• Matredaktör

Dina kanelbullar!

NU är det tid för kanelbullar!

Vilket är ditt bästa recept på kanelbullar?

Har du några knep att dela med dig av för att få dem extra saftiga, fluffiga, smakrika osv?

Bakar du traditionella bullar eller pimpar du med någon extra ingrediens? Föredrar du stora eller små?

Jag ser fram emot att lägga upp era svar på nya Matliv!

http://www.familjeliv.se/Matliv/

• Svar på tråden Dina kanelbullar!
  • Dino78

Kör receptet som står på baksidan av mjölpåsen. Och så dubblar jag satsen smör man har emellan, annars blir dom ju torra som fnöske. Bullar ska vara onyttiga så då kan man lika gärna slå på stort på en gång

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • Tesserese

Använder mig av det här receptet när jag gör kanelbullar. Smälter som smör i munnen!

50 g jäst
    150 g smör
    5 dl gräddmjölk
    (2½ dl mjölk, 2½ dl grädde)
    ½ tsk salt
    1 dl socker
    1 tsk kardemumma
    1 ägg
    1,3 l vetemjöl

Fyllning
    smör
    kanel
    socker

1 uppvispat ägg till pensling
    pärlsocker

Smula ner jästen i en degbunke.
    Smält smöret i en kastrull.
    Tillsätt vätskan och värm till fingervarmt, ca 37 grader.
    Häll degspadet över jästen och rör tills den är upplöst.
    Tillsätt salt, socker, kardemumma, ägget och det mesta av mjölet.
    Arbeta degen smigig, när den släpper bunkens kanter är den färdig.
    Omkring 5 minuter med maskin och 10 min för hand.
    Låt degen jäsa övertäckt ca 30-40 minuter eller
    tills den jäst till dubbel storlek.
    Stjälp upp degen på mjölat bakbord.
    Arbeta in resten av mjölet och knåda degen smidig.
    Dela degen mitt itu och kavla ut varje del till en rektangulär platta.
    Bred på smör och strö över sockret och kanelen och rulla
    sedan samman degen från långsidan.
    Skär dem i ca 2 cm breda bitar och lägg dem med snittytan
    uppåt i pappersformar.
    Låt bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek ca 30-40 minuter.
    Värm under tiden ugnen till 250 grader.
    Pensla bullarna med det uppvispade ägget och strö sedan över pärlsocker.
    Grädda mitt i ugnen ca 8-10 minuter.
    Låt kallna under bakduk.

• Ekorrfamiljen

Jag använder degreceptet som finns på baksidan av Kungsörnens mjölpaket. Degen får jäsa enligt instruktioner och sedan delar jag den i 4 delar som var och en kavlas ut till en ganska tunn platta, cirka 25 * 30 cm.

Till fyllning har jag riktigt SMÖR som får stå i rumstemperatur och mjukna. Det brer jag sedan ut på en platta deg. Därefter strör jag på strösocker, lite vaniljsocker, kanel, lite kardemumma och så det viktigaste av allt; Brun Farinsocker!! Då blir bullarna sådär kladdiga och goda inuti. Plattan rullas ihop från långsidan och så skär jag cirka 10 bitar som läggs i bullformar. De penslas sedan med ägg uppvispat med lite mjölk och strösslas med pärlsocker.

Vill man lyxa till det ännu mer kan man riva blockchoklad som fyllning och lägga en sträng mandelmassa i ena änden innan man rullar ihop plattan. *vågar inte tänka på hur många kalorier det blir*  

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Cillalilla

JAg brukar ha sån hasselnötscremé som smet innuti när jag vill lyxa till det. Gott!!

• Berenike

jag gör nästan alltid en fyllning med riven mandelmassa i, och mycket fyllning ska det vara...hittade en variant där man kan blanda smör med marsanpulver (kok) o florsocker, det blir en riktigt god vanlijfyllning. Har provat många olika recpet på själva degen men jag kör ofta på standardreceptet, och jag använder jäst för söta degar.

• MBert

Här finns massor av tips om hur man lyckas bäst med kanelbullarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m54592825.html

De viktigaste sakerna:
    *Smält INTE smöret. Smält smör binder mer mjöl och bullarna blir torrare.
    * Värm INTE degvätskan till 37 grader. Ingen människa har så varma fingertoppar. Ska man värma degvätskan räcker det att värma till fingervarmt vilket är 28-30 grader. Men man får smakrikare bullar om man använder kall degvätska som istället får jäsa längre!
    * Bearbeta degen minst 10 minuter med degkrokar (köksmaskin eller elvisp) så den blir seg och kan jäsa bra. Det blir fluffigare och saftigare bullar då.

• sveamoder
    MBert skrev 2010-10-01 19:13:49 följande:
    Här finns massor av tips om hur man lyckas bäst med kanelbullarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m54592825.html

De viktigaste sakerna:
    *Smält INTE smöret. Smält smör binder mer mjöl och bullarna blir torrare.
    * Värm INTE degvätskan till 37 grader. Ingen människa har så varma fingertoppar. Ska man värma degvätskan räcker det att värma till fingervarmt vilket är 28-30 grader. Men man får smakrikare bullar om man använder kall degvätska som istället får jäsa längre!
    * Bearbeta degen minst 10 minuter med degkrokar (köksmaskin eller elvisp) så den blir seg och kan jäsa bra. Det blir fluffigare och saftigare bullar då.
    Håller med ovanstående, smält inte osv.....
    Använd specialvetemjöl och arbeta degen med köksmaskin rejält,  och framför allt jäs degen ordentligt!

