• Anonym (Alina)

Gravid trots P-ring, det hände mig :-(

Jag satte för fyra månader in min första p-ring. Klurade länge på vilket preventivmedel jag skulle ta, men bestämde mig tillslut för p-ring i samråd med barnmorska. Har två barn på 4 år och 16 månader.

Anledningen till att jag tog p-ringen var för att den skulle vara SÅ säker. Spelade ingen roll om man hade kräkts, diaree eller något, den skulle vara 99,9 % säker i alla lägen. Det enda BM sa var att om jag var orolig ändå, så kunde jag kolla någon gång då och då så den satt i.

Det gjorde jag. Kollade den från dag 1 VARJE dag, FLERA gånger om dagen. Hade sms påminellse om när dem skulle in och ut och skötte det till punkt och pricka. Just för att INTE bli gravid.

Nu för ett tag sen började jag känna mig galet hungrig, bröstvårtorna blev mörkare, och dem spände. Men visste ju att jag inte kunde vara gravid, så ignorerade det ju.

Tills jag fick den VÄRSTA illamåendeatacken idag. Hade spyan i halsen.. Och hela min kropp sa till mig " Du är gravid". Så sambon åkte och köpte ett test. Och DIREKT framträdde ett galet starkt plus.

Så här sitter jag. Gravid trots p-ring. Och som sagt, finns inte en endaste liten miss jag gjort med dessa ringar. Har haft STENKOLL. Och BM sa att det spelar ingen roll vad man gör med ringen den fungerar ändå.. Men som sagt har dem suttit där dem suttit jämt.

Känner mig ledsen .. Har precis fått ett jobb, och vi kan verkligen inte behålla det här barnet. Så blir abort. Men det läskiga är ju att jag inte har en aning hur långt det gått.

Ville bara skriva av mig. Jag trodde knappt på sånt här själv. Trodde att folk hade slarvat eller liknande då dem blivit gravida trots p-medel. Men nu kommer jag inte tvivla något mer...

• Svar på tråden Gravid trots P-ring, det hände mig :-(
  • Anonym

Oj vilken fruktansvärt jobbig sits. Förstår att du väljer att göra abort med tanke på att det faktiskt är en oönskad graviditet. Man vill ju kunna lita på att slippa hamna i den sitsen då man faktiskt använder preventivmedel.
    Hoppas det inte gått för långt in i graviditeten. Skulle ringa till MVC direkt för att få tid att räkna ut hur långt gången jag var.
    Stort lycka till!!

• Anonym (Alina)
    Anonym skrev 2010-09-29 19:47:54 följande:
    Oj vilken fruktansvärt jobbig sits. Förstår att du väljer att göra abort med tanke på att det faktiskt är en oönskad graviditet. Man vill ju kunna lita på att slippa hamna i den sitsen då man faktiskt använder preventivmedel.
    Hoppas det inte gått för långt in i graviditeten. Skulle ringa till MVC direkt för att få tid att räkna ut hur långt gången jag var.
    Stort lycka till!!
    Ja den är verkligen tung Man har ju inte varit "oansvarig" ( utan att trampa någon på tårna) så då känns det lite värre.. För jag ville just undvika att slippa göra en abort. Det känns oehört jobbigt, och jag kommer må piss..

Men ska ringa direkt imorgon. Tar man kontakt med MVC först, eller är det abortrådgivningen på sjukhuset man ringer direkt?

tack för dina ord!
  • Anonym (Inca)

Förstår att det är oerhört tungt, TS, men kan inte låta bli att reagera på att du fått information om att p-ring är 100% säkert. Som alla andra preventivmetoder (utom avhållsamhet) så finns alltid en liten risk att bli gravid trots användandet av ring. Enligt preventivmedel.nu är risken att bli med barn med p-ring 1 på 100 kvinnor. 1% blir alltså gravida!

Det FINNS inga 100% säkra precentivmedel, när ska folk förstå det?

• Anonym (Inca)

Åh, insåg att det låter som att jag anklagar dig TS; det var absolut inte meningen. Jag menar att barnmorskan brister i sitt ansvar när hon inte informerar om att det finns viss risk trots allt!

• Anonym (Alina)
    Anonym (Inca) skrev 2010-09-29 20:06:57 följande:
    Åh, insåg att det låter som att jag anklagar dig TS; det var absolut inte meningen. Jag menar att barnmorskan brister i sitt ansvar när hon inte informerar om att det finns viss risk trots allt!
    Jag förstår.. Och jag var ju medveten om den procenten. Men man tänker ju inte att det ska hända en själv. Det hon menade var väl mer att typ p-piller kan man glömma..eller om man är magsjuk så kanske dem inte verkar. Men vid aborten får dem sätta in spiral.. Så provar vi det istället.

Man får försöka hålla humöret upp trots allt även om det är tungt
  • Anonym

Hur har det gått för dig? Varit på MVC eller ringt abortrådgivningen?  Är sen med svaret men jag tror att jag skulle ringt MVC först.
    Hoppas som sagt att du får bra bemötande och att det går så "bra" det nu kan, du sitter inte i någon lätt sits.

• Anonym (Alina)
    Anonym skrev 2010-10-04 20:06:58 följande:
    Hur har det gått för dig? Varit på MVC eller ringt abortrådgivningen?  Är sen med svaret men jag tror att jag skulle ringt MVC först.
    Hoppas som sagt att du får bra bemötande och att det går så "bra" det nu kan, du sitter inte i någon lätt sits.
    Hej. Tack för att du frågar.. Jo jag har en tid till abortmottagningen i början av nästa vecka för att fastställa veckan inför aborten.. kände mig mer illa till mods för ett par dagar sedan.. men just nu känner jag mig rätt lugn och rofylld med beslutet. Jag vet att det är rätt. Men visst kommer det bli jobbigt ändå..

Jag hoppas också att dem är bra där borta! Men jag har skinn på näsan, så är dem otrevliga får dem höra, och sen vänder jag på klacken och går ! ;)
  • SnowWhite

Inte hänt något i tråden på länge men tänkte ändå tillägga att p-ring inte är säkert att använda om man har ett BMI som är över 30... har haft p-ring själv under ett par år och fick reda på detta först för några månader sedan när jag förnyade mitt recept och jag inte gjorde det hos min vanliga läkare...

• Anonym (Alina)
    SnowWhite skrev 2010-12-03 22:53:13 följande:
    Inte hänt något i tråden på länge men tänkte ändå tillägga att p-ring inte är säkert att använda om man har ett BMI som är över 30... har haft p-ring själv under ett par år och fick reda på detta först för några månader sedan när jag förnyade mitt recept och jag inte gjorde det hos min vanliga läkare...
    Jag såg att du skrivit. Aborten gjordes för drygt tre veckor sedan.. Allt gick bra och det kändes rätt.. Men visste inte det där med BMI som du skriver.. Fast jag har BI 17 så det kan nog inte berott på det..
Svar på tråden Gravid trots P-ring, det hände mig :-(