• PennyJenny

Avveckling av sonden i hemmet. Hur vet jag att han får i sig det han ska??

Vår pojke föddes i v30+0 och är imorgon 5 veckor gammal. I fredags blev vi "utskrivna" från sjukhuset och ska istället ha hemsjukvård. Han har ff sond och sondas/ammar var 3-4 timme. Nu när man är hemma väger jag ju inte före och efter amningen utan ska gå på magkänslan hur mycket jag ska ge i sonden efteråt men vi hade bestämt 45 ml.

Idag var hemsjv hos oss och min pojke hade bara ökat 74 gram sedan i fredags (om ens det, han hade ätit nån timme innan bara). Så nu känner jag mig smånojjig här hemma om hur vi ska göra vid måltiderna. Ska jag öka på maten? Kan man börja ge på flaska eller förstör det amningen helt? Jag vill ju att han ska kunna amma längre fram men känner samtidigt att äter han ur flaska vet jag ju hur mkt han får i sig... Han är ganska så ointresserad av bröstet än så länge och snuttar mer än han suger men vid nåt mål då och då "ammar" han fint.

Hur har ni gjort? Jättetacksam för tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-29 18:53
    Om man ska börja med flaskmatning, vilken flaska rekommenderar ni? Har läst om dr Brown och TT closer to nature bland annat.

• Svar på tråden Avveckling av sonden i hemmet. Hur vet jag att han får i sig det han ska??
  • mina12

Om du vill amma, så tycker jag du ska ha lite is i magen och inte ta flaskan ännu. I perioder gick vår tjej inte upp alls. Vad sa hemsjukvården om viktuppgången då? Kan du inte bara ge lite mer i sonden ett tag.

• PennyJenny
    mina12 skrev 2010-09-29 19:54:00 följande:
    Om du vill amma, så tycker jag du ska ha lite is i magen och inte ta flaskan ännu. I perioder gick vår tjej inte upp alls. Vad sa hemsjukvården om viktuppgången då? Kan du inte bara ge lite mer i sonden ett tag.
    Hemsjukvården sa att det låg i underkant men godkänt fast han bör öka mer tills på fredag då de kommer igen. Vi kunde öka på sondmålen när jag tyckte han åt dåligt. Det svåra i kråksången för mig är ju att märka när han ätit lite, mellan eller mycket :/ Nån gång har jag tyckt att han ätit dåligt och sondat 45 och då har han kräkts. Nån gång har jag tyckt att han ätit bra men då har han vaknat efter 2,5-3 timmar och varit hungrig.

Jag ska försöka ha is i magen ang flaskmatningen då, för det är ju amma jag vill göra :)
  • saja08

försök amma lite tätare, för att stimulera mjölken. visst man får bunkra upp sig i soffan för att det ska fungera. vår son är född i v. 35+6 och sondades i tre veckor. vi var inskrivna på neo i fem veckor varav fyra med hemsjukvård. jag hade fri amning på eftermiddagarna, jo visst jag satt i soffan mellan 13-18 och sonen fick amma fritt när han ville. han orkade aldrig äta länge utan åt korta stunder och somnade emellan. vi sondade mer på nätterna, vi fick aldrig nattamningen att funka för oss.

vi fick ge sonen flaska då jag inte hade tillräckligt med mjölk, detta hände när sonden hade tagits bort. sonen var bortskämd och bekväm lite mjölkmonster som var van att maten kom fort och det skulle gå snabbt så när sonen inte ville amma mer så övergick vi helt till flaska.

• mina12

Jag pumpade efter att dottern ammat, eftersom hon också åt för lite. När min mjölk minskade, för att hon åt mindre än vanligt,  åt hon ännu mindre och hade inte riktigt kraft att "äta upp" min produktion igen. Jag pumpade i 8månader... Slitigt? Ja, men värt det  Om du ska pumpa råder jag dig att skaffa/låna/hyra en bra elektrisk pump, annars blir det superjobbigt.  

• PennyJenny
    mina12 skrev 2010-09-29 21:25:43 följande:

Jag pumpade efter att dottern ammat, eftersom hon också åt för lite. När min mjölk minskade, för att hon åt mindre än vanligt,  åt hon ännu mindre och hade inte riktigt kraft att "äta upp" min produktion igen. Jag pumpade i 8månader... Slitigt? Ja, men värt det  Om du ska pumpa råder jag dig att skaffa/låna/hyra en bra elektrisk pump, annars blir det superjobbigt.  

Jag pumpar också efter att sonen ammat. Tyvärr funkar bara ena bröstet på mig, där får jag ut mellan 40-60 ml efter han ammat. På andra bröstet får jag aldrig ut mer än 10-20 ml hur länge jag än pumpar så där tuttar han nästan aldrig, han blir bara arg när det inte kommer något. Jag har fått låna en elektrisk pump av sjukhuset som tur är.
  • mina12
    PennyJenny skrev 2010-09-29 22:27:29 följande:
    Jag pumpar också efter att sonen ammat. Tyvärr funkar bara ena bröstet på mig, där får jag ut mellan 40-60 ml efter han ammat. På andra bröstet får jag aldrig ut mer än 10-20 ml hur länge jag än pumpar så där tuttar han nästan aldrig, han blir bara arg när det inte kommer något. Jag har fått låna en elektrisk pump av sjukhuset som tur är.
    Skönt att du fått låna en bra pump!

