• ThisIsMe

Någon som jobbar som arbetsterapeut, eller någon som fått hjälp av en?

Finns det någon här som är arbetsterapeut? Skulle ni vilja berätta om era jobb, vad ni gör och vad som känns bra samt mindre bra med yrket? Oerhört tacksam för all info!

Om du har fått hjälp någon gång av en arbetsterapeut vill jag gärna höra om det också. Vad för slags hjälp och vad tyckte du om den?

• Svar på tråden Någon som jobbar som arbetsterapeut, eller någon som fått hjälp av en?
  • PruttPottan

Jag får hjälp av 2 stycken med hjälpmedel. Det är toppen! Just nu håller vi på att kartlägga hjälpen jag behöver och går igenom hjälpmedel som kan bli aktuella =)

• ThisIsMe
    RadarQueen skrev 2010-09-29 00:57:54 följande:
    Jag får hjälp av 2 stycken med hjälpmedel. Det är toppen! Just nu håller vi på att kartlägga hjälpen jag behöver och går igenom hjälpmedel som kan bli aktuella =)
    Tack för svar! Härligt att du får hjälp
  • PruttPottan

Var det allt du ville veta? Skumt..

• ThisIsMe
    RadarQueen skrev 2010-09-30 20:14:41 följande:
    Var det allt du ville veta? Skumt..
    Tja, vad jag ville veta står ju i TS. Jag antog att ditt svar var klart. Ville inte ställa fler frågor om något så personligt.
  • JASS

Verkar som om du funderar på att jobba som det.

Jag pluggade till det men hoppade av efter halva. Utbildningen är fantastiskt rolig och utvecklande, verkligen en utbildninge för livet! Men jag upplevde att den inte hade så mycket att göra med de arbetsuppgifter som man sedan får. Det beror på alla neddragningar. Att lära mig hur jag borde göra och sedan inte ha råd att genomföra det kändes frustrerande för mig. Sedan var det främst inom äldervården jobben fanns. Att få gamla Agda att vara lika "frisk" imorgon som idag var målet och jag ville ha något som var mer utvecklande.  MEN det var jag. Har hört många andra som trivts med sina arbetsuppgifter.

• ThisIsMe
    JASS skrev 2010-09-30 20:51:29 följande:
    Verkar som om du funderar på att jobba som det.

Jag pluggade till det men hoppade av efter halva. Utbildningen är fantastiskt rolig och utvecklande, verkligen en utbildninge för livet! Men jag upplevde att den inte hade så mycket att göra med de arbetsuppgifter som man sedan får. Det beror på alla neddragningar. Att lära mig hur jag borde göra och sedan inte ha råd att genomföra det kändes frustrerande för mig. Sedan var det främst inom äldervården jobben fanns. Att få gamla Agda att vara lika "frisk" imorgon som idag var målet och jag ville ha något som var mer utvecklande.  MEN det var jag. Har hört många andra som trivts med sina arbetsuppgifter.
    Yes, jag funderar på att utbilda mig till arbersterapeut. Det verkar vara ett otroligt spännande och mångsidigt yrke och jag tror att det skulle passa mig perfekt då jag alltid den som kommit med idéer och lösningar. Väldigt tråkigt med neddragningar, men så är det ju tyvärr inom många yrken =/
    Var studerade du?
  • PruttPottan
    ThisIsMe skrev 2010-09-30 20:41:22 följande:
    Tja, vad jag ville veta står ju i TS. Jag antog att ditt svar var klart. Ville inte ställa fler frågor om något så personligt.
    Asch, fråga på.. För mig är det inte så personligt alls. =)  Det behövs bra arbetsterapueter så vi som måste får den hjälp vi behöver och har rätt till för att leva normalt =)
  • PruttPottan
    ThisIsMe skrev 2010-09-30 21:04:07 följande:
    Yes, jag funderar på att utbilda mig till arbersterapeut. Det verkar vara ett otroligt spännande och mångsidigt yrke och jag tror att det skulle passa mig perfekt då jag alltid den som kommit med idéer och lösningar. Väldigt tråkigt med neddragningar, men så är det ju tyvärr inom många yrken =/
    Var studerade du?
    Det är ju lite som att lägga ett pussel, att förstå individens problem och behov och sen hitta vad som passar.
    Mina arb.ter har dock inte hört talas om hälften av de grejer jag kommer med som förslag *s*
  • jollan

