• Soffi

värmeutslag i Thailand

Hej! 

Min familj ska vara 2,5 månad i Thailand och vi har snart varit här i en vecka. Min snart 3- årige son har fått täta röda utslag på kinderna, halsen, nacken och i arm-och knäveck. De kliar lite men stör honom inte jättemycket. Dock är jag väldigt orolig ändå. Funderar på om det kommer bli bättre när han vant sig vid värmen. Och är det värmeutslag eller kan det vara något annat? 
    Min lilla dotter på 15 månader har bara fått lite utspridda prickar på magen som inte verkar klia och blir det inte värre på henne så tror jag inte att det är något att oroa sig över.

Vad tror du det kan vara för utslag som min son har fått, hur kan vi hjälpa honom att lindra dem och tror du de kommer att försvinna snart?

Jag är väldigt tacksam för svar!

Vänliga hälsningar /Sofie 

• Svar på tråden värmeutslag i Thailand
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter högst troligt att det kan vara värmeutslag. Det tar säkerligen längre tid för er 2,5 åring att anpassa sig till värmen, än för er 15 månaders. Normalt kan man dock se att värmeutslagen kommer och går. Blir de inte bättre så tycker jag att ni skall kontakta sjukvården - Ofta får man mycket proffesionell hjälp via apotek utomlands, beroende på vilka resurser som finns där ni bor såklart.

Värmeutslag -prickly heat, behandlas bäst med avkylning, vatten och luftning-torkning. Att använda talk på utslagen kan fungera, men generellt behövs oftast inte det. Försök undivka direkt solljus mellan elva och tre, då solen står som högst. Lek i skuggan och använd luftiga bomullskläder.

Hoppas utlsagen ger med sig snart i annat fall tycker jag att ni tar kontakt med någon sjukvårdsinrättning.

Ha det fortsatt skönt i Tahiland!

MVH Christine

• Soffi

Tack för det utmärkta svaret! 
    Vi har de senaste dagarna varit mycket inomhus i ac-klimat, badat mycket i poolen och har undvikit de varmaste timmarna utomhus som du skrev och det verkar redan ha blivit lite bättre. Vi har både hydrokortisonsalva och aloe vera lotion med oss. Tror du det är bra att använda dessa krämer eller är det bättre att låta utslagen vara. Har läst att de beror på att svetten stängs in under huden och att man ska undvika att smörja på och täppa igen ytterliggare. Stämmer det? 

Mvh Sofie

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag skulle rekommendera att inte smörja dem - då de är meningen att de skall kylas-luftas bort. Precis som du resonerar  Glad Hydrokortisonsalvan kan vara perfekt att ha på kliande myggbett däremot - Antar att det finns en och annan mygga!

MVH Christine

• Soffi

Ok, då ska vi undvika det! Ja, myggbett har det blivit några!
    Jag är jättetacksam för dina svar!

mvh Sofie 

Svar på tråden värmeutslag i Thailand