Tar längre tid med förberedelser men bullarna blir gudomliga.

I mina kanelbullar mixar jag margarin, socker, florsocker och kanel.  ev. en liten nypa vanillinsocker.
  • jguz

De här kanelbullarna har jag lärt mig göra av min pappas fru som är en riktig bullmamma!

De blir underbart goda varje gång!!

Ingredienser
    Degen:
    50 g jäst för söta degar
    150 g smör eller margarin
    4 dl mjölk
    1 dl grädde
    1½ dl socker
    ½ tsk salt
    1 ägg
    2 tsk kardemumma
    15-16 dl mjöl (gärna special)

Fyllningen:
    Smör
    Kanel
    Strösocker
    200 gram mandelmassa

Pensling:
    2 ägg
    Pärlsocker

Gör så här
    Smula ner jästen i en bunke.

Smält smöret och tillsätt sedan mjölken och värm tills det är fingervarmt (ca 37°C)

Häll ner lite av vätskan i jästen och rör om tills det har löst sig, häll sedan ner resten av vätskan, häll ner socker, ägg, salt och kardemumma och blanda om medan du häller i nästan allt mjöl, lite kan vara bra att spara till utbakningen sedan.

Arbeta degen smidig i ca 10 minuter för hand eller 5 minuter i maskin.
    När degen släpper från kanterna är den färdig.

Låt degen jäsa i 30-40 minuter under bakduk

Nu är det dax att sätta på ugnen! 250°C
    Ta fram smöret du ska ha till fyllningen så det blir rumstempererat och riv mandelmassan med ett rivhjärn.

När degen har jäst klart, ska du knåda den smidig. (nu kan du ta mjölet som du sparat om det behövs)

Dela sedan degen i två delar och kavla ut var och en till rektanglar ca 30x40 cm.

Bred på fyllningen, jag brukar ta mkt smör för då blir de godast. häller på socker och kanel efter smak och sen strö över mandelmassa över degen.

Rulla ihop från långsidan så det blir en lång "orm", skär rullen i ca 2-3 cm bitar (varje "orm" ska bli ca 20 bitar)

Lägg bitarna i bakformar med snittytan uppåt.

Jag brukar klippa mina bullar när de ligger i bakformarna, så de får ett litet roligare utseende, även detta lärde jag mig av min fars fru ;)
    Klipper snittytan i två och böjer de två yttre delarna bak och mitten fram (eller tvärt om).

Låt sedan bullarna jäsa under en bakduk i ytterligare 20 minuter.

När de jäst klart så är det dax att pensla med de uppvispade äggen och sen på med pärlsocker efter smak.

Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 8 minuter eller tills ytan har fått lite färg.

Låt bullarna svalna under en bakduk innan du packar ner dem i påsar!

Lycka till!

• dessan59

i stort det som på vetemjölspåsen men utesluter socker och ersätter istället med vit sirap. Sen istället för smör använder jag matolja, bullarna blir "fluffigare, och i min smak godare.

• MBert
    dessan59 skrev 2010-10-01 19:55:19 följande:
    i stort det som på vetemjölspåsen men utesluter socker och ersätter istället med vit sirap. Sen istället för smör använder jag matolja, bullarna blir "fluffigare, och i min smak godare.
    hm, nej äkta smör ska det vara för smakens skull
    Men visst gör smör och mjölk degen tyngre. Vill du ha fluffigare bullar så ersätt mjölken med vatten eller
    äppeljuice.
  • FruSen

Jag tömmer lätt tre-fyra burkar vanlijsocker till en sats bullar. Ordentligt ska det vara! Och mycket smör!

Mina bullar är en rejäl kaloribomb - precis som det ska vara!

• rosenknopp09

följer anvisningarna på ICAs mjölpaket (baksidan) och tar inte helt fulla mått gällandes mjölet, bättre att bulldegen är något kladdigare.. tänkte även säga att stötta kardemumma kärnor är goda i degen men även små bitar av äpple.. äpple och kanelbullar är supergott!! bullen blir saftigare och goda höstäpplen i dem tillsammans med kanel är mmmmmmmums!

de få gånger jag bakar har jag russin i mina bullar annars är det vaniljbullar som gäller här hemma.

• Maarit

Använder receptet på mjökpaketet.

Blandar smör, socker och kanel/ vanilj/ kokos, som jag brer på den utkavlade degen....dubbelt så mycket

När jag tagit ur dem så använder jag en vattenspruta till att fukta dem. Sen får de svalna under bakduk.

Till lucia så har jag saffran i smeten( 2 påsar) och vaniljfyllning, mums

• ua82

Dra ner på smöret i degen så blir bullarna luftigare. Lägg det smöret i fyllningen istället. Det ska va ordentligt med fyllning tycker jag:)  Va sugen jag blev på nybakade bullar och kall mjölk nu...

• rosenknopp09
    Maarit skrev 2010-10-01 22:44:41 följande:
    Använder receptet på mjökpaketet.

Blandar smör, socker och kanel/ vanilj/ kokos, som jag brer på den utkavlade degen....dubbelt så mycket

När jag tagit ur dem så använder jag en vattenspruta till att fukta dem. Sen får de svalna under bakduk.

Till lucia så har jag saffran i smeten( 2 påsar) och vaniljfyllning, mums
    det skall jag prova till jul lucia bullar... gud så gott det lät!!
Svar på tråden Dina kanelbullar!