• millchan

Övervintra änglatrupet inne i lägenhet??? Snabba svar behövs!!!

Har tre stycken änglatrupeter på våran terass som är ca 1 meter höga som nu vill in.
    Kruxet är bara att jag inte har nåt svalt mörkt ställe att ställa dom på.
    Jag undrar om jag kan ta in dom i lägenheten och övervintra dom för jag vill ju inte att dom ska dö där ute!
    Nu har dom lovat kyla till natten mellan 2-5 + grader.
    Nån som haft trupeter inne och hur har dom mått utav det?

• Svar på tråden Övervintra änglatrupet inne i lägenhet??? Snabba svar behövs!!!
  • Bluemint

Jag hade min i källarförrådet och där är det ju uppvärmt, kanske dock inte lika varmt som inne i lägenheten. Den fick en skvätt vatten nån gång ibland när jag kom ihåg det (en gång i månaden?) och klarade sig fint.

• millchan

Men jag har ingen källare, vi har förråd på vinden men där blir det kallare än ute på vintern!

• Bluemint
    millchan skrev 2010-09-29 00:28:52 följande:
    Men jag har ingen källare, vi har förråd på vinden men där blir det kallare än ute på vintern!

Ajdå. På den här sidan står det att man kan prova att övervintra änglatrumpeten i rumstemperatur.
    http://www.odlablommor.com/anglatrumpet.php

Lycka till!

• södertälje

Jag brukar ställa mina i sovrummet som är mörkt och svalare än de andra rummet,slutar att vattna,sen på vårsidan när det börjar spira i dom igen vattnar jag lite varje vecka,när dom börjar grönska igen beskär jag dom ordentligt för att sedan omplantera om dom i näringsrik jord innan dom ska ut igen.Dom är ju inte vackra när dom vissnar ner och stammarna torkar ihop,tur att dom växer som ogräs sedan.

• Lonicera

En gammal granntant brukade klippa av några grenar så att hon fick ett gäng pinnar som var ca 25 cm långa. Sedan ställde hon pinnarna med ena änden i en burk med vatten och ställde in dessa i svalen!

Jag brukade förvara mina i källarförrådet och det gjorde granntanten också. Men hon hade så fullt där att hon även använde svalen. Uppenbarligen fungerade det för henne, eftersom hon hade massor av änglatrumpeter. Men ställer man dem i svalen så får man se till att inget barn äter av dem, eftersom de verkligen är JÄTTEGIFTIGA.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • Lonicera

Jag hade för övrigt mina trumpeter ute rätt länge, trots att det började bli kallt. Jag ställde dem nära husväggen (under tak) och på natten täckte jag över dem med ett gammalt lakan för att skydda dem mot ev nattfrost. På hösten är det ju ganska stor tempskillnad mellan dag och natt. På dagarna kan det ju fortfarande vara rätt varmt ute. Det beror ju på var i landet du bor.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Svar på tråden Övervintra änglatrupet inne i lägenhet??? Snabba svar behövs!!!