• Anonym (ledsen)

Abortpiller, hur funkar det?

Jag är oplanerat gravid och vi har bestämt oss för abort. Det var ett svårt beslut att ta men vi har redan fyra barn, varav två av dom är fortfarande rätt små. Till råga på allt så är jag arbetslös och vi bor redan jätte-trångt (sex pers i en trea).

Vi brukar alltid skydda oss men vid ett tillfälle gjorde vi det inte och det räckte tydligen.

Det känns hemskt MEN beslutet är fattat och nu undrar jag hur det går till när man väljer att göra abort med "abortpiller".

Finns det någon här som kan svara mig på det?

Ni som vill fördöma mig, bemöda er inte. Jag mår redan dåligt.

• Svar på tråden Abortpiller, hur funkar det?
  • Anonym (Å)

Man får två eller tre piller hos bm (jag minns inte hur många det var, för jag vill hrlst förtränag min abort, men det var mer än ett i allafall). sen får man åka hem, några dagar senare så får man komma tillbaka och blir då inlaggd. Och då får man en livmodervidgande vagiator, och efter ett tag så får man ont och så blöder allting ut.

Det mesta blöder ut på sjukhuset, och sen fortsätter man att blöda i några veckor. efter 3-4 veckor får man gå på återbesök och då kollar de ens värden och även så att ingenting blivit kvar, för då kan man behöva skrapas.

Be om ordentlig smärtlindring så fort du börjar få ont och se till att äta järnrikt under de följande veckorna för att inte drabbas av järnbrist. om det känns jobbigt, så be att få prata med kuratorn också, jag trodde att det skulle kännas enklare än vad det gjorde, men mådde sen dåligt väldigt väldigt länge över det jag gjort, och då är det skönt att få prata med någon. jag hade med mig min kille också. Se också till att någon kan skjutsa dig hem efter aborten (man kan lätt bli omtöcknad av smärtstillande, och det skulle nog inte vara någon höjdare att sitta på bussen). och ta med dig någon som stöd. se också till att du får vila ifred efteråt, själv blev jag jättetrött.

ängna den tid dubehöver åt att bearbeta aborten om du redan nu mår dåligt, själv fick jag ångest och skuldkänslor i över ett år efteråt, och det tog ett tag innan jag hittade tillbaka till mig. det behöver inte bli så, har vänner som gått från aborter lättade och glada och kännt att det är över, men man ska nog vara beredd på att det kan bli så, det var inte jag, trodde aldrig att jag skulle ta det så hårt, och då var kuratorn jättebra att få prata med.

• Anonym (ledsen)

Tack för att du svarade trots att du helst bara vill glömma. Nu vet jag.

Kram till dej!

• Anonym (Å)

Kram tillbaka. Hoppas att allt går bra!

Svar på tråden Abortpiller, hur funkar det?