• Gostosa

Mat i nappflaskvärmare

Jag brukar göra en hel flaska mjölkersättning. Min son äter ca 120-170ml per måltid. Han äter ungeför var 3-4 tim. Det som han inte äter upp sätter jag tillbaks i nappflaskvärmaren o ger han det när han vaknar. Min kompis som jag fick den av sa att maten kan stå där i flera tim i sträck så länge den håller sig varm, den får inte bli kall o sen värmas upp igen.
    När man läser på förpackningen står det att man inte får lämmna kvar rester. Så jag undrar om jag gör fel i att spara o ge han det andra nästa måltid???  Hur gör ni när ni ska ge mat? Min son vill ha maten på 3sek annars blir han skitarg, det är därför som jag har gjort som jag gjort så får han maten snabbt.

• Svar på tråden Mat i nappflaskvärmare
  • Delene

Generellt gäller ju att man inte ska varmhålla någonting för länge men vad som är för länge vet jag inte riktigt. Gå in på slv.se o se om du kan hitta nåt där. Själv skulle jag låta bebisen skrika den minut det tar att göra flaska.. Bättre än att den KANSKE får magbesvär o diarré

• La Lola

Att man inte ska spara ersättning som blivit över trodde jag stod på förpackningen?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • sommarblomma1

Vad gör det att han blir skitarg??? Barnet måste väl få lov att skrika lite också och inte få allting "serverat" på direkten eller bli upplockad så fort han skriker det minsta lilla.

All mat förlorar näring om den varmhålls förlänge. Spara inte blandad ersättning!

Såsom jag fixar fram ersättning tar det inte mer än max 45 sekunder och så kort tid kan han väl få skrika? Annars kommer han att bli bortskämd.

Vi har en vattenkokare där vi kokar upp drygt en liter vatten. Detta vatten häller vi upp i en glasbringare och när vattnet svalnat ställer vi in den i kylen. När det är dags för mat mäter vi upp vatten i flaska, häller över i glas som vi värmer i mikro på 30 sekunder. Häller tillbaka i flaska, mäter upp ersättningen, sätter på lock och skakar. Tada max 45 sekunder!

Inga problem på natten heller. Skriker vår son mycket sätter jag i nappen så att han inte väcker storasyster.

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
Svar på tråden Mat i nappflaskvärmare