• SofieA

Hur tränar jag magen effektivast?

Fick min lilla tjej för två månaders sedan och skulle vilja ha tips på att få bort den där putmagen jag har. Vad är det för Tuplermetod alla pratar om, vad är plankan? Ser fram emot många bra tips!

• Svar på tråden Hur tränar jag magen effektivast?
  • dosed

Plankan är super! Tränar hela magen och sidorna om du gör "sido plankan"

Googla så hittar du nog bild kanske. Svårt att förklara men bara underarmarna och tårna ska va i golvet så du ska stå med raka ben och försöka att vara så rak i kroppen som det går, viktigast är att inte puta upp med rumpan

• SofieA

Hittar ingen illustration på nätet vilket är väldigt irriterande men tror jag fattar hur du menar:).. Hur många ggr per dag ska man göra det och hur mycket liksom? Puffar lite också ang Tuplermetoden vilken jag undrar över vad det är för ngt..

• dosed

Ja alltså stå som om du skulle göra en armhävning fast att du istället för att bara ha i händerna i golvet så har du i hela underarmarna.

Om du är väldigt otränad i magen så kan du börja med 3x30 sek annars kör du på 3x1min gör detta ca varannan dag så du hinner vila musklerna också.

• sarasol
    Jewel 07 skrev 2010-10-04 12:09:59 följande:
    Hej!

Den här länken hittade jag när jag googlade på magövningar:

cms.familjeliv.se/halsa/1.510071

Bra o enkla övningar :) 
    Bra sida!
  • Frk Kanin

Plankan på knäna till att börja med. Viktigt att inte ha händerna knäppta då tar övningen mest på axlarna. Tuplermetoden börjar bl.a med att man lär sig andas. Tänk dig magen som en hiss som går bakåt vid naveln. Sitt bekvämt på golvet med korsade ben om möjligt eller på en stol. Andas in och när du andas ut drar du naveln bakåt som en hiss som åker ett antal våningar. den sista våningen visualiserar du som  "bortom"ryggraden. Håll någon sekund. Denna övning kan du göra 100 ggr om dagen.

Sedan kan man knyta en sjal runt magen som håller ihop magmusklerna.  googla

• Nygift2008

Visst är plankan, situps osv jättebra för att få till sin mage, men det viktigaste är helheten. Du bör alltså motionera hela kroppen, promenader, så småningom mer kondition och fettförbränning, sund kost. Punkförbränning av fett är nästintill omöjligt... Du kanske bygger upp muskler, men de syns inte under fettet... Så satsa på helhetsträning när du får. Själv börjar jag få oerhörd träningsabstinens nu, ska nog köpa en crosstrainer på Blocket plus att jag gör styrkeövningar hemma....

• Frk Kanin

framförallt skippa situps!

Svar på tråden Hur tränar jag magen effektivast?