• sholantaplanta

agg o mjolk allergi

hej, min aldsta son ar 2,5 ar och har bade mjolk och agg allergi, vi bor inte i sverige sa en del rad som produkter som kan anvandas etc inte kan omsattas...
    jag laste ngnstans att om barnet har mjolkallergi och annu en annan allergi -som agg i vart fall, finns det lite chans att han kan vaxa ur allergin...? pa en skala fran ett till 6 har han 5.1 pa AGG och 4,5 pa mjolk. han svullnar, hostar, blir rod och far utslag om han kommer i kontakt med ngt. Jag visste inte att de aven kan reagera fran luftburet med agg, och om jag tanker efter har jag en kansla att han reagerar pa detta med. Han far kyckling och mycket gronsaker och frukt och en del sojaprodukter,, men laste att kyckling ocksa kan vara daligt..?
    jag kanner ingen har (bor i Dubai) som har samma situation och oroar mig naturligtvis for skolgang....

Tack for alla tips o rad pa forhand!

• Svar på tråden agg o mjolk allergi
  • Allergiexperten

Hej! Mjölk och äggallergi kan man växa ifrån och gör det oftast. Dock finns det en allvarligare form att mjölk och äggallergi som barnet har kvar en längre tid. Eftersom din son hostar och svullnar vid kontakt med mjölk och ägg så är han kraftigt allergisk och bör undvika all kontakt med dessa födoämnen. En del barn tål heller inte kyckling  så där bör du bara observant. Att göra ny allergitest kan vara rimligt om kanske ett år igen för att se om allergin har minskat. Men ge inte barnet någon form av ägg eller mjölk och se till att INTE använda ägg i närheten av honom eftersom han reagerar med hosta. Ni bör också ha någon form av antihistamin hemma exempelvis Tavegyl, att ge om han börjar reagera. Ta kontakt med läkare på plats för en bedömning är mitt råd.
    Lycka till
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden agg o mjolk allergi