• Paul

huvudlöss

Hej, har lite funderingar sen vi fick lapp från dotterns skola !

Hur vanligt är det att barn i skolan ( 6-10 år ) för löss ?

Om man har svårt med luskam ( barnet har väldigt tjokt/tovigt hår )  går det att se dom ?

Om barnet fått löss, man använder medicin ....  kan man sen raka håret och då bli av med allt ?

Hur snabbt dör dom ?

Vad gör man med sängkläder och handuk och kläder ... är det bara att tvätta så är allt borta ?

Så ofatbart äckligt ... hur vanligt är det ?

Tacksam för info från färäldrar som vet !?

• Svar på tråden huvudlöss
  • nnx

Det var en chatt med Johan Lind här på FL för ungefär ett år sedan som redaktionen borde kunna ta fram och fästa nånstans i forumet, kanske t om sammanfatta.

Vi har införskaffat en elektrisk luskam som tar död på allt vad löss heter och har lyckligtvis inte behövt använda den ännu.

Jag har sparat lite info från den:

Det är rätt vanligt för barn upp till 12 år att få löss, särskilt flickor av nån anledning.

Om man kör med vanlig luskam är det lättare att först ta i balsam för då rör lössen inte på sig lika mycket.

Det ska räcka med att tvätta kläder och annat som vanligt. Enligt Lind går lössen inte över till kläder och täcken osv. En lus som man fått ur håret men inte dödat (mosa dem med fingrarna) dör inom ett dygn.

Hittar man löss bör man kamma minst varannan dag och när det gått en vecka utan att ha hittat några löss så är de borta.

Det är vanligast med löss från augusti till början av november. Lind menar att man bör man luskammar en gång i veckan under dessa månader.

Jag tycker också att det är oerhört äckligt och är själv rätt nojig över hela grejen.

• nnx

Just det, förstoringsglas kanske hjälper.

• Paul

Tackar .... får skaffa en lusskam ... kommer bli mkt gråt, håret knutar sig direkt.
    Men vad är det för elektrisk kam, inköpt var ?
    Behövs inte det vanliga medlet då ?

Brukar försöka kolla hennes hår varje kväll ... tycker man borde se dom små ?

• nnx
    Paul skrev 2010-09-30 10:03:49 följande:
    Tackar .... får skaffa en lusskam ... kommer bli mkt gråt, håret knutar sig direkt.
    Men vad är det för elektrisk kam, inköpt var ?
    Behövs inte det vanliga medlet då ?

Brukar försöka kolla hennes hår varje kväll ... tycker man borde se dom små ?
    Jag fick tipset av min frisör som tycker den här är jättebra:
    http://www.smartasaker.se/elektrisk-luskam-p-584-c-107.aspx

och nej, det behövs inga medel av något slag

• Kajee

Tänk på att det precis har gått ut nya rekommendationer när det gäller huvudlöss. Lössen har nämligen blivit resistenta mot de gamla medlen. Nu är det Hedrin och Paranix som gäller. Så använd inte något gammalt som ligger i skåpen.

Hedrin kan användas från 6 månaders ålder och ska verka i 1 timme. Det är luktfritt och svider inte.  Paranix kan användas från 2 års ålder, ska verka i 15 minuter och doftar ganska starkt av anis.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • sveamoder

Huvudlöss är jättevanligt i skolåldern, när mössorna åker på.  Barn busar, lånar varandras mössor, leker tätt ihop osv.
    För längre sen var det vanligt att lössen kom med skolfotografen och hans kam.

Min nu stora dotter har haft 2 gånger.  En gång fick hon det när hon var utomlands och fick trådflätor i sitt hår.
    En andra gång genom skolan.

Viktigast är att informera och att inte tiga,  behandla och kamma, kamma.

Inget att skämmas för, för det beror inte på hur renlig man är.
    Det kan bara fortsätta spridas när det blir en rundgång pga. att någon skäms över att deras barn har lus.

Och precis samma sak med mask i magen, rundgång när någon förälder inte vågar berätta.

Just pga. dessa saker så blir ohyran (lössen och masken) resistenta mot allehanda medel.

Svar på tråden huvudlöss