• Ruby

Video till dvd

Jag har filmat med gammal hederlig videokamera och inbillar mig nu att jag på något sätt kan föra över filmen till dvd. Går detta att göra via datorn? Förstår att jag behöver allla möjliga kablar hit och dit och program men är totalt okunnig på området och tar glatt emot tips. Är det enklare/bättre/möjligt att göra det via en inspelningsbar dvd-spelare som är kopplad till vanlig tv?

• Svar på tråden Video till dvd
  • Knytets

tror det sista du skrev var så min sambos bror gjorde då han fick över vårat ul-vhs inspelat på dvd...
    tror han har en inspelningsbar dvd kopplad till tvn, samt en vhs spelare....

• SVejsan

Det är alltså en gammal VHS-kamera? Då får du en sk analog signal ut... Och då bör du ha något internt eller externt kort som omvandlar analog till digital signal. Så antagligen behöver du något liknande detta:

www.webhallen.com/prod.php (finns billigare...)

Har du en Digitalvideokamera med DV-ut kontakt och datorn behöver DVD-brännare + firewire + XP så tror jag du behöver du en kabel bara (Datorn måste dock ha någorlunda snabb processor!).

Skaffa också ett vettigt lättanvänt redigeringsprogram som du trivs med...

• Isfjord

Här finns billigare
    www.kjell.com/
    Datortillbehör=>TV-kort Från 449kr
    Clas i sjön har också.

Tänk på att det finns interna (PCI eller AGP, de senare kombinerade med ordinarie grafikkortet) och externa (USB2 eller Firewire) och att de numera finns med analog eller digital ingång, dvs med eller utan inbyggd digitalbox.

Oavsett modell kräver de mycket av datorn, jag har P4 2.0 och 512mb RAM och moderkortets inbyggda grafik, har en AGP plats. Men den är kort och halvhög, så det är få och dyra grafikkort som passar.
    Om jag spelar in får jag inte göra så mycket annat med datorn, möjligen surfa med en eller ett par sidor öppna. Jag kan inte använda högsta kvalitén, det klarar inte min dator. Ibaland får jag bildstörningar eller eftersläp på ljudet. Då är det bara att radera, backa analoga videon och börja om. Så snabb processor, mycket RAM och bra grafikkort rekomenderas.

• Ruby

Tack både SVejsan och Isfjord.

Sådär kraftig dator har vi nog inte. Då får det nog bli via tv:n och dvd-spelaren hos systern.

Svar på tråden Video till dvd