• Skruven

Skaffa enskild vårdnad?

Jag och mina barns far separerade för ca 3 månader sedan.
    Sedan dess har det varit mycket strul från hans sida,
    han verkar inte kunna bestämma hur han vill ha det, ena sekunden vill han att jag ska ha barnen hela tiden och att dem får komma till honom om dem vill när dem blir vuxna, andra dagen ändrar han sig och vill ha dem varannan vecka, så har det i stort sett hållt på från dag ett. Det blir mycket pappersarbete när barnen ska hattas hit och dit, folkbbokföringar å mina bidrag å dagisscheman å allt ska ändras varenda gång han velar. Jag är trött på detta nu.

Han mår dåligt av separationen och beter sig fruktansvärt illa mellan varven och då tycker jag att det är bättre att jag har barnen tills hanordnat upp allt och mår bättre och för att slippa alla miljoner papper och ändringar vill jag ha enskild vårdnad, men jag vet inte hur man går tillväga rent praktiskt.
    Kontakta advokat givetvis, men jag vill veta först hur mycket det kan komma att kosta och eftersom jag inte har någon hemförsäkring (pga att jag just nu inte har nåt hem att försäkra) så kommer det kosta mycket mer av vad jag förstått, jag har knappt pengar så det går runt som det är så jag vill veta om det ens är möjligt, kan man delbetala såna här saker? Vill ju inte hamna hos fogden pga det här.

Familjerätten har vi varit hos men dem kan inte göra nåt åt det mer än att hålla med mig om att det är fel att hålla på som han gör och säga till honom att han måste sluta, men det har inte hjälpt.
    Jag har sagt (och han också) att det är bättre att jag har barnen själv tills han mår bättre och är lirte mer stabil eftersom han nu går runt med självmordstankar och säger till vår tre åring att han ska åka till himlen och inte komma tillbaka å sånt. Men han ändrar sig igen och vill ha barnen. Jag vet inte om det är så bra att han har dem när han är som han är just nu och inte har pengar till mat och sånt heller.
    Därav mina tankar om att ansöka om enskild vårdnad.

vad göra? Hur många chanser ska han få? barnen behöver ju stabilitet, inte ändrade planer från dag till dag, är enskild vårdnad enda alternativet?  Han vägrar också skriva på barnens folkbokföring att den ska va hos mig så att jag inte kan begära underhållsbidrag, hur löser jag det? Klarar mig inte utan dem pengarna och det är ju hans skyldighet att betala egentligen.
    Tackasam för råd

• Svar på tråden Skaffa enskild vårdnad?
  • mia maria

Enskild vårdnad tror jag inte spelar någon roll i erat fall, för barnen o pappan har ju ändå umgängesrätt med varandra.
    Fast visst skulle det kanske underlätta, men det är ju främst det juridiska, eller hur jag ska uttrycka mig. Att han strular kan du ju inte göra något åt ändå.

Försök att sätta ned foten istället.
    Kräv att ni ska ha bestämda, fasta tider o dagar som barnen är hos honom - o sen följer ni det.
    Vik inte en tum, hur mkt han än strular.
    Hänvisa istället till det ni har bestämt - säg att det inte funkar att ändra för dig, utan du har anpassat ditt liv/din vardag efter det ni har bestämt redan.

Inte säkert att det fungerar, men det var iaf ett förslag.

Ang folkbokföring o underhåll; vad säger Försäkringskassan om du säger att barnen mestadels bor hos dig?
    Måste barnen vara skrivna hos dig för att du ska få underhåll?
    Är det inte var de har sin dygnsvila som avgör?
    Har du pratat med FK o frågat??

• Mammis1985

Ja barnen måste vara skrivna hos den förälder som ansöker om underhåll, om fadern inte godkänt deras folkbokföring så startas en utredning som bestämmer var barnen ska vara bokförda, mest troligt där de spenderar mest nätter, är det 50-50 så är det hos den som bor närmast dagis av vad jag fått höra och erfara.

Antar att ni har bestämda tider och sånt redan annars skulle det väl inte strula med tiderna?
    Det bästa vore att skriva ett avtal hos familjerätten, men det minskar ju inte strulet med papper tyvärr..

• 82sjo

Han går inte med på att skriva över vårdnaden på dej friviliigt?
    Om han gör det så är det lätt och smidigt. Så gjorde vi.
    Skrev ett papper där han skrev över vårdnaden på mej och skickade in till tingsrätten.

Svar på tråden Skaffa enskild vårdnad?