Pappan orkar inte!
Jaha, då var det jobbiga ett faktum! Jag är "lycklig" mor till en alldeles underbar liten pojk på drygt 10 månader. För ca 1.5 månad sedan började jag jobba efter en lång och härlig (inte helt oproblematisk) mammledighet. Sonens far tog över i hemmet och allt var frid och fröjd. Men så börjar "problemen"... när jag kommer hem från jobbet står pappan där med en grinig unge i famnen och, i princip, hystar över barnet till mig. Då har det varit en jobbig dag, tex har sonen inte sovit som han ska, eller så var det skrik och gråt vid lunchmatningen, eller så var det något annat. Till detta hör att barnets far har ett "mycket känsligt psyke" och orkar inte med vad som helst, utan skulle helst vilja sluka en hel burk med Valium... Detta efter att ha varit hemma med sonen ca 6 veckor! Jag försöker förklara helt pedagogiskt hur det faktiskt kan vara att vara förälder (första gången för oss båda) och att det bara är att bita ihop och gilla läget! Om bara 6-7 veckor ska den lille börja på förskolan/dagis, vilket kanske kan vara en tröst för "den store", men jag undrar hur jag ska bemöta min sambos "gnäll" under tiden??? Är det någon som har några kloka tankar, ord, råd att komma med?