• lerumstessan

Ni som fick 2:a barnet väldigt prematurt, när kom 1:an?

Min dotter är född i vecka 34+4 och nu är jag gravid i vecka 20 med mitt andra barn. Jag har aldrig fått någon förklaring till varför dottern kom tidigt och det enda som ska göras denna grav är en extra koll i vecka 32. Går ständigt runt och är orolig för att denna lilla kille ska komma ännu tidigare än dottern och mest orolig är jag att något ska hända innan de ens försöker rädda honom.

Hur vanligt är det egentligen att 2:an kommer extremt prematurt om man klarat sig till 34 veckor första graviditeten. Min dotter är 15 mån så de är ganska tätt också, kan det påverka?

Hur har det varit för er?

~¤~Ally 090617 + lillebror i magen BF 110223~¤~
  • Svar på tråden Ni som fick 2:a barnet väldigt prematurt, när kom 1:an?
  • ingensignatur

Min första kom 37+0 o min andra 33+3. Ligger nu i strikt sängläge i v29+4 för att jag börjat öppna mig o slemproppen gått...  Hur startade din första förlossning?

• lerumstessan

Min första startade bara med vattenavgång, jag satt på toa och så bara small det till och började sippra. Sedan kom värkarna och 6 tim senare var hon ute......

• ingensignatur

Så startade båda mina förlossningar. Förhoppningsvis så skulle du märka om denna satte igång, o åk hellre en gång för mycket!

• lerumstessan

Vad har du fått för förklaring till varför du föder för tidigt då?

• Written Fiction

Första kom i vecka 42 ;) Knubbig donna på 4 kg kom igång spontant, vaginalt och tog 8 timmar från första värk.

Andra kom tillväxthämmat i vecka 27 inlagd under bevakning då jag slutat producera fostervatten och tillväxtproblemen. Urakut snitt sövdes på plats då lillens hjärtljud dog bort under en CTG och ultraljud rutinkontroll.

Varför? Något gick galet i moderkakan och navelsträngen var inte frisk. Men vad gick inte att säga.

Hade en otrolig tur i oturen helt enkelt.

• ingensignatur
    lerumstessan skrev 2010-09-29 15:35:48 följande:
    Vad har du fått för förklaring till varför du föder för tidigt då?
    Jag har inte fått någon förklaring alls faktiskt... :/
  • lerumstessan
    ingensignatur skrev 2010-09-29 16:33:19 följande:
    Jag har inte fått någon förklaring alls faktiskt... :/
    Men hur märkte du denna gång att du börjat öppna dig?? det är nämligen det jag är rädd för eftersom jag inte får några extra kontroller. Tänk om jag börjar öppna mig eller att tappen börjar kortas utan att jag märker det. Kanske det hade kunnat undvikas om jag fick viloläge men eftersom ingen kollar mig så klyver jag ju ved och busar ute med min dotter som vanligt.......

Usch att man ska behöva gå och vara orolig istället för att bara njuta nu......
  • ingensignatur

slemproppen gick, jag blöder varje dag sen dess o nu har jag en kontroll i veckan :) sist märktes det inget förrns vattnet gick o då kunde de nog hahållit mig etttag men jag fick en infektion så de fick sätta igång mig..

Svar på tråden Ni som fick 2:a barnet väldigt prematurt, när kom 1:an?