• Anonym (Planera?)

Planera graviditet vid 35 års ålder?

Börjar bli lite fundersam över en sak, känner att min biologiska klocka börjar ticka, utför.

Situationen är enligt följande: Jag har två barn, min sambo inga. Vi känner båda att vi vill ha barn. Själv känner jag att jag kanske skulle vilja vänta något år iaf. Men är det dumt att tänka så? Jag har alltid haft väldigt lätt för att bli gravid, men nu är jag ju snart 35....

Någon fler som har barn sedan tidigare och märkt skillnad i fertilitet med stigande ålder?

Till saken hör att jag har börjat bli lite nojig kring det här, att man inte ska kunna få barn när man väl önskar. Och det gör ju inte saken bättre heller om man går omkring och tänker så hela tiden...

• Svar på tråden Planera graviditet vid 35 års ålder?
  • ÅzaLu

min mans syster fick sitt fjärde barn i sommras o hon är 43... hon blev gravid på första försöket... alltså inga problem med fertiliteten där inte.. det var hennes fjärde barn... det är väl mer att riskerna också ökar när man är äldre.

• Anonym (decemberbebis)

Vi började försöka bli gravida när jag var 33 (fyllde så 35 i mars i år, bebis på g i december). Tack vare att jag söktel gynekolog för att kolla mina möjligheter så fick jag reda på att jag hade PCO och behövde assistans med sprutor för att få ägglossning - annars hade vi försökt länge än.
    Jag/vi väntade med att sluta med p-piller osv just för att "det kunde ju bli resultat direkt".

Om du undrar så gå till gynekolog tycker jag och få dig kollad; ser de inget speciellt så har du inget hinder hos dig för att det ska lyckas snabbt Där kan du ju rådfråga hur ni går tillväga om ni vill att sambons förutsättningar att bli pappa kollas upp.

Lycka till

• Anonym

Jag är 37år och har 5barn sen innan, har aldrig haft svårt för att bli gravid. Sedan ett år tillbaka ville jag och min man ha ett barn till så vi satte igång den har slutat med 3missfall på raken :( Juli-09 mars-10 Aug-10
    Men nu är jag gravid igen och är nu i v.6+4 och vi hoppas att de ska gå vägen denna gång :)

Håller tummarna för dig och din man att ni inte får några komplikationer

• Teskedsmamman

Jag har fått 3 barn från 35 och uppåt, har inte märkt skillnad i fertiliteten...

Däremot kan det bli både svårare och lättare att bli gravid med ny man beroende på hur bra man passar ihop.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
Svar på tråden Planera graviditet vid 35 års ålder?