Det var lika för mig - pumpade bra ur ena och dåligt ur andra. På slutet, när hon bara ammade morgon och kväll, skippade jag det "dåliga" bröstet.
  • saltflingan

Jag skulle också försöka amma oftare om barnet tillåter det. Min son blev skitarg varje gång jag försökte "tvångsamma" honom, det gick helt enkelt inte om han inte var hungrig. Gick inte heller att väcka honom för att amma honom. Bestämd liten herre som skulle sova när han ville sova. 

Flaska skulle jag inte våga introducera så tidigt om du har tänkt fortsätta amma. Sen tycker jag att det låter lite konstigt att de reagerar så på vikten. Det normala är 150-200 på en vecka och om man har gått upp hälften av det på en halvvecka förstår jag inte riktigt problemet. Det finns en fara med att väga flera gånger i veckan och det är man oroar sig helt i onödan. Skulle man väga varannan vecka så kanske det inte skulle finnas något problem. Vet själv att sonen bara gick upp 30 g fre-mån och då blev bvc oroliga. Han gick sen ner 70 g men en vecka senare så hade han gått upp 500 g, så hade man inte vägt så ofta så hade man inte oroat sig alls utan tyckt att han gått upp jättebra. Det är helt normalt att det pendlar lite.

Minns att jag också tyckte det var jättesvårt att veta hur mycket man skulle sonda efter amning. Och hur läskigt det var när man skulle gå över till fri amning. Men till slut lär man sig att lita på att barnet klarar det där själv, det säger till när det är dags för mat. Min rysare var när jag lät honom bestämma helt själv och han bara åt 3 ggr på ett dygn, då var jag allt lite orolig men nästa dag tog han igen det med råge! Så is i magen är mitt bästa råd.

• PennyJenny
    mina12 skrev 2010-09-29 22:31:07 följande:
    Skönt att du fått låna en bra pump!

Det var lika för mig - pumpade bra ur ena och dåligt ur andra. På slutet, när hon bara ammade morgon och kväll, skippade jag det "dåliga" bröstet.
    Åh, skönt att höra nån som haft det likadant. Fick hon i sig allt genom ena bröstet sen då? Neo verkar hemskt förbryllade över mitt fenomen nämligen, personligen tror jag inte alls det är så himla ovanligt. Känner att jag också kommer skippa det dåliga bröstet sen för amma ur det vill han ju ändå inte.
    saltflingan skrev 2010-09-29 22:48:35 följande:
    Jag skulle också försöka amma oftare om barnet tillåter det. Min son blev skitarg varje gång jag försökte "tvångsamma" honom, det gick helt enkelt inte om han inte var hungrig. Gick inte heller att väcka honom för att amma honom. Bestämd liten herre som skulle sova när han ville sova. 

Flaska skulle jag inte våga introducera så tidigt om du har tänkt fortsätta amma. Sen tycker jag att det låter lite konstigt att de reagerar så på vikten. Det normala är 150-200 på en vecka och om man har gått upp hälften av det på en halvvecka förstår jag inte riktigt problemet. Det finns en fara med att väga flera gånger i veckan och det är man oroar sig helt i onödan. Skulle man väga varannan vecka så kanske det inte skulle finnas något problem. Vet själv att sonen bara gick upp 30 g fre-mån och då blev bvc oroliga. Han gick sen ner 70 g men en vecka senare så hade han gått upp 500 g, så hade man inte vägt så ofta så hade man inte oroat sig alls utan tyckt att han gått upp jättebra. Det är helt normalt att det pendlar lite.

Minns att jag också tyckte det var jättesvårt att veta hur mycket man skulle sonda efter amning. Och hur läskigt det var när man skulle gå över till fri amning. Men till slut lär man sig att lita på att barnet klarar det där själv, det säger till när det är dags för mat. Min rysare var när jag lät honom bestämma helt själv och han bara åt 3 ggr på ett dygn, då var jag allt lite orolig men nästa dag tog han igen det med råge! Så is i magen är mitt bästa råd.
    Tack för kloka ord. Vad bra att internet finns Skrattande
  • Maria K

Jag kunde tyvärr inte amma vår dotter så där kan jag inte hjälpa, men de enda flaskor (nappar) som fungerat för oss är/var NUK de andra har inte alls fungerat.

• bananflugan82

Såhär funkade det för oss:
    Våra killar kom i vecka 32+5 vägde 2145 och 2010 gram, skulle äta var 3e timma dygnet runt för att gå upp i vikt. Sondmatades tills dom var 3 veckor. Min amning kom aldrig igång, så jag slutade kämpa med det och började ge ersättning redan på neo. Sen har bebisar inte lärt sig sugtekniken förrän efter vecka 36, så därför kan dom ha svårt att amma och äta från flaska! Våra fick träna och som sagt, efter 3 veckor åt dom från flaska. Vi använda MAM's flaskor som har platt napp, för dom kunde inte äta från flaskor med rund napp, kan fortfarande inte det.

Vi åkte hem efter 2½ vecka, efter ytterligare 1 vecka med hemsjukvård bvlev vi utskrivna eftersom då gick killarna upp så bra i vikt och behövdes inte sonderna då dom åt själva. Här kom dom hem 2 ggr i veckan o vägde och räknade sen ut hur mycket vi skulle öka maten... o det stämde bra på våra, för dom hann aldrig bli hungriga på det sättet, eftersom dom ändå skulle äta var 3e timme...

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
Svar på tråden Avveckling av sonden i hemmet. Hur vet jag att han får i sig det han ska??