• Mollyland

vad menas med white trash?

Förlåt men jag har lite svårt att greppa den här White Trash grejjen som ofta dyker upp i trädar. Eller WT som en del så fint lindar in det i.

Betyder det att man är sämre människor?

Alla ni som tex säger att det är White Trash att döpa sitt barn till ett visst namn.... vad menas med det då?

Jag vet att uttrycket kommer från USA och att man där refererar till en del av befolkningen med låg status.
    Läs här på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/White_trash

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här men är det inte lite översittarfasoner att säga att någon annan är white trash. Som om att man är så mycket bättre själv??

Vad har ni andra för funderingar?

( Min dotter heter förresten Haley Rut Thilhani Borg. Räknas vi som white trash då eller är det ok att heta så?)

• Svar på tråden vad menas med white trash?
  • Kate Ryan
    Mollyland skrev 2010-09-30 10:11:23 följande:
    Förlåt men jag har lite svårt att greppa den här White Trash grejjen som ofta dyker upp i trädar. Eller WT som en del så fint lindar in det i.

Betyder det att man är sämre människor?

Alla ni som tex säger att det är White Trash att döpa sitt barn till ett visst namn.... vad menas med det då?

Jag vet att uttrycket kommer från USA och att man där refererar till en del av befolkningen med låg status.
    Läs här på wikipedia sv.wikipedia.org/wiki/White_trash

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här men är det inte lite översittarfasoner att säga att någon annan är white trash. Som om att man är så mycket bättre själv??

Vad har ni andra för funderingar?

( Min dotter heter förresten Haley Rut Thilhani Borg. Räknas vi som white trash då eller är det ok att heta så?)
    White trash är om man ska generalisera vita människor som lever i husvagn, fattiga, folk som har massa barn med olika män och lever på socialbidrag. Är i regel obildade med en förkärlek för hembrännt. Sedan finns det ingen fast definition men den är ungefär som jag beskrev den. I övrigt så finns det vissa namn som är typiskt white trash men det finns förstås undantag, ingen skulle väl kalla Johnny Cash white trash precis. Ser att du har indisk bakgrund och därav skulle inte din dotter bli kallad white trash.
  • Mela75

Funderar lite på varför man måste ha ett fack att sätta in människor i. Vad spelar det för roll så länge man är en bra person?

• Mollyland
    TEDDEN skrev 2010-09-30 11:42:50 följande:
    Tänk Tabita. Där har du henne. WT-morsan!   
    Vem?
  • TEDDEN

Mollyland

Nej!! Du kan väl inte ha missat Tabita i serien Mia och Klara?   

• Faile
    Mela75 skrev 2010-09-30 11:41:41 följande:
    Funderar lite på varför man måste ha ett fack att sätta in människor i. Vad spelar det för roll så länge man är en bra person?
    Visst skulle det väl vara underbart om världen funkade så, men det har den aldrig gjort och kommer väl aldrig att göra.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Profeten

Osäkra människor behöver sätta folk i fack, speciellt om det får dom själva o framstå som dom bättre eller lite finare.

Så har det alltid varit.

• Mollyland
    TEDDEN skrev 2010-10-01 09:21:18 följande:
    Mollyland

Nej!! Du kan väl inte ha missat Tabita i serien Mia och Klara?   
    Förlåt!! Men misströsta inte. Efter dagens shoppingtur skall jag sätta mig och titta så är jag med i svängen sen!

Jag är lite nyfiken på ni som använder er av det uttrycket, vad menar NI med det då? Alla ni verkar tysta och inte ha nåt att säga??
  • TEDDEN
    Bra! 

WT-uttrycket är rätt laddat. Om man tänker sig en svensk motsvarighet till amerikanska trailer-trash-livet (som är ursprunget) så är det väl en mamma som är frånskild, rökare, lågutbildad, ovårdat språk, flera barn med olika pappor, inga ambitioner, knappa ekonomiska resurser, bor i radhus alt liten lägenhet, döper gärna barnen till engelskklingande namn typ Kevin, Liam, Tiffany.

*duckar för påhopp*

Svar på tråden vad menas med white trash?