• Anonym (mee)

Hur jobba politiskt?

Jag är intresserad av att påverka saker politiskt och funderar på att börja jobba lite med det. Men jag har ju redan ett jobb...hur fungerar det, kan man börja på halvtid/deltid?

Vart börjar man och hur gör man?

Får man någon lön om man börjar i liten skala? Kan man leva på det?

• Svar på tråden Hur jobba politiskt?
  • cloudberry79

Funderar du på att jobba inom en politisk organisation eller inom ett politiskt parti? Det finns en del politiska organisationer, t ex fackföreningar, arbetsgivarförbund, tankesmedjor mm. De politiska partierna antar jag att du känner till. De flesta skulle jag säga börjar att arbeta ideellt, oavsett vart man vill inom politiken. De flesta politiker är sk fritidspolitiker. De har politiska uppdrag vid sidan om sitt ordinarie arbete och får ett arvode (inte så många kronor) som ersättning när de har möten i nämnder och fullmäktigen. I kommunerna är det i huvudsak kommunalråden som är sk yrkespolitiker, alltså en som inte har politiken som bisyssla. Riksdagsledamöter är också avlönade, eftersom de arbetar med politiken på heltid, men för de allra flesta är det en lång väg från "intresserad av politik" till mandat i riksdagen. Många har engagerat sig redan i tidiga tonår inom partiernas ungdomsförbund och gjort politisk karriär med tiden.

Man kan också vara yrkespolitiker som anställd av t ex fackförbund, politiska partier mm (T ex som sakkunniga, partisekreterare mfl.)

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (Fritidspolitiker)

Att arbeta som ombudsman, poitisk sekreterare osv. är ett vanligt jobb, men ges oftast till personer som varit mycket aktiva i det partiet, fackförbundet etc. En lämplig universitetsutbildning i tex. statskunskap, information el. dyl. är också en väg. (I kombination med engagemanget)

Att bli medlem och engagera sig i ett politiskt parti är viktigt och intressant. Räkna dock inte med att tjäna några pengar på det! Om du får tex. något kommunalt uppdrag efter nästa val kan det bli några hundralappar i månaden, men det är på den nivån det oftast ligger. Gå in på hemsidan  till det parti du sympatiserar med, så kan man säkert bli medlem där.

Är det något annat du undrar?

• Anonym (jag också!)

Jag undrar lite, har funderat länge på att engagera mig men vet inte hur. Jag blev inbjuden till ett möte, flera egentligen men de andra var nog mer middag och mingelträffar, och undrar därför hur och vad ni gör på dessa möten? Hur kan jag som helt okänd komma och säga vad jag tycker och tänker om olika sakfrågor. Behöver kommunerna fler politiker generellt eller är det fullt? Förstår att det naturligtvis beror lite på vilket parti man sympatiserar med men säg att man håller till i ett "stort" kommunalt parti - blir det lättare då? Mycket frågor, ursäkta om jag bryter mig in. Hoppas någon vill svara...

Anonym (jag också!) skrev 2010-09-30 00:19:27 följande:
    Jag undrar lite, har funderat länge på att engagera mig men vet inte hur. Jag blev inbjuden till ett möte, flera egentligen men de andra var nog mer middag och mingelträffar, och undrar därför hur och vad ni gör på dessa möten? Hur kan jag som helt okänd komma och säga vad jag tycker och tänker om olika sakfrågor. Behöver kommunerna fler politiker generellt eller är det fullt? Förstår att det naturligtvis beror lite på vilket parti man sympatiserar med men säg att man håller till i ett "stort" kommunalt parti - blir det lättare då? Mycket frågor, ursäkta om jag bryter mig in. Hoppas någon vill svara...
    På ett möte är det i regel en dagordning, där det finns vissa saker som skall tas upp. Tex är det kanske en inbjuden gäst som skall tala om något, eller så skall man komma med förslag på hur man vill att tex. skolpolitiken i kommunen skall utformas (varierande arbetssätt beroende på om man är i majoritet eller opposition) Som ny medlem förväntas man nog lyssna och lära. Att komma med egna vilda idéer utan att först ha koll på hur ens parti arbetat tidigare, och vilka åsikter som finns uppskattas nog inte alltid. Givetvis är det jättebra och nödvändigt med friska idéer, men man får tänka på att man kommer med i ett befintligt sammanhang där människor "arbetat" ihop i många år.

