• Anonym

Jag har ett väldigt ovanligt och allvarligt fall av bråck!! :-(

Som det står i TS så har jag ett allvarligt fall av bråck på övre delen av magen. Jag är superorolig och känner mig otroligt ensam i det här!
    Jag ska in till kirurgen när jag får kallellse, om jag inte får åka in akut tidigare förstås. Men att behöva vänta, med denna smärta och otroliga obehag... Känns inge vidare alls..

Är det någon annan här som opererats för bråck? Jag är LIVRÄDD!!! Jag är rädd för att dö..

Orkar inte skriva hela berättelsen just nu, gråter och det är svårt att skriva då. Undrar ni nåt så fråga gärna. Allt är ett virr varr i huvudet.

Kram

• Svar på tråden Jag har ett väldigt ovanligt och allvarligt fall av bråck!! :-(
  • Anonym (annapanna)

Men vad är det för slags bråck, då?

Det låter som du fått  lite väl lite information. Har de verkligen sagt till dig att du kan dö av det? 

• Anonym
    Anonym (annapanna) skrev 2010-09-28 23:50:19 följande:
    Men vad är det för slags bråck, då?

Det låter som du fått  lite väl lite information. Har de verkligen sagt till dig att du kan dö av det? 
    Det är ett yttre bråck tror jag de sa, tarmen ploppar ut. Om tarmen brister så kommer en massa avföring ut i kroppen som gör att jag kan dö av infektioner. Det är väldigt allvarligt sa de..?
  • Anonym (annapanna)

Är det ett bukväggsbråck, månntro? Det som kan hända då är att tarmen kan "ploppa" ut, och så blir cirkulationen till den delen av tarmen strypt. Det gör ont, och det kallas tarmvred. Det kan man operera akut om det skulle inträffa, och i värsta fall får man ta bort några centimeter tarm. Är man frisk i övrigt och inte söker sent i förloppet brukar det gå bra.

Det bästa ä väl förstås att laga  bråcket innan något sådant händer, men det gissar jag att planen med din kallelse är?

• Anonym (carpe diem)

Bråck brukar vara lätt åtgärdade ... rutinoperationer!
    Ta det lungt ts

• Anonym (d)

men om du får sitta hemma och vänta på kallelse så är det nog inte risken att något farligt ska hända vidare överhängande. "väldigt allvarligt" är ju alltid relativt. om de släppt hem dig i väntan på kallelse till operation så menar de nog snarare att det här måste åtgärdas än att du ligger i riskzon för att dö.

du verkar ha lite panik. tycker du ska chilla ner och försöka läsa på om vad det verkligen är du har och vad de egentligen sagt. du kan omöjligt vara särskilt illa däran om du inte ligger inlagd eller blivit skickad akut.

• Serla

Bråckoperationer är rutin på kirurgen så ta det lugnt bara! Det är väl jätteskönt att de vet vad det är och kan fixa det! Tänk vad härligt efteråt när det har läkt ihop och du slipper värken och rädslan för att det ska spricka!
    Om de låter dig vänta så är det ju inte dödsallvarligt läge. Försök att slappna av (vet att det är supersvårt) och bara vänta på kallelsen. Kanske kan du ringa dit och be dem att skynda på den.
    Håller tummarna för dig att du blir bra nu!

• Anonym

Men detta bråcket sitter inte på ett "rutin"ställe! Det sitter inte mitt på magen/naveln eller ljumsken. Därav min panik...
    Mitt sitter typ på övre delen av magen, på sidan nästan under revbenen och därför är det så svårt att hitta om inte tarmen just då sticker ut. Och då är det inte säkert att de kan hitta själva hålet i buken.

Därför kunde de inte göra så mycket mer just nu, än att vänta på att det blir ett akut läge för mig, eller vänta på att kirurgerna kallar på mig.

Det känns inte bra, läkaren sa "ja, det är ju lite som en tickande bomb för dig just nu, men det är ju så det är."

Lugnande....

• Anonym (ge dig inte)
    Anonym skrev 2010-09-29 09:25:01 följande:
    Men detta bråcket sitter inte på ett "rutin"ställe! Det sitter inte mitt på magen/naveln eller ljumsken. Därav min panik...
    Mitt sitter typ på övre delen av magen, på sidan nästan under revbenen och därför är det så svårt att hitta om inte tarmen just då sticker ut. Och då är det inte säkert att de kan hitta själva hålet i buken.

Därför kunde de inte göra så mycket mer just nu, än att vänta på att det blir ett akut läge för mig, eller vänta på att kirurgerna kallar på mig.

Det känns inte bra, läkaren sa "ja, det är ju lite som en tickande bomb för dig just nu, men det är ju så det är."

Lugnande....
    jag hade inte gett mig åk till akuten & berätta att du blir ett nervvrak så får de lägga in dig under tiden du väntar.
  • Anonym
    Anonym (ge dig inte) skrev 2010-09-29 09:28:08 följande:
    jag hade inte gett mig åk till akuten & berätta att du blir ett nervvrak så får de lägga in dig under tiden du väntar.
    Nervvrak kanske jag inte är direkt, men det känns för jävla äckligt och obehagligt!
  • Anonym (ge dig inte)
    Anonym skrev 2010-09-29 09:41:47 följande:
    Nervvrak kanske jag inte är direkt, men det känns för jävla äckligt och obehagligt!
    ja men ibland får
     man överdriva för att de ska fatta hur rädd man är ;)
Svar på tråden Jag har ett väldigt ovanligt och allvarligt fall av bråck!! :-(