Jag jobbar som arbetsterapet inom särskolan, med barn med autism. Jag har världens roligaste jobb. Utbildningen är relevant för det jag gör på ett lite mer allmänt plan, även om många års erfarenhet av att arbeta med personer med autism kanske varit minst lika viktigt för min karriärsutveckling eller vad man ska säga.
    Jag arbetar mycket med datorer och IT som hjälpmedel och det gäller som du skriver om att vara jättekreativ och att se lösningar. om du gillar det så tycker jag inte du ska tveka att söka, för det gör ju arbetsterapeuter i princip var de än jobbar. Lycka till! 

• Floria

Jag har haft kontakt med arbetsterapeuter dels i jobbet men också provat på Astrid Lindgrens barnsjukhus.

De jag träffar i jobbet träffar barn & vuxna med funktionsnedsättningar, har koll på deras funktioner, gör adl-bedömningar, fixar hjälpmedel osv.

De jag träffat med min dotter har hjälpt oss med hjälpmedel och lyftteknik. Jag har inte märkt av nedskärningar - men jag vet ju å andra sidan inte hur utgångspunkten var. En sak var iofs att personerna själva skulle behöva betala för adl-bedömningar.

• JASS

Jag pluggade på KI 1999-2000.
    Antagligen har utbildningen utvecklats sedan dess....

Numera är jag utbildad specialpedagog och arbetar med barn med autism och asperger. Så jag håller mig ju fortfarande inom genren hjälpa människor. Och jag har nog hjälp av vad jag lärde mig på förra utbildningen med...

• Emmixen

Jag träffar min arbetsterapeut varje vecka.

Hon fixar hjälpmedel, är engagerad i "bostadsanpassningen" (inte "riktig" bostadsanpassning utan studentboende) och är involverad i min handträning. Hjälpmedel kan vara allt ifrån takliftar och ortoser till dörröppnare.

Fråga vad du vill, jag berättar gärna!  

- www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • ThisIsMe
    Emmixen skrev 2010-10-01 19:55:08 följande:
    Jag träffar min arbetsterapeut varje vecka.

Hon fixar hjälpmedel, är engagerad i "bostadsanpassningen" (inte "riktig" bostadsanpassning utan studentboende) och är involverad i min handträning. Hjälpmedel kan vara allt ifrån takliftar och ortoser till dörröppnare.

Fråga vad du vill, jag berättar gärna!  
    Hejsan, kul att du svarade! Jag brukar vara inne och titta på din blogg rätt ofta, delvis eftersom jag är så intresserad av just hjälpmedel och lösningar Vad är det för anpassningar som ska göras i ditt studentboende?
  • ThisIsMe
    RadarQueen skrev 2010-10-01 13:50:08 följande:
    Asch, fråga på.. För mig är det inte så personligt alls. =)  Det behövs bra arbetsterapueter så vi som måste får den hjälp vi behöver och har rätt till för att leva normalt =)
    Ja men då då Då får du hemskt gärna berätta vad det är för hjälpmedel du fått/ska få så kan jag googla efter dem och lära mig.
  • Emmixen
    ThisIsMe skrev 2010-10-03 19:40:13 följande:
    Hejsan, kul att du svarade! Jag brukar vara inne och titta på din blogg rätt ofta, delvis eftersom jag är så intresserad av just hjälpmedel och lösningar Vad är det för anpassningar som ska göras i ditt studentboende?
    Aha, du var en sådan där smygläsare! Eller är det bara så att jag inte känner igen dig här och nu..?

