• klamaj

Hur mysa till det i rulle??

Min lilla pojke fick en rulle för ett tag sedan och medans det var skönt och varmt ute funkade det hur bra som helst. Nu när det blåser och hösten är här (och sedan vintern) så blir det trångt, omysigt och bylsigt. Har frågat AT:n om det finns åkpåsar (panther) men hon har ännu inte responderat på detta.
    Hur gör ni för att gosa till det för våra knasungar som sitter i rullstol?

Tycker den är bra för att den kan funka som matstol ihop med brickan om man är borta och så. Sen att den väger som en sten från helvetet är väl en annan fråga....problemet är den att i vårt landstin (v Götaland) får man ingen sulky utskriven förrän barnet har fyllt tre, och då hamnar jag i det dilemmat att det är då antingen rulle eller vagn som gäller - inte båda.

L blir tre i mars - tiden går - och lär behöva ett adekvat och bra sittande då han inte är i närheten av att sitta ens med stöd. Funderar på hur fasen man ska göra egentligen.
    Oj....blev ju nästan två frågor av en...

Önskar ändå resonemang från er mer garvade funkisföräldrar....
    Hej från oss!!

• Svar på tråden Hur mysa till det i rulle??
  • artax

Ett tips fr mig är att annonsera på blocket efter att köpa någon av de, kan finnas någon som nappar och säljer ena av alternativen till er och ni väljer då att "få" det andra.. :) finns många hjälpmedel som står och skräpar..

• artax

och söka fonder så kan ni kanske köpa ett alternativ nytt annars.. :)

• Little Ms Chatterbox

Fårskinnspläd att sitta på? Tillräckligt stor att täcka från huvud till fötter, skär hål för band och bälten sällan det går upp men för säkerhets skull kan man skära till lite i ändarna på snittet >-----< eller göra ett hål med en håltång •----•
    Sy ett överdrag i fleece så det går att få under kanten på fårskinnet. Eller få tag på ett billigt duntäcke till barn (eller varför inte ett stort vuxentäcke och få till 2-3 överdelar om det behöver tvättas). Sy några rejäla sömmar där du skulle vilja klippa och sen klipper du efter att ha sytt så behöver inte dunet smita ut.
    Duntäcke kan man tvätta i vanlig maskin och sen torka i torktumlare med några tennisbollar för att få upp fluffet.
    Duntäcke på IKEA www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30131387 349 kr. Borde räcka till iaf 3 överdelar.
    Sätt ihop allt med tex kardborre eller stora knappar som man kan hantera med vantar på.
    Fårskinn på IKEA www.ikea.com/se/sv/catalog/products/83235110 229 kr.

• klamaj

Tack för tipsen! Det där med fonder vet jag en del som är hejare på att söka. Vet inte om jag är för lat eller trött eller överansträngd för astt sätta mej och tota ihop ett brev....
    Och det där med att pula ihop värsta sköna åkpåsen à Chatterbox - du pratar med en tjej som lämnar in byxor till skräddaren för att korta, och då är det bara raksöm vi snackar! Du har ett toppenförslag! Är jag otacksam om jag erkänner att jag inte på något vis är den händiga typen - om inte det kommer till spackel/måleri/upprivningar av mattor och dylikt.....önskar jag vore sådär "syig"!!

Måste kolla med AT:n för femtielfte gången om det finns åkpåsar till rullar. Vistt borde det, eller?? Hon har varit borta/sjuk/oanträffbar....ska söka henne som en iller.

Tack igen, töser!

• mama mu

Det finns åkpåsar till rullar att köpa. Såg att Etac sålde  - men den kostar över 3000 :-

• mama mu

Hittade Varsams hjälpmedelskatalog på nätet där fannas en åkpåse för barn -den kostade "bara" 995 :-.
    Till min tjej (9år) har jag köpt en täcktjol -minsta damstolek- som hon får ha runt benen .

• Little Ms Chatterbox
    klamaj skrev 2010-09-29 14:49:08 följande:
    Tack för tipsen! Det där med fonder vet jag en del som är hejare på att söka. Vet inte om jag är för lat eller trött eller överansträngd för astt sätta mej och tota ihop ett brev....
    Och det där med att pula ihop värsta sköna åkpåsen à Chatterbox - du pratar med en tjej som lämnar in byxor till skräddaren för att korta, och då är det bara raksöm vi snackar! Du har ett toppenförslag! Är jag otacksam om jag erkänner att jag inte på något vis är den händiga typen - om inte det kommer till spackel/måleri/upprivningar av mattor och dylikt.....önskar jag vore sådär "syig"!!