Du undrar om "kommunerna behöver fler politiker eller om det är fullt". Att vara medlem i ett politiskt parti är som att vara med i vilken förening som helst. Man betalar medlemsavgift, går på möten, har en styrelse och årsmöte osv. Alla är välkomna att bli medlemmar i ett parti, och det kan vara hur många medlemmar som helst.
    Det är de politiska partierna som utser vilka personer (av deras medlemmar) som skall ställa upp till kommunala förtroendeuppdrag. De som föreslås sitta i kommunfullmäktige hamnar på valsedeln som du ser på valdagen. Till övriga styrelser och nämnder utser partierna personerna efter valet. Partierna brukar inte ha några problem att fylla sina platser (utom SD, vars platser ofta står tomma).

Är du intresserad av politik och samhällsfrågor så tycker jag helt klart att du skall engagera dig i det parti som du gillar mest. Om du är duktig, har åsikter som stämmer med partiets, och det inte är alltför många aktiva partimedlemmar i förhållande till antalet kommunala uppdrag, så kanske du blir tillfrågad om att ta något uppdrag efter nästa val. (om 4 år)

Var detta svar på dina frågor?
  • Anonym (jag också!)

Ja, tack! Låter som en bra idé att få sitta med och lyssna och lära sig för även om jag har mycket åsikter känner jag ju naturligtvis inte just dessa människor - tror jag. Då ska jag ta mod till mig och kontakta det partiet där jag redan är medlem, så långt har jag kommit i alla fall. Ursäkta för inbrytet ts!

• Anonym (mee)

Intressant, tack!

Men då ska man kontakta sin kommun?

Går det att jobba med det vid sidan av ett arbete, dvs har man timlön om man hoppar in en eftermiddag om man är "fritidspolitiker"? Dvs om man måste gå ifrån sitt ordinarie jobb...

Anonym (mee) skrev 2010-10-04 00:16:11 följande:
    Intressant, tack!

Men då ska man kontakta sin kommun?

Går det att jobba med det vid sidan av ett arbete, dvs har man timlön om man hoppar in en eftermiddag om man är "fritidspolitiker"? Dvs om man måste gå ifrån sitt ordinarie jobb...
    Du skall bli medlem i det parti du sympatiserar med. Det är de som föreslår/utnämner ledamöter och ersättare till kommunfullmäktige och andra nämnder (tex. barn- & ungdomsnämnden, bygg- & miljönämnden, eller vad de heter i din kommun)

Kommunfullmäktige är i min kommun på kvällstid, så de flesta behöver inte ta ledigt från sina jobb. Däremot får vi ett arvode, drygt 300:-/kväll. Nämnderna har sina möten på dagtid, så då får man begära ledigt från jobbet (tjänstledighet som de inte kan neka) och så får man ersättning för förlorad arbetsinkomst samt ett arvode på ca. 700:-. Arvodet täcker inläsningstid (man får massa handlingar att läsa) samt gruppmöten (då tex. röd-gröna eller alliansen träffas och pratar ihop sig inför mötet) Det fungerar lite olika i olika kommuner, men titta på din kommuns hemsida, och prata med dina (blivande) partikamrater. Gå på ett kommunfullmäktigemöte. (Allmänheten är välkommen, det brukar finnar åhörarplatser längst bak)

"Att vara politiker" är för mig inte främst att ha kommunala uppdrag, utan att ha ett politiskt intresse och engagemang. Man lägger många timmar på att träffas och utbilda sig inom sitt parti, stå i valstugor, gå runt och dela ut flygblad, osv.

Ditt första steg är att bli medlem i "ditt" parti, gå på möten, lyssna, prata, lära dig, berätta om dina tankar, osv.
Svar på tråden Hur jobba politiskt?