• Patricia Maria

betygsamtal - nti distans

Hejsan, jag är lite desperat, eftersom min språk är inte så bra, jag har oroat mig pga betygsamtalet inom datakunskap kurs. jag har börja från 2 veckor sedan.
    Jag vet inte om det finns verkligen såna här betygsamtal i slutet av kurs.  eller måste man bara skicka till lärare de närvaro prov  varje vecka och sen den sista prov,alltså den teoretiska slutprov?

jag läser till undersköterska, vilka mera kurs krävs betysamtal inom detta ämne?

tack!!

• Svar på tråden betygsamtal - nti distans
  • Saaaraa

Jag läser på NTI.

Alla kurser avslutas med ett betygssamtal. Hur detta samtal utspelar sig varierar från kurs till kurs. När jag läste medicinsk grundkurs så var betygssamtalet lätt som en plätt. Jag och läraren pratade om lite allt möjligt(deras nya lokaler, mina barn, vad jag vill bli osv)  och sen sa hon bara vilket betyg jag fick. När jag läste naturkunskap tog betygssamtalet över en timme. Läraren bad mig beskirva mitt slutprov och alla mina insändningar i detalj, och jag skulle även komma ihåg exakt vad som jag hade skrivit. Efter det ställde han frågor och sen skulle vi diskutera betygskriterierna och jag skulle säga vilket betyg jag trodde mig ha fått och motivera varför. Efter det skulle han säga vad jag fick och varför. Sen skulle vi diskutera skillnaderna mellan våra bedömningar och så vidare.

Det är alltså väldigt stor skillnad mellan kurserna beroende på vilken lärare man har och hur de har lagt upp bedömningen.

Du ringer till din lärare när alla prov och insändningar är slut och har betygssamtalet på telefon.

• Patricia Maria

oj tack...

precis imorse fick jag min första betysamtal inom arbetsmiljö och säkerhet, den var mycket bra! det var en normal konversation ,några frågar..... till slut skrattade vi tillsammans och skojade oxå.

det som mest oroar mig är det kurs om Datorkunskap.

det ska finnas betygsamtal med detta oxå? hoppas att de blev nöjda bara med slutprov .

vad tycker du?

• Saaaraa

Okej

Jag har inte läst datorkunskap än men jag vet att det finns ett betygssamtal där också.
    Det kommer säkert gå bra! Så länge du har gjort uppgifterna helt själv så har du egentligen ingenting att oroa dig för!

• Patricia Maria

Hej igen, jag ringde imorse till de, och yes, de säger att det finns betygsamtal.

jag är oroade eftersom min svenska är inte så bra. så jag vet inte om jag ska lyckas och talar bra de "tekniska"ord,eller kanske han(min lärare) missförstår mig och da skall jag ha ett väldig stort,skrämmande och lång IG på hela kursen.

hur gör jag då?

• Saaaraa
    Patricia Maria skrev 2010-09-30 09:02:49 följande:
    Hej igen, jag ringde imorse till de, och yes, de säger att det finns betygsamtal.

jag är oroade eftersom min svenska är inte så bra. så jag vet inte om jag ska lyckas och talar bra de "tekniska"ord,eller kanske han(min lärare) missförstår mig och da skall jag ha ett väldig stort,skrämmande och lång IG på hela kursen.

hur gör jag då?
    Betygssamtalet är oftast inte btygsgrundande. Har du fått godkänt på kursen så brukar det ofta inte ändras när ni har betygssamtal. Förklara för läraren att du inte är så bra på språket så ska det nog inte vara några problem. ÖVa på de ord du tycker är svåra i kursen så ska det nog gå bra.
  • morriis
    Saaaraa skrev 2010-10-04 21:47:35 följande:
    Betygssamtalet är oftast inte btygsgrundande. Har du fått godkänt på kursen så brukar det ofta inte ändras när ni har betygssamtal. Förklara för läraren att du inte är så bra på språket så ska det nog inte vara några problem. ÖVa på de ord du tycker är svåra i kursen så ska det nog gå bra.
    Nej fast man kan ju höja betygen då de kan ställa kompletterande frågor.
    Patricia Maria skrev 2010-09-30 09:02:49 följande:

hur gör jag då?
    Den läraren jag hade i datorkunskap på NTI nu när jag läste var jättebra. Säg bara att det kan vara en del saker som du får svårt att förklara eller som du kan behöva en annan formulering på. =)
    Hellre en räv i strumpan än en sträv pinne i rumpan... ~ morriislajf.blogg.se/
  • Patricia Maria

tack till alla!! idag jag skall ha betygsamtal.

hoppas det går bra,fast jag är väldigt nervos,hela kroppen skakar som gelatin när jag tänker på det.  både teori och praktis prov var hemska.... ojojojoj! fy vad jag skakar!!!

• Muntaha

hej
    förstå inte slutprovet spiciallt fråga ett för rapport och vad du fråga mig . jag svara min dem sig till mig det var inte rätt. också andra fråga  argumet.

de sa för mig att jag bör repetera muntliga och slutprovet ? jag under hur kan jag ?

tack.    

Svar på tråden betygsamtal - nti distans