• satakatse

4- och 5-klöver?

Jag hittade tre st 4-klöver och tre st 5-klöver nu i morse, betyder det att jag får tur eller pissar hundar radioaktivt i dikena????

• Svar på tråden 4- och 5-klöver?
  • satakatse
    R Franklin skrev 2010-09-29 09:47:44 följande:
    Det kanske är lyckoklöver du hittat och inte vitklöver?

secure.wikimedia.org/wikipedia/sv/wiki/Fyrkl%...

Fick inte fram bild, men de här var större än de vanliga pyttismå klövrarna (brukar hitta av de små oxå lite då och då) så det är helt klart två olika sorter som ger ibland fler blad än 3..

genetisk fel, så inget med andra saker.. som att något fel och gifter? fast är de inte sånt som ger mutationer? om det finns mycket av dem.. hur normalt är det tex för en person att plocka mellan 10 till 30st per sommar?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    satakatse skrev 2010-09-29 10:52:03 följande:

Fick inte fram bild, men de här var större än de vanliga pyttismå klövrarna (brukar hitta av de små oxå lite då och då) så det är helt klart två olika sorter som ger ibland fler blad än 3..

genetisk fel, så inget med andra saker.. som att något fel och gifter? fast är de inte sånt som ger mutationer? om det finns mycket av dem.. hur normalt är det tex för en person att plocka mellan 10 till 30st per sommar?

På ett geografiskt avgränsat område så kan det nog vara ganska vanligt eftersom det rör sig om en genetisk defekt, om den är extra förekommande i en viss population så leder det till att förekomsten av defekta organismer ökar.

Nu vet jag inte om det gäller just klöver (fyrklöver kanske inte reproducerar sig korrekt), men så ser det ut generellt.

Om de reproducerar sig normalt och i övrigt har alla egenskaper som vanliga klöver har så finns det nog inget som hindrar att man genom utval gör ett fält med enbart fyrklöver.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • satakatse
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-29 10:56:38 följande:
    På ett geografiskt avgränsat område så kan det nog vara ganska vanligt eftersom det rör sig om en genetisk defekt, om den är extra förekommande i en viss population så leder det till att förekomsten av defekta organismer ökar.

Nu vet jag inte om det gäller just klöver (fyrklöver kanske inte reproducerar sig korrekt), men så ser det ut generellt.

Om de reproducerar sig normalt och i övrigt har alla egenskaper som vanliga klöver har så finns det nog inget som hindrar att man genom utval gör ett fält med enbart fyrklöver.
    Men de ska kunna ha rotkontakt med varandra ifältet och här är det utspridda på en ö, kan vara flera gator mellan och så... så de är inte samma rotsystem..
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    satakatse skrev 2010-09-29 11:03:26 följande:
    Men de ska kunna ha rotkontakt med varandra ifältet och här är det utspridda på en ö, kan vara flera gator mellan och så... så de är inte samma rotsystem..
    Som sagt, jag vet faktiskt inte hur klöver fungerar eller hur de reproducerar sig. Om det är som du säger är det onekligen lite konstigt.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • satakatse
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-29 11:06:47 följande:
    Som sagt, jag vet faktiskt inte hur klöver fungerar eller hur de reproducerar sig. Om det är som du säger är det onekligen lite konstigt.
    Så min teori är rätt! Hundarna pissar radioaktivt!!! Cool
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    satakatse skrev 2010-09-29 11:11:35 följande:
    Så min teori är rätt! Hundarna pissar radioaktivt!!! Cool
    Förmodligen inte.
  • satakatse
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-29 11:13:36 följande:
    Förmodligen inte.
    tre sommarar och ca 60st 4löver och fem st 5klöver och 1 6klöver talar för min teori Solig
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    satakatse skrev 2010-09-29 11:29:32 följande:
    tre sommarar och ca 60st 4löver och fem st 5klöver och 1 6klöver talar för min teori Solig
    Nej, det gör det inte alls.

Det kan också vara utomjordingar, en hög förekomst av arvsmasseförändrande gifter eller att klövern härstammar från en population där defekten var mer förekommande.

Att fynden passar in i en viss teori betyder inte att den är sann.
  • satakatse
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-29 11:34:19 följande:
    Nej, det gör det inte alls.

