Isabelle fick ju iofs två små sänder när hon var fem månader.. men iaf. Den plockmat hon fått sen hon var 5månader är samma mat som vi äter, vi använder ändå inget salt här hemma och har dragit in på kryddningen istället. O så såg jag till att hennes potatis o pasta fick koka lite extra länge så att nästan allt tuggmotstånd var borta!
Ganska torr mat som hon plockar med sina fingrar. Skär det bara till små små små bitar så ska det gå bra!(börja med bitar som är som krossad vitlök!) Smörgås, som inte klumpar ihop sig är oxå utmärkt plockmat. De tuggar ju med tungan, så du kan testa smörgåsarna genom att tugga med din egen tunga, blir det en enda stor degklump så är det inte bebisvänligt bröd.
Isabelle var väldigt tidig med de små motoriska skakerna, som tungan och tugga utan tänder och bita av o sånt. Så till henne gav jag en halv smörgås utan kanter och hon fick ner den utan problem. Vissa barn kanske inte klarar av det, o då kan du dela smörgåsbitarna till småbitar som hon kan plocka från en tallrik!
Det är så olika från bebis till bebis, men min skrutta vägrade äta burkmat o annan bebismat förutom välling. Men älskade mat o frukt o grönskaker ändå, o hon äter fortfarande som en häst.