• Flätad

Everest overall och skor- bra?

Vinterkläderna är inhandlade och jag blir mer och mer förvånad över hur tidigt alla är ute numer för att inhandla vinterkläder!! Flera storlekar och modeller på både Didriksson, everest mfl var redan slut!! Vi bor i Skåne och här brukar det ju ta ett tag innan det blir vinter på riktigt om det nu blir vinter på riktigt Men det är skönt att det är färdigt man vet ju aldrig när det smäller till.

De andra åren har vi köpt lite billigare märken, förra året hade vi Bamse från Lindex, den blev grymt sliten snabbt (trots all snö!) och skorna var från Din sko. Hon var ofta kall om fötterna, inget bra! I år valde vi att lägga lite mer pengar på kläderna och skorna och det känns bra men hur bra är  dessa egentligen ni som har erfarenhet?
    På stadium sa de att det var kanonmärke både på overall och skor. De verkar bra men ni som använt de tidigare vad tyckte ni?

• Svar på tråden Everest overall och skor- bra?
  • ModestyB

Har bara en Everest jacka nu som höstjacka och den är riktigt, riktigt bra. Håller värmen och vätan ute i alla väder. När vi trodde dottern blivit genomblöt efter ett ösregn var hon helt torr inanför jackan.  Och den torkar blixtsnabbt.

• alvide

Everest har två olika vinteroveraller. En för 699 kr med vattenpelare på 5000 och en för 999 kr med vattenpelare på 20000. Välj den dyrare varianten. Mycket prisvärd overall för bra vattenpelare. Ska själv testa Everest nästa vinter (denna vinter har jag Nanook Dermizax). Skorna har en vattenpelare på 5000. Kanske lite lågt då det frestar på en del just där. Skulle nog satsa på Viking goretex i första hand. Och glöm inte att lägga i en extra sula för värmens skull och ha en tunn ullstrumpa och en ullfrotté över. Då har du maximerat värme. Då behövs en känga som är 2 cm längre än foten för utrymmets skull.
    Everest har överlag har bra prisvärda kläder.

• Flätad

Tack! Har nog gjort ett bra inköp då

• Dr Mupp

Overallen har jag inte testat men skorna hade vi förra året till ett barn och det var i klass med Viking vinterskorna så i år har vi köpt dem till alla tre.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • alvide

Då kanske man kan testa Everest kängor oxå men då får det bli om 2 årSkrattande. För jag har redan handlat in Viking Trysil GTX till nästa vinter för 270 kr. Denna vinter blir det ECCO Icebreaker som kostade 349 kr i våras. Får se om ECCO är bra?

• basio

Jag hade en Everest overall till min femåring för två vintrar sedan som han även hade i början på förra vintern. Den var varm och höll honom torr, han frös aldrig och blev aldrig blöt. MEN de tejpade sömmarna gjorde hål på overallen inifrån under förra vintern och smutsen går inte riktigt ur materialet. Min pojke hade en helt röd overall och den fick mörka omräden på benen och rumpan där overallen varit smutsig trots att den tvättats. En kollega hade samma problem med en jacka som hennes son hade.

Vi har varit supernöjda med overallen och den uppfyllde de viktigaste önskemålen för vår del, men det var tråkigt att den blev ful i färgen och att tejpen tog hål på tyget.

• Flätad
    basio skrev 2010-09-30 20:08:55 följande:
    Jag hade en Everest overall till min femåring för två vintrar sedan som han även hade i början på förra vintern. Den var varm och höll honom torr, han frös aldrig och blev aldrig blöt. MEN de tejpade sömmarna gjorde hål på overallen inifrån under förra vintern och smutsen går inte riktigt ur materialet. Min pojke hade en helt röd overall och den fick mörka omräden på benen och rumpan där overallen varit smutsig trots att den tvättats. En kollega hade samma problem med en jacka som hennes son hade.

Vi har varit supernöjda med overallen och den uppfyllde de viktigaste önskemålen för vår del, men det var tråkigt att den blev ful i färgen och att tejpen tog hål på tyget.
    Det var tråkigt att höra faktiskt Men bra att den höll torrt och varmt i alla fall...
Svar på tråden Everest overall och skor- bra?