Måste kolla med AT:n för femtielfte gången om det finns åkpåsar till rullar. Vistt borde det, eller?? Hon har varit borta/sjuk/oanträffbar....ska söka henne som en iller.

Tack igen, töser!
    Jag skulle också ha lämnat i byxor till skräddaren men jag är för lat, kommer aldrig till skott så jagviker bara upp dom. mina barn har haft upptejpade lusselinnen på sig. Det glömde jag bort när det blev dags för tvätt. Men jag kan upplysa om att maskeringstejp tål tvätt.
    Du är inte det minsta otacksam Jag är bra på att hitta på saker men att sen utföra dom... Näää... Tungan ute
    Men känner du någon som sitter och rullar tummarna och kan sy så kanske du kan byta det mot ett nytapetserat rum.

• ragatan

Sett att det finns föräldrar som köpt sovsäckar på rusta/jysk och använt som åkpåsar (finns tydligen sovsäckar i barn-storlek) det funkar med ganska små ändringar.
    Täckkjol är jättebra i rullar.

• klamaj

Tretusen pistoler för en åkpåse!!! Vad säger ni - ska vi starta företag för knas?? Verkar finnas en slant att tjäna på det....men den för 995 kunde jag kolla upp. Köpte ju en Elodie-påse för ungefär samma pris till vagnen för en evighet sen, och kan jag lägga dom pengarna så kanske jag även kan köpa en för det facila prisen av en tusing (om den är snygg, förstås!).

• mamman i skogen

En billig variant av åkpåse som också kan bli både varm och stentuff både för vagn eller rullstol är barnsovsäck från tex jysk.. Med lite modifiering antingen om man själv är snitsig på det eller om man hittar en bra sömmerska så blir det kanonbra dessutom brukar de ju ha lite roliga motiv att välja mellan spindelmannen, tex.

Har ni förresten fritt val av hjälpmedel så kan man ha både vagn och rullstol såvida vagnen är till för mer kuperad körning tex vid "skogsturer" då gör man helt enkelt så att man kollar ut en bra vagn själv som skulle funka att komma ut i naturen med och sen får man klartecken från sitt landsting att man kan köpa den vilket är svårt att neka till då syftet är annorlunda från att ha rullstol sen brukar man helt enketl be affären att fakturera landstinget.

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • klamaj

Adams: dej kan man lite på! Va!!! Menar du det!? Att man kan kmolla en vagn och sen få den betald?? Fantastiskt värre, tycker jag! Ska kolla upp det där. Vet att River och L ju har heeeelt olika knas, men hade ni vagn till honom? Hurdan, vilken? Och jaa, River har ju sin spasticitet vad jag förstår medans L ju är det motsatta. En slurvkorv med ostbågerygg. Märklig kombo det där, men så är han ju ett fenomenalt litet unikum.

Ska kolla sovsäckar!

• Triple Trouble

Nu vet jag inget om rullstolar, men det finns åkpåsar för större barn också, Voksi Urban. Men den är rätt dyr, nästan 2000. Men finns i lite olika färger, med avtagbar pingvin kudde.

http://www.voksi.com/view_product.php?id=23

http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=&artnr=7043481302020r&visa=1-1000&Sort=Beskr&Visn=Sokresultat

Hoppas du hittar något som är bra och mysig.

• mamman i skogen
    klamaj skrev 2010-10-03 19:17:48 följande:
    Adams: dej kan man lite på! Va!!! Menar du det!? Att man kan kmolla en vagn och sen få den betald?? Fantastiskt värre, tycker jag! Ska kolla upp det där. Vet att River och L ju har heeeelt olika knas, men hade ni vagn till honom? Hurdan, vilken? Och jaa, River har ju sin spasticitet vad jag förstår medans L ju är det motsatta. En slurvkorv med ostbågerygg. Märklig kombo det där, men så är han ju ett fenomenalt litet unikum.

Ska kolla sovsäckar!
    Nej du vi har ingen vagn Det skulle ungen aldrig kunna sitta i. Här har vi en tung rulle som funkar kanon och han sitter som en prins. Här har vi ju både tonusväxlingar, superspasticitet och en höft ur led som gör att han vrider sig som en korkskrvuv i bäckenet om han inte sitter ordentligt fast..Har däremot flera kompisar som har köpt vagn ala modell lite dyrare från vanliga barn affär just med syftet att kunna ha under tex deras vistelser i naturen. Men detta är i Sthlm och man måste tillhöra ett landsting med fritt val av hjälpmedel. Vi har däremot haft dubbelförskriving av både vagn och rullstol när River var mindre då hade dagis vagn och vi hade både vagn och rullstol hemma så vi hade två vagnar och en rulle mao.
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
Svar på tråden Hur mysa till det i rulle??