• Anonym (madde)

jag ska bli sjukskriven - får jag plugga???

Jag har det väldigt jobbigt just nu i mitt liv, och ska därför be om att få bli sjukskriven. Detta tror jag inte är några problem, då det är min terapeut som har föreslagit det och läkaren känner mig och vet hur gärna jag vill jobba, och hur länga jag kämpat med att orka jobba och plugga.

Denna hösten blev det för mycket av olika orsaker och jag fick ta bort en kurs, så nu pluggar jag bara 50% på distans. Jag har inget CSN då jag inte få detta då jag inte uppfyllt kraven för att få tillräckliga med betyg då jag mått dålig en längre tid.

Min fråga är nu om jag får fortsätta att plugga de 50% på distans, men ändå vara sjukskriven och få pengar av försäkringskassan??

En annan fråga jag har är hur mycket pengar får man?? 

• Svar på tråden jag ska bli sjukskriven - får jag plugga???
  • Anonym

Har du alltså jobbat 50% och vill nu va sjukskriven 50% eller har jag fattat fel?

• Anonym (Anna)

Beror ju på om du blir sjukskriven på heltid eller halvtid. Du får inte plugga om du är sjuk på heltid. Ersättning får du enligt din sgi. Har du inte haft inkomst innan så får du inte heller några pengar. Du får 80% av vad du skulle ha haft i lön/ersättning som frisk.

• Anonym (madde)

jag kanske skrev otydligt =)

nej, jag har bara jobbat extra. har aldrig haft något fast, då jag hela tiden pluggat 100%. men denna hösten pluggar jag bara 50%, men tar inget CSN. så jag har jobbat extra så pass mycket att jag fixat hyra och så.

men jag orkar inte jobba nu, och då jag inte får ta CSN (och skulle jag tagit det är det för lite för att klara sig på utan jobb), men jag vill föröska plugga det lilla jag gör, så undrar jag att om jag blir sjukskriven på 100%, får jag plugga klart denna kursen??

vad är sgi???

• Anonym (Anna)

SGI är din sjukpenninggrundande inkomst. Din arbetsgivare får fylla i papper om hur mycket du tjänar och utifrån det så fastställs din SGI. 

Nej du får inte plugga när du är sjukskriven då det räknas som en sysselsättning som likställs med arbete.

• Lättare

Sen om du är sjukskriven mer en 1v enl läkarintyg ska den bedömmas o godkännas av FKs läkare. Så bara för att du har läkarintyg från din behandlande läkare är det inte säkert att man får pengar för det.

• Esprie

När jag jobbade/pluggade och blev sjukskriven sa de att man först sjukskriver sig från sina studier sedan jobbet. Jag fick alltså inte fortsätta plugga.

Jag var gavid med jobbig foglossning(illamående/kräkningar så jag fixade inte mitt jobb men jag klarade av att läsa men fick som sakt inte läsa längre....

• lia76

Jag har hört att man inte får ta sjukpenning samtidigt som man studerar, även fast de tär distans.
    Är man för sjuk för at tjobba är man för fjuk för att studera också.

Sen är det så att har man inget studiemedel under tiden man pluggar så riskerar man att förlora sin SGI.
    Finns något som heter "Studietids-SGI"

Om du studerar och samtidigt arbetar vid sidan av studierna, eller under lov, kan du få en SGI som baseras på din inkomst under studietiden. Det kallas för studietids-SGI. Om du till exempel blir sjuk under studietiden och måste avstå från arbetet, kan du få ersättningsom beräknas på din studietids-SGI. Anmäl att du har en sådan inkomst senast när du begär till exempel sjukpenning eller föräldrapenning.

Studier utan studiestöd
    Om du studerar utan att löpande ha studiestöd förlorar du i allmänhet din SGI. I vissa fall gäller reglerna om vilande SGI och studietids-SGI även om du studerar utan studiestöd. Det gäller: Om du är ledig från din anställning för studier inom ditt eget yrkesområde. Då kan du få behålla din SGI under hela studietiden. Om du inte är ledig från en anställning, till exempel om du är arbetslös eller egenföretagare, och studerar inom ditt eget yrkesområde. Då kan du få ha kvar din SGI under högst ett år. 

Källa: http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/sgi_4080b_sjukpenninggrundande_inkomst_information_for_dig_som_studerar_ar_arbetslos_har_sjuk_eller_aktivitetsersattning.pdf

(=
  • lia76

En som svarat i en annan tråd från maj 2009:

"Jag var (eller är) i samma sits, och ringde helt enkelt upp min handläggare och frågade. Jag har jobbat heltid och sedan gått en distanskurs på halvfart i ämnen som jag redan kan men vill ha poäng i, och blev sedan heltidssjukskriven från jobbet av medicinska skäl. 

Handläggaren frågade lite om hur mycket jag behövde göra för kursen, och sa att om det bara handlade om att skriva en tenta och ligga lite i soffan och läsa (ja, riktigt så uttryckte han det kanske inte, men ni fattar) så såg han inga problem med det. Hade det däremot varit en kurs som krävde närvaro på föreläsningar, labbar etc så hade det varit en annan sak. Sen har jag inte varit i form för att skriva tentan heller, så det kommer inte att bli några poäng tagna. Men det är en annan historia!

(=
  • Fanndis

Är ingen expert direkt, så du får ta mitt svar med en nypa salt, men jag tror faktiskt att du tyvärr inte kommer vara berättigad till några pengar från försäkringskassan alls, eftersom du inte tar CSN. Om så är fallet får du nog ansöka om försörjningsstöd, men min personliga erfarenhet är att det gör att man blir ännu mera deprimerad, så jag vet inte om det är den bästa vägen för dig.

Jag tycker reglerna angående vad som gäller om man lider av depression under studietiden är jättedumma och jätteotydliga, för man vet ju aldrig i förväg hur mycket man kommer orka under terminen, och man vet inte heller om, resp hur mycket man får plugga om man nu ansöker om sjukskrivning för kommande termin, men gör man inte det i förväg så sitter man till slut där med otillräckliga poäng utifrån CSNs perspektiv och vad ska man göra då då?

Inte vet jag... hoppas i alla fall att det löser sig för dig!

• Anonym (madde)

tack för era svar..

reglerna verkar idiotiska!!! om jag ska ansöka om försörjningsstöd  så menar ni socialen?? då kommer väl de räkna ihop min sambos ekonomi och tycka att han ska försörja mig då han tjänar ganska bra??

ja har alltid varit med i a-kassan. kan jga ansöka om pengar från dem av den anledningen att jag inte orkar jobba mer just nu??? 

Svar på tråden jag ska bli sjukskriven - får jag plugga???