• Gullismurfen

När drack ni alkohol första gången efter förlossningen?

Ja, är helt enkelt lite nyfiken=) Hur gjorde ni? När drack ni nån alkohol första gången efter ni fått barn?

• Svar på tråden När drack ni alkohol första gången efter förlossningen?
  • Siamüsen

De två första barnen minns jag inte med men det tredje barnet var nog 4-5 veckor kanske när jag drack vin/skumpa när maken fyllde ar.

• Ziitoo

Med dottern så delade vi på ett glas vin dagen efter att vi kom hem från BB, firade lite =) och denna gång så tog jag första glaset idag och dottern är 1 vecka gammal. Och NEJ jag vill inte höra massa kommentarer om det nu!

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Gullismurfen

Ok, Det känns nästan som en synd att dricka efter man fått barn.. Kanske bara är jag som känner så, men om man inte ammar eller ger bröstmjölk så ser jag inget hinder om pappan har hand om barnet och är nykter. Givetvis pratar jag inte om å bli packad så.. ett glas vin eller två. Känns faktiskt som man är värd det=)

• Siamüsen
    Gullismurfen skrev 2010-09-29 18:50:25 följande:
    Ok, Det känns nästan som en synd att dricka efter man fått barn.. Kanske bara är jag som känner så, men om man inte ammar eller ger bröstmjölk så ser jag inget hinder om pappan har hand om barnet och är nykter. Givetvis pratar jag inte om å bli packad så.. ett glas vin eller två. Känns faktiskt som man är värd det=)
    Du kan dricka även om du ammar så länge du inte blir påverkad och tappar barnet eller nagot liknande.
  • La Lola

Alma var 6 mån.
    Hedda var 5 mån (delammade).

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Beccy
    Siamüsen skrev 2010-09-29 18:51:32 följande:
    Du kan dricka även om du ammar så länge du inte blir påverkad och tappar barnet eller nagot liknande.
    Alkoholen går ju över i bröstmjölken så då är det väl inte lämpligt att dricka?

Äldsta barnet var 8-9 månader första gången jag drack, lillan 4-5 månader...
  • Siamüsen
    Beccy skrev 2010-09-29 19:11:50 följande:
    Alkoholen går ju över i bröstmjölken så då är det väl inte lämpligt att dricka?

Äldsta barnet var 8-9 månader första gången jag drack, lillan 4-5 månader...
    Alkoholen gar över i extremt små mängder. Mjölken har samma alkoholhalt som mammans blod. Dricker hon så att hon har 5 promille är hon redan död av alkoholförgiftning.

Mjolken skulle då ha 5 promille, dvs 0.5% vilket räknas som alkoholfritt.

sa det âr inte alkoholen i mjölken som kan vara ett problem utan att mamma tappar baret eller nagotl liknande.
  • Zinara

Oj, oj...ca ett år efter förlossningen tror jag. Fast jag har förstås aldrig druckit ofta eller mycket. Drack inte alls medans jag ammade (i 6 mån) och tror det var ca ett halvår efter det jag drack vin till middagen hos dotterns gudföräldrar.

• gavagai

Jag drack nog ganska snart (kanske efter ett par veckor) ett glas rödvin (eller två). Hade verkligen saknat det under graviditeten.

Svar på tråden När drack ni alkohol första gången efter förlossningen?