin.
    ja markant mycket. har man onormal hunger beror det ofta på överproduktion av magsyra.

Jag gick upp 10 kg efter att jag började med ssri men har gått ner det igen tack vare Losec:)
  • Anonym (fia)

har ätit cymblaa i snart 2 år o oxå gått upp en hel del...

tycker mig se mera plufsig ut nu...undra om cellerna/kroppen binder vätska eller nåt...

fy farao...att antidepp ska göra att manb går u pp i vikt

• Anonym

Oj, så det är magsyran som är boven i dramat?

Fast jag tycker inte att jag känner av den.

Någon som vet om det verkligen finns en faktiskt orsak till viktökning, eller om det enbart beror på att aptiten förändras så att man (omedvetet) äter mer?

• Anonym

Ingen som fått ett bra svar på detta av sin läkare?

• Anonym (hunger)

Jag åt för många år sean en annan antidepressiv medicin (remeron) och gick upp 3 kg. Jag tyckte att det var jättemycket men min läkare var riktigt imponerad, de flesta av hennes patienter hade gått upp 15-20kg på samma tid. Det är hungerskänslorna som får en att gå upp i vikt inget annat. Jag hade stenkoll på klockan, såg efter hur mycket mat det låg på tallriken och tvingade mig att inte äta mer än 2200kcal/dag för jag var hungrig JÄMT. Har nu fått citalopram utskrivet och hoppas mer på viktnedgång ändetta lilla helvete med att vara hungrig jämt.

• Tiffany

Jag har ätit citalopram i flera år och har gått upp dramatiskt, jag pratade med en överläkare om detta som SA ATT Det VAR medicinen som gjorde att ja gått upp så mkt.

• Tiffany

Efter jag träffade överläkaren så fick j ag mig en funderare på om jag verkligen behövde gå på medicin!!! Då jag har gått upp 15-20kg, vilket är ett helvete

• Minomin

Att en person som medicinerar mot depression går upp i vikt kan ses som ett tecken på tillfrisknande. Vad jag  har kunnat läsa mig till finns det inget i medicinen i sig som gör det, utan "bara" ökad aptit (till skillnad från t ex kortisonbehandling)

Vid studier har man kunnat påvisa att endast ca 5 % av patienter osm äter Citalopram ökar i vikt (Ekselius L, von Knorring L, Eberhard G. A double-blind multicenter trial comparing sertraline and citalopram in patients with  major depression treated in general practice. Int Clin Psychopharmacol 1997;12:323-31.)

Så svaret på din fråga är enligt min mening: Ät mindre - motionera mer, skyll inte din eventuella viktuppgång på något annat än just det... förhållnadet mellan kalorier in och kalorier ut.

Svar på tråden Hur göra för att ej gå upp i vikt av Citalopram