• sirap98

Kristallsjukan

Ni som haft kristallsjukan, hur lång tid tog det innan ni var återställda?? På akuten sa de kristallsjukan, har hållt i sig 2 v imorgon. Det här är det värsta jag varit med om Har aldrig mått så dåligt... Fick övningar att göra men det blev bara värre och slutade med liggande sjuktransport till akuten igen

• Svar på tråden Kristallsjukan
  • Jesster

Är det kristallerna i öronen?
    En kompis har det nu och är sjukskriven. Har nog haft det i snart 2 veckor och har varit två vändor på akuten. Hon fick också övningar och hjälper dom inte tills på måndag ska hon in igen.

<i>Den som söker han finner - www.google.se</i>
  • Bedhead

Det känns värre när man gör övningarna, men blir bättre sedan. Det är hemskt, I know. Men ofarligt och kommer att gå över.
    Jag stördes mest av exterem trötthet, det är jobbigt att gå och parera ett gungande underlag.
    En annan sak som ska hjälpa är skogspromenader, på rötter och så så att balanssinnet får jobba.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • sirap98
    Jesster skrev 2010-09-29 17:06:47 följande:
    Är det kristallerna i öronen?
    En kompis har det nu och är sjukskriven. Har nog haft det i snart 2 veckor och har varit två vändor på akuten. Hon fick också övningar och hjälper dom inte tills på måndag ska hon in igen.
    Ja, precis i båggångarna som hamnat fel. Kan hon göra övningarna??
    Bedhead skrev 2010-09-29 17:06:57 följande:
    Det känns värre när man gör övningarna, men blir bättre sedan. Det är hemskt, I know. Men ofarligt och kommer att gå över.
    Jag stördes mest av exterem trötthet, det är jobbigt att gå och parera ett gungande underlag.
    En annan sak som ska hjälpa är skogspromenader, på rötter och så så att balanssinnet får jobba.
    Fast när jag slängt mig ner första gången så slutade det aldrig att snurra, kunde inte gå och kräktes om jag rörde på mig Så efter andra besöket på akuten sa de åt mig att strunta i övningarna. Har ju knappt gått ngt på 2 v så benen är ju oxå avaga men får väl försöka ta mig ut i skogen då Hur länge höll det i sig för dig?? Imorgon ska min läkare ringa hoppas han har ngt bra att komma med..
  • Bedhead

Jag tror jag var sjukskriven två veckor första svängen. Efter det har jag blivit bättre på att upptäcka yrseln i tid och parera med övningar innan det blir överjävligt. Jag lider med dig, din stackare.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Lalalong

Jag tror det är 2 veckor jag haft det som längst... sen har det försvunnit.
    Lider verkligen med dig! Har haft det ett par gånger men hoppas nu jag ska slippa för resten av livet... fruktansvärt

Klara 060504, Alva 100117
  • sirap98
    Bedhead skrev 2010-09-29 17:17:11 följande:
    Jag tror jag var sjukskriven två veckor första svängen. Efter det har jag blivit bättre på att upptäcka yrseln i tid och parera med övningar innan det blir överjävligt. Jag lider med dig, din stackare.
    Tack, det här är verkligen det värsta jag  varit med om Nu kan jag iaf sitta vid datorn och gå så jag hoppas det är påväg åt rätt håll...
  • Kaxelina

Jag hade inte så länge men lite på en vecka iaf. Hemskt var det men jag gjorde övningarna varje dag från det att jag var på akuten flera dagar efter att det "bröt" ut.

• sirap98

Vilka övningar fick ni andra?? jag skulle slänga mig ner på sängen på ena sidan sen upp och sen ner på andra sidan sen vända sig hastigt i sängen från sida till sida. Vet att de "botande" övningarna är mer komplicerade och ska utföras av läkare.

Märkte ni skillnad gradvis el vaknade ni en morgon så var det borta??

Ja, detta är vidrigt!!!

• Kaxelina

Jag fick en övning som gick ut på att man låg på ena sidan och huvudet i en viss vinkel. Ligga så i någon minut och sen vända på rygg med samma vinkel (huvudet skulle vara stilla i samma vinkel medan man vände på sig), ligga så i någon minut och sen över till andra sidan och ligga så i någon minut.

• sirap98

Ok, det var ju inte helt samma. Kan tänka mig att det är ngt sådant de kommer göra på mig om jag får träffa min läkare igen...

Låter som en övning jag fick göra hos sjukgymnasten för drygt ett år sen när de trodde att det var kristallsjukan men då tror jag inte att det var det..

• Isa med Flisan

Usch...jag har också haft det och det var ett helvete! Det värsta är ju att det är så ångestframkallande Lider med dig som har det nu...

04,08,11
  • sirap98
    Isa med Flisan skrev 2010-09-29 20:19:50 följande:
    Usch...jag har också haft det och det var ett helvete! Det värsta är ju att det är så ångestframkallande Lider med dig som har det nu...
    Ja, det är hemskt Hur länge höll det i sig för dig??
Svar på tråden Kristallsjukan