• BimBom

Gravid o vegetarian, järnbrist?

Hej! Går snart in i v 30, och enligt BM är det också då järnbehovet ökar ännu mer. Jag är vegetarian, och äter varje dag Linser/kikärtor för att få i mig protein och järn.

Protein är lite lättare att få i sig, men har någon liknande bekymmer, dvs få i sig järn utan att äta kött.

Tips på järnrika livsmedel?

• Svar på tråden Gravid o vegetarian, järnbrist?
  • ÅzaLu

ibland är det svårt att få i sig tillräckligt med järn... du vill inte äta järntabletter???

• crazy mom

Men, har de inte mätt järnet mycket tidigare??? Hon vet väl att du är veggo. Många av oss "vanliga" köttianer får äta extra järntillskott....   Du skulle förmodligen må mycket bättre om du kompletterade...

www.netdoktor.se/graviditet/

googla vidare... =)

• Amariea

Jag är veggo och bara i v. 12 (11+6) just nu men har ändå testat järnvärdet två gånger redan. Båda gångerna såg det bra ut men min barnmorska räknar ändå med att jag kommer att få äta tabletter lite tidigare än andra. Har du sagt till din barnmorska att du är vegetarian?

Läs på lite mer om järn här: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Jarn-/

Mer om järn och vegetarianism: www.tasteline.com/halsa/Vegetariskt/Naringslara-for-vegetarianer/

• katizi

Jag är till o med vegan, gravid v33 och mina järnvärden har varit  bra hela tiden, senaste kollen hade dom blivit ännu bättre, jag har sammanlagt 5 vänner som är gravida och vegeterianer nu och ingen behöver äta järntabletter.
    Jag ser till att någon gång i veckan äta mat som innehåller tofu och så brukar jag köpa en liten påse med rostade soltosfrön eller rostade sojabönor att ha i väskan som snacks under dagen.

• BimBom

Det är ju klart att vi mätt järnvärdet de gånger jag vart på kontroll. Det var helt ok, men att utöver de järntabletter jag tog skulle tänka extra på järnintaget från maten. Särskillt efter v 30 då järnbehovet skulle öka ännu mer Visst har jag talat om att jag är vego, allt handlar bara om att det r rätt saker man ska få i sig o tillräckligt mkt

• Pipop

Jag äter inte heller kött och när jag var gravid hade jag alldeles utmärkta järnvärden hela tiden. Åt visserligen järntabletter eftersom bm tyckte jag skulle göra det, men jag slutade faktiskt äta dem i slutet av graviditeten då mina värden var väldigt höga hela tiden trots att jag hade slarvat med järntabletterna och inte tänkt speciellt mycket på att äta järnrika livsmedel. Tyckte det var onödigt att äta dem då det inte verkade spela någon roll och jag bara blev dålig i magen av dem. Hade trots att jag slutade äta tabletterna väldigt bra värden hela graviditeten ut.

En gynekolog jag var hos i tredje trimestern sa att om man har så bra järnvärden som jag hade är det förmodligen ärftligt och det spelar inte så stor roll vad jag äter.

Tycker det är lite hysteriskt ibland med järn och graviditet. Om man har bra värden, varför ska man då stressa upp sig?

Svar på tråden Gravid o vegetarian, järnbrist?