• Sussi68

Min 8 månaders bebis vägrar äta mat.

Aprilia vägrar att äta mat. Har testat alla de sorter men inget duger.
    Hon får kvälvningar och vägrar sedan öppna munnen.
    Har ingen erfarenhet av en sådan matvägrare då ALLA mina 5! tidigare barn gapat som fågelungar.
    Allt hon vill ha är gröt, välling och tutte.
    Hon är nu 8 månader.
    Hjälp vad ska jag göra!!!!!
    Blir så stressad eftersom dom "ska" äta mat vid denna ålder.

• Svar på tråden Min 8 månaders bebis vägrar äta mat.
  • feather

Kan trösta med att min tjej är 9 mån och äter när hon har lust, dvs inte ofta..
    Äter inte gröt och inte välling och all mat får luras, trixas, skojas mm in...Varje mat-tillfälle är en plåga. Hon ammar litegrann...Hon har alltid gjort så..Inte roligt alls

• Sara med Marianne

Marianne mer eller mindre helammade tills hon var drygt 10 månader, mycket annan mat åt hin inte förrän hon var över året.

Jag tror att det bästa du kan göra är att låta henne plocka med småbitar, men inte truga henne, dvs ta ett steg tillbaka

• Rettis

Kan du inte ta puré och göra den väldigt lättflytande just för att hon ska få smak på maten?! Blanda med gröt och spä ut den mindre och mindre för att hon ska vänja sig vid konsistensen och smaken!
    Min dotter ville inte ha något alls förutom bröstmjölk i 7,5 månad!! Det gick inte med mat, gröt eller välling ö h t! Så när jag tragglat med detta bekymmer i ca 3 månader så ringde jag till BVC och frågade vad jag skulle göra och då sa BVC-sköterskan några väldigt kloka ord som jag delat med mig av till andra oxå!!
    - Det finns inte ett svenskt barn i modern tid som svält sig till döds!!

Så på morgonen då jag ringde till BVC, gav jag min dotter den sista slurken bröstmjölk hon fick i sitt liv och på kvällen åt hon som en häst av matportionen jag ställt fram!! Hon tog till och med välling på kvällen innan hon la sig! Hon måste ju ha vart jättehungrig men det funkade! Jag erbjöd henne såklart mat under dagen oxå, men det var först på kvällen som hon gav med sig ordentligt!!
    Lycka till!!!

• Concella

Jag har problem med min pojk också. Han är 9 mån och vill bara äta gröt och fruktpureer.
    Bor i England och här säljer de inte välling. Tråkigt att han inte tycker om hemlagad mat. Jag vill så gärna att han ska äta nyttig mat, men inga grönsaker smakar. har försökt blanda ner i gröten och det går men bara någon sked. Jag har fått råd av"health visitors"
    Jag ska prova mat som han kan plocka upp själv men det slänger han bara ner på golvet. Han ska äta mat med små bitar i men det får han kvälvningar av. Om han är igång under dagen så mycket som möjligt gör han av med mer energi och borde bli hungrig. Det är svårt att veta hur mycket han behöver äta. Trots allt går han upp i vikt och jag har börjat lugna ner mig efter att ha pratat med alla möjliga. om ett tag kanske han är mer redo för kött och grönsaker.

• Singoalla

Min dotter vägrar barnmat eller i princip allt på sked så numera bjuds det bara på plockmat till den lilla damen och det fungerar bra. (Detta började för ca 2-3 veckor sedan)
    Innan dess var det enbart majs-potatispuré som gällde, hon går från den ena ytterligheten till den andra

(Hon är 8 månader)

• systeranka

Min dotter vill inte heller äta mat från sked men plockar hejvilt allt hon bjuds på, 2/3 far dock ned på golvet men det gäller att servera mycket plock då!

• Sussi68

Vad ger ni för plockmat???
    Hon har inga tänder. Och jag är LIVRÄDD att hon ska få i halsen.

Gav henne Mariekex här om dagen och sjäääälvklar så fick hon en stor bit som fastna i halsen. Så nu törs jag inte ge det heller

• saggitarius

Isabelle fick ju iofs två små sänder när hon var fem månader.. men iaf. Den plockmat hon fått sen hon var 5månader är samma mat som vi äter, vi använder ändå inget salt här hemma och har dragit in på kryddningen istället. O så såg jag till att hennes potatis o pasta fick koka lite extra länge så att nästan allt tuggmotstånd var borta!
    Ganska torr mat som hon plockar med sina fingrar. Skär det bara till små små små bitar så ska det gå bra!(börja med bitar som är som krossad vitlök!) Smörgås, som inte klumpar ihop sig är oxå utmärkt plockmat. De tuggar ju med tungan, så du kan testa smörgåsarna genom att tugga med din egen tunga, blir det en enda stor degklump så är det inte bebisvänligt bröd.

Isabelle var väldigt tidig med de små motoriska skakerna, som tungan och tugga utan tänder och bita av o sånt. Så till henne gav jag en halv smörgås utan kanter och hon fick ner den utan problem. Vissa barn kanske inte klarar av det, o då kan du dela smörgåsbitarna till småbitar som hon kan plocka från en tallrik!
    Det är så olika från bebis till bebis, men min skrutta vägrade äta burkmat o annan bebismat förutom välling. Men älskade mat o frukt o grönskaker ändå, o hon äter fortfarande som en häst.

Svar på tråden Min 8 månaders bebis vägrar äta mat.