Det kan också vara utomjordingar, en hög förekomst av arvsmasseförändrande gifter eller att klövern härstammar från en population där defekten var mer förekommande.

Att fynden passar in i en viss teori betyder inte att den är sann.
    ja okej, jag kan köpa teori som låter så här:
    Det är utomjordingar som har dumpa avmasseförändrande gifter här på ön... Cool
    det låter väll mer trovärdigt än hundar som pissar radioaktivt...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    satakatse skrev 2010-09-29 11:37:17 följande:
    ja okej, jag kan köpa teori som låter så här:
    Det är utomjordingar som har dumpa avmasseförändrande gifter här på ön... Cool
    det låter väll mer trovärdigt än hundar som pissar radioaktivt...
    Poängen är att fynden inte ger mer stöd till din "teori" (hypotes) än någon av de jag föreslog. Det är helt orimligt att dra slutsatsen att det är hundar som pissar radioaktivt utifrån dina fynd, det är inget annat än en gissning.
  • satakatse
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-29 11:41:25 följande:
    Poängen är att fynden inte ger mer stöd till din "teori" (hypotes) än någon av de jag föreslog. Det är helt orimligt att dra slutsatsen att det är hundar som pissar radioaktivt utifrån dina fynd, det är inget annat än en gissning.
    Men tex turteorin funkar inte alls, så de två tidigare teorier håller bättre eftersom motsatsen är inte bevisad.. Jag har inte vunnit pengar eller haft jätte jätte mycket tur.. mer än då att förra sommaren så hade jag inte en cancerform med 3% överlevnad utan kommer kanske bara bli stum längre fram... fast å andra sidan, jag har inte heller köpt lotter...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    satakatse skrev 2010-09-29 11:45:51 följande:
    Men tex turteorin funkar inte alls, så de två tidigare teorier håller bättre eftersom motsatsen är inte bevisad.
    Så fungerar det inte, en hypotes håller inte bättre för att andra är avfärdade, det krävs att den kan stå på egna ben för det.
  • satakatse
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-29 11:51:19 följande:
    Så fungerar det inte, en hypotes håller inte bättre för att andra är avfärdade, det krävs att den kan stå på egna ben för det.
    Rester av radioaktivt strålning eller genetisk påverkan pga efter Tjernobyl?
  • guinevere
    satakatse skrev 2010-09-29 11:45:51 följande:
    Men tex turteorin funkar inte alls, så de två tidigare teorier håller bättre eftersom motsatsen är inte bevisad.. Jag har inte vunnit pengar eller haft jätte jätte mycket tur.. mer än då att förra sommaren så hade jag inte en cancerform med 3% överlevnad utan kommer kanske bara bli stum längre fram... fast å andra sidan, jag har inte heller köpt lotter...
    Med den mängden fyrklöver borde du väl HITTA vinstlotter på gatan och inte behöva köpa dem. Solig
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    satakatse skrev 2010-09-29 11:56:25 följande:
    Rester av radioaktivt strålning eller genetisk påverkan pga efter Tjernobyl?
    Det är möjligt (liksom utomjordingar som gillar fyrklöver), poängen är fortfarande att det inte finns något stöd för just den hypotesen.

Det är inte ens säkerställt att det du upplever är en faktisk ökning av fyrklöver, för det måste man jämföra motsvarande fält.

Det finns helt enkelt på tok för många felkällor för att dra några som helst slutsatser.
  • satakatse
    guinevere skrev 2010-09-29 11:57:30 följande:
    Med den mängden fyrklöver borde du väl HITTA vinstlotter på gatan och inte behöva köpa dem. Solig
    men jaaa, eller hur?!! Tungan ute

ska testa och köpa min första trisslott på många många år... och en tia... jag borde få massor massor av pengar... och om inte så då är det total myt med att ha pengatur..
  • Stealth

hittade 50 femklävrar en gång, hamnade i tidningen för det. pressade dom och gav bort dom.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • satakatse
    Stealth skrev 2010-10-02 12:08:13 följande:
    hittade 50 femklävrar en gång, hamnade i tidningen för det. pressade dom och gav bort dom.
    oooj, på en och samma dag eller??? på samma ställe... mina har jag samlat ihop under några sommrar.. två eller tre.. sluta räkna vid 40 eller något sånt...
Svar på tråden 4- och 5-klöver?