• qzectb

Varför vill man just en pitbull?

Jag såg i dagens tidning att kamphundar är på tapeten igen. Enligt artikeln finns det 15 gånger fler hundar av kamphundsraser än för tio år sedan! 15 gånger! Pitbull har ökat extremt, och även amstaff ökar. Polisanmälda attacker ökar också, men inte lika mycket som antalet hundar, vilket säkert beror på att andelen ägare som inte hetsar hunden ökar. Men de ökar.

Varför? När man skaffar hund, varför är det viktigt att det är en sort som är förbjuden i Danmark för att den anses farlig? Hur farliga de verkligen är kan vi strunta i, det är en munhuggardebatt där naturligtvis ägaren spelar roll så det är svårt att mäta. Men varför väljer man bort erkänt godlynta och barnvänliga hundraser för raser som främst är kända för att vara aggressiva?

• Svar på tråden Varför vill man just en pitbull?
  • La Lola

Alla borde välja en Golden Retriver istället menar du?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Birgitta2

Pitbullen är en oerhört trevlig hund. Men - de facto är att en viss sorts unga skaffar dom för att det är tufft. Pitbullen har tyvärr dåligt rykte - och det ryktet gillar vissa människor. De vill ha en hund som för med sig respekt. Men faktiskt är det så att pitbullen inte är farligare än andra raser. Rottweilern är farligare i så fall, den har en inbyggd vaktinstinkt som kan slå fel om man inte ser upp i uppfostran. Jag har bara träffat en enda pitbull som varit hundilsken. Och där jag bor finns några stycken. Däremot har jag träffat fler andra hundraser som är hundilskna. Och människoilskna.

• Impega

Man väljer väl en pitbull som när man väljer vilken hundras som helst. Man väljer en ras som har ett utseende och ett sätt som tilltalar en. Sen kan man ju inte välja ras och ta hänsyn till vad som är förbjudet i andra länder.

• Linda1976

Det finns ju sååå många andra hundraser som kanske bättre lämpar sig om man bor i en stad ihop med andra människor. Bor man på vischan så kan man ju ha vargar om man så önskar

Jag fattar det inte, men de man ser så är ju ägarna till 99% unga killar med låg självkänsla.... verkar finnas en anledning till pitbullägande alltså...

Sen kanske de kan var hur gulliga som helst osv osv, men de HAR ju instinkter som andra hundar INTE har i den utsträckningen, men visst - vill man chansa och ha en pitbull ihop med nyfödda bebbar så visst. Verkar dock inte så smart.... 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Impega

Sen tror jag också att priset på just den rasen har väldigt stor betydelse. De är ju nästan gratis och väldigt lätta att få tag på och det tror jag bidrar till att fler olämpliga ägare har hunden.

• TEDDEN

Ja usch...
    Alla hundar är förvisso farliga i fel händer men inte blir jag tryggare av att se en rakad, bredaxlad kille med kaxig uppsyn med en Pitbull i släptåg. 
    Tack och lov händer det ytterst sällan att man ser den typen av hundägare där jag bor. Här är det mest flåsiga jakthundar, småhundar och tjocka labbar.  

• Lördagkväll

Dom flesta "pitbulls" i sverige är inget annat än blandraser.. Men jag har full förståelse för folk som väljer hundar av kamphundstyp, trist bara att det är en liten klick som köper dom för att vara coola..

Ingen mer än jag som minns all hysteri om både schäfer, dobbermann och rottis?? Som alla 3 raser klassats som mördarhundar typ..

Vilken ras kommer komma efter pitbull/amstaff/staff?
    Blir det den härliga boxern?
    Nån utav Mastifferna?
    Eller kanske Malinos?

• Impega
    TEDDEN skrev 2010-09-29 09:13:03 följande:
    Ja usch...
    Alla hundar är förvisso farliga i fel händer men inte blir jag tryggare av att se en rakad, bredaxlad kille med kaxig uppsyn med en Pitbull i släptåg. 
    Tack och lov händer det ytterst sällan att man ser den typen av hundägare där jag bor. Här är det mest flåsiga jakthundar, småhundar och tjocka labbar.  
    Oj då... många av mina vänner är just rakade killar med kaxig uppsyn och ägare av både pitbull och rottweiler och för övrigt väldigt bra hundförare.
  • ModestyB

Det är antalet blandraser som ökar lavinartat, där bull&terrier-ras ingår i blandningen, själva rasen Apbt ökar inte i så stor omfattning, det finns några hundra registrerade individer och dessa+avkomma säljs inte till kreti och pleti. 99% av dom som tror att dom har en häftig pitbull, har i själva verket en blandras med Amstaff och typ staffe.

Varför väljer man en sådan ras? För att dom är förarveka och tål oerfaret handahavande utan att gå emot. Dom "tar mycket skit" helt enkelt, vilket ofta kommer ut som osäkerhet mot andra hundar, främlingar osv. Detta i kombination med råbarkat utseende gör dom till dom perfekta offren för människor som behöver bygga på självförtroendet. Myten om att de kräver "fast hand" (som ofta görs till fri tolkningsfråga) gör dessa hundar ännu mer utsatta. De behöver trygghet och mycket positiva inlärningsmetoder.

Många förfasar sig över att just dessa raser blivit modehundar, jag kan tycka att det är ganska skönt, i jämförelse med om dessa grabbar skulle dra runt på bruksblandningar, typ ännu fler rottisar/schäfer eller ve och fasa om Boxer skulle bli på modet, där finns ju potential att skapa riktiga monster som tar för sig och svarar upp mot allt och alla.

• TEDDEN

Impega

Men de ser farliga ut Sen att de är bra hundförare är ju fantastiskt, tyvärr får man inte den känslan när man ser dessa killar, tycker jag. Men skönt att du motbevisar mig!  

Svar på tråden Varför vill man just en pitbull?