Anpassningarna som är gjorda här är väl inte så jättemycket egentligen, det stora är väl takliftarna. Lite stora hjälpmedel som reglerbar säng, brits, annan toasits, IR-sändare på väggen, m.m. Hjälpmedel har jag dock i de flesta former, så bara fråga om du undrar över något speciellt! Glad att kunna hjälpa!  
    - www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • Majzan54

hejsan! Jag arbetar som Arbetsterapeut sedan 10 år tillbaka och tycker att det är ett helt fantastiskt roligt arbete för det mesta. Det har tyvärr blivit mer och mer möten och dokumentation och mindre tid för patienterna. Vårt arbete i Kommunen innebär ett väldigt omväxlande arbete vilket jag tycker är charmen med jobbet. En arbetsdag kan innehålla det mesta tex. ADL - bedömning med eller utan sjukgymnast vilka vi arbetar mycket tillsammans med. Hembesök hör till vardagen, vårdplanering på sjukhus, intygsskrivning, förskrivningen av hjälpmedel, meka och rengöring av hjälpmedel, utredningar, träning och träningsprogram, möten med olika professioner, teamträffar, mycket kontakt med anhöriga, olika myndigheter,dataträning för personer med kognitiva problem, besök på hjälpmedelscentralen för utprovningar mm utbildning av personal anhöriga mmoch då ska även det andra arbetet skötas samtidigt. Som ni förstår så är det ett helt fantastiskt roligt arbete. Vi träffar många olika människor med varierande diagnoser, mest äldre människor vilket ger mycket. Vi är väl så kallade fixare. Det finns mycket mycket mer som vi Arbetsterapeuter gör. För er som tvekar gör inte det längre utan sök till utbildningen. Det enda tråkiga med jobbet är väl den dåliga lönen. Kanske kan man få upp lönen om det blir fler killar som utbildar sig. Lycka till

• Tjogge

Jag arbetar som arbetsterapeut på en barn- och ungdomshabilitering. Väldigt roligt och varierande arbetsuppgifter inom detta yrke!!

Mina arbetsuppgifter är bl.a. hembesök, fsk/ skolbesök eller besök på habiliteringen gällande bättre sittpositioner, hjälpmedel, ledrörlighetsmätningar, bostadsanpassningar, kognitiva hjälpmedel, bedömer tidsuppfattning, självständighet mm. Träffar barn från ett par månader gamla - ungdomar upp till 18 år.

Som sagt väldigt roligt och varierande yrke! Lycka till.

• kolabe

Arbetsterapeutens arbetsuppgifter kan variera väldigt mycket beroende på vart man arbetar och ifall man är anställd som traditionell arbetsterapeut. Gemensamt skulle jag säga att man alltid arbetar för att vårdtagaren ska ha ett så meningsfullt och autonomt liv som möjligt trots eventuella funktionsnedsättningar (kognitiva/somatiska mm). Huvudfokus ligger alltid på aktivitet (alltså allting man gör, vill eller behöver utföra), miljö och personen/personerna i fråga.

Det kan röra sig om att "Pelle" varit med om en bilolycka och behöver en rullstol som arbetsterapeuten förskriver. I o m att Pelle nu är rullstolsburen kan det behövas en bostadsanpassning så att lägenheten är anpassad efter Pelles behov, och/eller förskrivning av eventuella hjälpmedel som kompenserar för Pelles funktionsnedsättningar. Pelles arbetsplats kan också behöva utredas för att säkerställa att arbetsmiljön inte innebär ett hinder för Peter. 

Sara som till lider av depression och känner sig missförstådd av sina oroliga föräldrar som tror att hon bara är lat. Här kan arbetsterapeuten förklara depression, främja kommunikation mellan parterna samt stödja Sara som visar sig vilja mycket att faktiskt göra detta genom att anpassa aktivitet (görandet) efter Saras förutsättningar och önskemål för att sakta men säkert jobba vidare mot Saras egna uppsatta mål.

Jag gillar arbetsterapeutyrket och upplever att man verkligen får möjligheten att hjälpa människor i ett helhetsperspektiv. Enda nackdelen jag kan komma på är löneutvecklingen, men det är på väg åt rätt håll även om de lär dröja innan man är nöjd =)

Du hittar utförlig och bra info om arbetsterapi på; www.arbetsterapeuterna.se/Fakta-om-arbetsterapi/

Svar på tråden Någon som jobbar som arbetsterapeut, eller någon som fått hjälp av en?