• juliaj84

Kronisk huvudvärk v 17

Jag väntar barn nr tre och har haft nästintill huvudvärk varje dag i drygt tre månader nu.
    Har aldrig varit med om det med de andra två barnen.
    Jag var hos läkaren och kollade blodtryck och så men allt såg bra ut.
    Min barnmorska sa att det är ett vanligt gravsymptom men jag har aldrig hört talas om det tidigare.
    Det jobbiga är att vanliga tillåtna värktabletter biter inte alls eller ytterst lite på huvudvärken.
    Det börjar bli lite jobbigt nu och påverkar både ork och humör till barnen.

Någon som varit med om liknande? kanske ha tips på vad som kan hjälpa?

• Svar på tråden Kronisk huvudvärk v 17
  • Nygift6juni

Hur är HB värdet då? Järn?

• juliaj84

det är också bra. Hittade inget varken hos bm eller läkaren som var dåligt, det enda svar jag fick var att det är ett gravsymptom och att det förhoppningsvis går över nångång runt v 20 eller så

• Myran 08

Jag hade det under denna graviditet. Jag testade allt. Till slut fick jag testa selokenZOC det är medicin som sänker blodtrycket. Jag hade jätte bra blodtryck men fick ta dem ändå för att se om min huvudvärk försvann. 6 dagar efter jag började med medicinen var jag fri från den. Prata med specialMVC (få remiss dit) och prata med läkaren om det. Om läkaren känner sig osäker be dem ta kontakt med akademiska specialMVC var där jag fick min hjälp ifrån. 

Jag känner igen detta med att det påverkar ork och humör. Vissa dagar orkade jag inget utan jag bara låg och rörde mig knappt för jag hade sån huvudvärk. Tyckte(r) såååå synd om min största pojk som fick en sån tråkig vår med en mamma som inte orkade. Så jag försöker ta igen allt sånt nu. Både barnmorska och läkare sa att det är en sån kort period men det känns i en mammahjärta.

• Myran 08

Jo en sak till, försök få akupunktur också, det fungerade även på mig.

• juliaj84

Tack snälla. Ska prata med min barnmorska imorgon och se om jag kan få remiss!! tack!

• Cyberfru

Jag hade kronisk, ganska svår, huvudvärk i början av graviditeten och kom på att det var magnesiumbrist, så fort jag började käka tillskott så försvann det! Hur skönt som helst :)

• juliaj84

okej, bra att få höra från flera så vet jag mer vad jag kan prata med bm om, tack!

• Trinity78

Jag har också haft huvudvärk nästan varenda dag under graviditeten och äter nu Citodon (gynläkaren skrev ut det) och det funkar hyfsat.

Reproductively challenged
  • AIE

Jag har oxå väldigt ofta ont i huvudet. Så gott som varje dag. De få morgnar jag vaknat utan huvudvärk känns som att vakna i paradiset. Har även haft väldigt mkt migrän i denna ( min 3:e grav). Sista anfallet låg jag helt utslagen i 3 dygn Hoppas på att det ska släppa snart...

Emil 030808 o Vilgot 080617 mina prinsar!!!
  • Limael

jag har också haft ont i huvudet hela första trimestern, men dock hade jag det problemet innan också.. man får helt enkelt stå ut fast det är sjukt jobbigt.

• skevlund

väntar oxå tredje barnet och  har sån kraftig huvudvärk att jag inte kommer upp ur sängen:(
    Så tack för den här tråden,vissa tipps tar jag med mig till mvc:)

• Puttra

Har samma problem!
    Kolla så att det inte är bihålorna.
    Min BM sa också att det är ett vanligt grav symptom. Bara att bita ihop. Men hon sa också att jag vid ENSTAKA tillfälle kan ta en ipren eller treo i kombination med alvedon (som man ju får ta), bara för att se om det kan bryta det. Inget som ska göras regelbundet. Jag har provat vid ett tillfälle och det hjälpte faktiskt.
    Vila och mindre stress rekomenderas också, jag har blivit bättre av tre veckors julledigt (bättre = bara huvudvärk, ingen migrän). Men vila är ju inte lika lätt nu som första graviditeten.
    Annars rekomenderar de akupunktur och sjukgymnastik. Enligt min BM är det vanligt att man spänner sig i nacke och att det kan vara orsaken. Hon sa även att det kan ha att göra med fogarna som löses upp och förändrar ryggen.
    Lycka till, det är verkligen trist hur det påverkar hummöret och familjen.

Svar på tråden Kronisk huvudvärk v 17