• Momat

Nytt jobb - ny garderob

Jag har nu äntligen fått ett jobb, efter att ha varit hemma i fem år, av olika anledningar. Jag ska jobba på en bank, som kundrådgivare.

Jag gick igenom mina kläder idag, och kom fram till att jag nog borde uppdatera hela garderoben. Det duger ju inte att komma till jobbet i vilka slafsiga kläder som helst, precis... men som man kan förstå är ju ekonomin inte den bästa såhär innan jag ens börjat jobbet, så det får inte vara så dyra kläder. Gärna hyfsad kvalitet till vettigt pris, så att säga.

Vad är lagom "uppklätt" för bankjobb?

Tipsa gärna om vad ni själva skulle vilja ha, länka till bilder, plagg i webshopar, vad som helst! :)

Till saken hör kanske också att jag är rejält bred om ändan och alltså inte kan klämma in mig i pyttesmå 36:or, utan det behövs lite större storlekar... :)

Tack på förhand.

• Svar på tråden Nytt jobb - ny garderob
  • Nyfiken gul

jag skulle satsa på en enkel och klassisk stil. En svart enkel kjol, ett par fina svarta byxor, en svart kavaj och ett par olika koftor  - det kan sedan matchas med enfärgade toppar, blusar och skjortor.   Känns inte svart som din färg kan du ju välja en annan färg tex mörkt grön, marinblått, beige, brunt eller liknande.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Momat

Tack!

Ja, enkelt och klassiskt var det där! Men en "pennkjol" tror jag inte funkar då jag är så bred om höfterna och rumpan, borde nog försöka hitta en med a-linjeformad kjol tror jag... Skäms

Sen är jag en ganska färgsprakande och livlig person privat, så det känns lite stelt i bara svartvitt. Fast med toppar och blusar i olika pigga färger, samt olika accessoarer så kanske jag ändå skulle trivas i de kläderna!

• Nyfiken gul
    Momat skrev 2010-09-29 21:08:26 följande:
    Tack!

Ja, enkelt och klassiskt var det där! Men en "pennkjol" tror jag inte funkar då jag är så bred om höfterna och rumpan, borde nog försöka hitta en med a-linjeformad kjol tror jag... Skäms

Sen är jag en ganska färgsprakande och livlig person privat, så det känns lite stelt i bara svartvitt. Fast med toppar och blusar i olika pigga färger, samt olika accessoarer så kanske jag ändå skulle trivas i de kläderna!
    visst kan du klä dig i färg och form och mönster om du vill bara det är enhetligt.  Du ska ju inte se ut som om du jobbar i nån trendig klädaffär,,, men visst kan du bära en klänning från tex Marimekko om du vill. Det är inget problem.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Shaun the sheep

Ja, och H&M har ett underbart utbud för lite mer seriöst intryck! Har du katalogen? Om inte rekommederar jag dig att kolla på hemsidan, det finns inget kategori, men om du kollar på typ Västar eller kavajer så brukar det komma upp =) Det jag gillar med H&M är att det är trendigt, snyggt skuret och allt ser ändå väldigt personligt ut! :)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • moonweb
    Shaun the sheep skrev 2010-09-29 21:21:18 följande:
    Ja, och H&M har ett underbart utbud för lite mer seriöst intryck! Har du katalogen? Om inte rekommederar jag dig att kolla på hemsidan, det finns inget kategori, men om du kollar på typ Västar eller kavajer så brukar det komma upp =) Det jag gillar med H&M är att det är trendigt, snyggt skuret och allt ser ändå väldigt personligt ut! :)
    Tack! Ja, H&M har faktist en hel del snyggt, och särskilt dyrt är det ju inte heller. Glad

Problemet med H&M är att i butiken i vår stad finns det bara storlekar upp till 42, i vissa fall 44. Det går bra på överkroppen, men inte på min rumpa... Skäms Så för att få byxor/kjolar från H&M i rätt storlek, så måste jag beställa via nätet, och när paketet väl kommer så är det ju inte alltid de passar! 

Skulle hellre prova i butik och köpa direkt, dels för att det är enklare och dels för att det är lite bråttom, börjar jobba nästa vecka. Känns krångligt, men det är oftast krångligt när man inte passar i "standardstorlekarna"!
    Det är svårt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Ramborg

Om jag var du skulle jag köpa ett par basplagg att ha första veckan. Hellre liiite för uppklätt än lite för pigga färger och så. Och sen kollar du hur de andra klär sig. Du vill inte avvika i början, och när du vet vad det är för stil på arbetsplatsen kan du anpassa den till din personlighet.

Jag är också lite större nertill och skulle aldrig kunna köpa byxor på postorder. MQ och Kappahl har rätt snygga byxor ibland. Och när jag hittar några som passar och är snygga köper jag typ trefyra par för det är så svårt att hitta.

• Momat
    moonweb skrev 2010-09-30 07:52:26 följande:
    Tack! Ja, H&M har faktist en hel del snyggt, och särskilt dyrt är det ju inte heller. Glad

Problemet med H&M är att i butiken i vår stad finns det bara storlekar upp till 42, i vissa fall 44. Det går bra på överkroppen, men inte på min rumpa... Skäms Så för att få byxor/kjolar från H&M i rätt storlek, så måste jag beställa via nätet, och när paketet väl kommer så är det ju inte alltid de passar! 

Skulle hellre prova i butik och köpa direkt, dels för att det är enklare och dels för att det är lite bråttom, börjar jobba nästa vecka. Känns krångligt, men det är oftast krångligt när man inte passar i "standardstorlekarna"!
    Jag börjar först i mitten av oktober, så för mej är det inte lika bråttom. Jag brukar få plats i H&M:s 44 nertill, ibland om det inte är stretch så behövs 46. Men i vår butik finns det nog större storlekar också, åtminstone då nya kläder kommit in.

Jag har inte tänkt på att H&M har mer "uppstädade" kläder, ska kolla in! :)

Själv har jag 5 mil till närmaste stad (den staden jag ska jobba i) så det är inte alltid så enkelt det här med kläder... man måste planera noga när man åker för att handla, för man kan ju inte åka så många gånger. :) Fast nu när jag börjar jobba där så får jag ju möjlighet att bara "springa in" i en butik och köpa kläder förstås!
  • Momat
    Ramborg skrev 2010-09-30 07:59:14 följande:
    Om jag var du skulle jag köpa ett par basplagg att ha första veckan. Hellre liiite för uppklätt än lite för pigga färger och så. Och sen kollar du hur de andra klär sig. Du vill inte avvika i början, och när du vet vad det är för stil på arbetsplatsen kan du anpassa den till din personlighet.

Jag är också lite större nertill och skulle aldrig kunna köpa byxor på postorder. MQ och Kappahl har rätt snygga byxor ibland. Och när jag hittar några som passar och är snygga köper jag typ trefyra par för det är så svårt att hitta.
    Jag var ju där på intervju förra veckan, men jag var så nervös och inställd på att inte säga något klantigt, att jag inte ens kommer ihåg vad den kvinnliga delen av personalen hade på sig! Förvånad Chefen, som är man, hade kostym, med skjorta och slips, så mycket kommer jag ihåg, men han är ju man, och dessutom chef, så det hjälper ju inte mej så mycket. Flört

Men absolut, jag håller ju med om att det är bättre att vara för uppklädd än för nerklädd, så att säga! Glad
  • Ramborg

Grattis till jobbet förresten, glömde jag ju skriva!

Om chefen har kostym och slips skulle jag ha kostym och struken blus första dagen. Sen kan man tagga ner efter hand som man ser vad de andra har.

Vissa banker har väl fortfarande särskilda slipsar och scarves som personalen ska ha, kolla det innan du shoppar så du inte köper nån färg som inte går att ha till.

Så kul med nystart!

Svar på tråden Nytt jobb - ny garderob